Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Point of View of Tourism Guidance Students on Gastronomy Guidance

Yıl 2021, , 1 - 18, 30.06.2021
https://doi.org/10.34090/tured.803004

Öz

Purpose and Importance: Tourist guidance has an important role in introducing the region to tourists, establishing the quality of communication, and transferring the cultural and historical values of a country to different cultures. Today, the historical and cultural diversity of countries has increased the interest in special interest tourism. In this context, tourist guides should specialize in a certain area. The interest in gastronomy tourism, which is one of the special interest tourism types, is increasing. The field of "Gastronomy Guidance" is getting more and more important with each passing day. This research was carried out to evaluate the perspectives of students who are undergraduate tourism guidance education in the field of gastronomy guidance.

Methodology: This study was conducted with questionnaire technique, which is one of the quantitative data collection methods. Questions were asked to the students studying at the undergraduate level in tourism guidance in Afyonkarahisar, Aydın, Bolu, Eskisehir, Istanbul and Mersin. 354 students answered the questionnaire and 308 usable questionnaires were used in analysis.

Findings: Among the findings of the study, tourism guidance students adopted gastronomic guidance as a field of study. Gastronomic guidance has been accepted as a new field of study. It has been stated that it is a productive working area for the country and can be important in promotion and communication between tourists and local people.

Originality/Value: Specialization in tourism guidance is an important issue. Studies conducted in terms of specialization are beneficial to the sector and tourism guidance students. This study is important because it is one of the few studies carried out by supporting quantitative data collection method on gastronomic guidance. It is thought that it will help the sector and the literature in terms of future studies and other specialization issues.

Kaynakça

  • Akay, B. & Özöğütçü, B. (2019). Turist rehberlerinin gastronomi bilgisi ve algısının tavsiye niyetine etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1412-1424.
  • Akyurt Kurnaz, H. & Kurnaz, A. (2019). Gastronomi rehberliği alanında uzmanlaşma, İçinde Ö. Güzel & Ö. Köroğlu (Ed.). Turist Rehberliğinde Uzmanlaşma (1. baskı, ss. 199-230). Nobel Yayıncılık.
  • Ap, J. & Wong, K. (2001). Case study on tour guiding: Professionalism, issues and problems. Tourism Management, 22(2001), 551-563.
  • Başoda, A. , Aylan, S. , Kılıçhan, R. & Acar, Y. (2018) . Gastronomi uzmanlığı, turları ve rehberliği: Kavramsal bir çerçeve. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1809-1926.
  • Cömert, M. & Durlu Özkaya, F. (2014). Gastronomi turizminde Türk mutfağının önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 62-66.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Akademi.
  • Durlu-Özkaya, F. & Can, A. (2012). Gastronomi turizminin destinasyon pazarlamasına etkisi. Türk Tarım Dergisi, 206, 28-33.
  • Eker, N. & Zengin, B. (2016). Turist rehberliği eğitiminin değerlendirilmesi: Profesyonel turist rehberleri üzerine bir uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Hacıoğlu, N. (2008, 244-247). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği eğitiminde yeni bir yaklaşım [Konferans Sunumu]. 3. Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world: Development, management and markets. Butterworth-Heinemann.
  • İrigüler, F. & Güler, M. E. (2015, Aralık, 10-12). Türkiye’deki profesyonel turist rehberlerinin gastronomi turizmine bakışı [Konferans Sunumu]. I. International Gastronomic Tourism Congress, İzmir.
  • İstanbullu Dinçer, F. & Çakmak, T. F. (2018). Turist rehberliği bölümleri ders programlarının Türk kimliği açısından incelenmesi. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2, 67-75.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal turizme olan talepte yöresel yiyecek ve içecek kültürünün rolü, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 33-37.
  • Kızılırmak, İ., Ofluoğlu M. & Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 258-269.
  • Mazlum, M. M. & Atalay Mazlum, A. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yönteminin belirlenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(4), 1-21.
  • Olcay, A., Bozgeyik, Y., Akköz, H. & Sürme, H. (2015). Profesyonel turist rehberlerinin performanslarının yerli turistler tarafından değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 349-374.
  • Özdemir Yılmaz, G. (2011). Lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin mesleğe bakış açılarının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 281-298.
  • Rand, G.E. & Heat, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
  • Smith, S. L. J. & Xiao, H. G. (2008). Culinary tourism supply chains: A preliminary examination. Journal of Travel Research, 46, 289-299.
  • Şahin, S., & Acun, A. (2016). Turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 563-580.
  • Terzi, Y. & Tezci, Y. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 593-614  Turist Rehberliği Meslek Kanunu (2014), T.C. Resmi Gazete, 29217, 26 Aralık 2014
  • Yenipınar, U. & Zorkirişçi A. (2013), Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde turist rehberliği eğitimi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.
  • Yıldız, Ö. E. (2009). Türkiye’de şarap turizmi: Çeşme örneğinde ürün geliştirme modeli [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yuan, S. (2015). Reflections on local specialties and gastronomic tourism. Chinese Studies, 4, 15-19.
  • Yüncü, H. R. (2010). Sürdürülebilir turizm açısından gastronomi turizmi ve Perşembe yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı. Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayınları No:11.

Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Gastronomi Rehberliğine Bakış Açısı

Yıl 2021, , 1 - 18, 30.06.2021
https://doi.org/10.34090/tured.803004

Öz

Amaç ve Önem: Turist rehberliği, turistlere bölgenin tanıtılması, iletişim kalitesinin oluşması, bir ülkenin kültürel ve tarihi değerlerinin farklı kültürlere aktarılması açısından önemli bir role sahiptir. Günümüzde ülkelerin tarihi ve kültürel çeşitliliği özel ilgi turizmine duyulan ilgiyi artırmıştır. Bu bağlamda turist rehberlerinin belirli bir alanda uzmanlaşması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Özel ilgi turizmi türlerinden biri olan gastronomi turizmine olan ilginin artması, “Gastronomi Rehberliği” alanının her geçen gün daha da önem kazandığını göstermektedir. Bu araştırma, lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin gastronomi rehberliği alanına bakış açılarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Yapılan bu araştırma nicel veri toplama yöntemlerinden biri olan anket tekniği ile yürütülmüştür. Afyonkarahisar, Aydın, Bolu, Eskişehir, İstanbul ve Mersin’de turizm rehberliği alanında lisans düzeyinde eğitim alan öğrencilere sorular yöneltilmiştir. 354 öğrenci anketi cevaplandırmış olup, kullanılabilir nitelikte olan 308 anket analizlerde kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışmanın bulguları arasında turizm rehberliği öğrencilerinin gastronomi rehberliğini bir çalışma alanı olarak gördüğü, gastronomi rehberliğinin yeni bir çalışma alanı olarak kabul edildiği, ülke açısından verimli bir çalışma alanı olduğu, tanıtımda ve turistlerle yerel halk arasındaki iletişimde önemli olabileceği yer almıştır.

Özgünlük/Bilimsel Katkı: Turizm rehberliğinde uzmanlaşma önemli bir konudur. Uzmanlaşma açısından yapılan çalışmalar da sektöre ve turizm rehberliği öğrencilerine faydalı olmaktadır. Bu çalışma gastronomi rehberliği konusunda nicel veri toplama yöntemi desteklenerek gerçekleştirilen az sayıdaki çalışmalardan biri olması sebebiyle önem taşımaktadır. Hem gelecek çalışmalar açısından hem de diğer uzmanlaşma konuları açısından sektöre ve literatüre yardımcı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akay, B. & Özöğütçü, B. (2019). Turist rehberlerinin gastronomi bilgisi ve algısının tavsiye niyetine etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1412-1424.
  • Akyurt Kurnaz, H. & Kurnaz, A. (2019). Gastronomi rehberliği alanında uzmanlaşma, İçinde Ö. Güzel & Ö. Köroğlu (Ed.). Turist Rehberliğinde Uzmanlaşma (1. baskı, ss. 199-230). Nobel Yayıncılık.
  • Ap, J. & Wong, K. (2001). Case study on tour guiding: Professionalism, issues and problems. Tourism Management, 22(2001), 551-563.
  • Başoda, A. , Aylan, S. , Kılıçhan, R. & Acar, Y. (2018) . Gastronomi uzmanlığı, turları ve rehberliği: Kavramsal bir çerçeve. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1809-1926.
  • Cömert, M. & Durlu Özkaya, F. (2014). Gastronomi turizminde Türk mutfağının önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 62-66.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Akademi.
  • Durlu-Özkaya, F. & Can, A. (2012). Gastronomi turizminin destinasyon pazarlamasına etkisi. Türk Tarım Dergisi, 206, 28-33.
  • Eker, N. & Zengin, B. (2016). Turist rehberliği eğitiminin değerlendirilmesi: Profesyonel turist rehberleri üzerine bir uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Hacıoğlu, N. (2008, 244-247). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği eğitiminde yeni bir yaklaşım [Konferans Sunumu]. 3. Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world: Development, management and markets. Butterworth-Heinemann.
  • İrigüler, F. & Güler, M. E. (2015, Aralık, 10-12). Türkiye’deki profesyonel turist rehberlerinin gastronomi turizmine bakışı [Konferans Sunumu]. I. International Gastronomic Tourism Congress, İzmir.
  • İstanbullu Dinçer, F. & Çakmak, T. F. (2018). Turist rehberliği bölümleri ders programlarının Türk kimliği açısından incelenmesi. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2, 67-75.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal turizme olan talepte yöresel yiyecek ve içecek kültürünün rolü, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 33-37.
  • Kızılırmak, İ., Ofluoğlu M. & Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 258-269.
  • Mazlum, M. M. & Atalay Mazlum, A. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yönteminin belirlenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(4), 1-21.
  • Olcay, A., Bozgeyik, Y., Akköz, H. & Sürme, H. (2015). Profesyonel turist rehberlerinin performanslarının yerli turistler tarafından değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 349-374.
  • Özdemir Yılmaz, G. (2011). Lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin mesleğe bakış açılarının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 281-298.
  • Rand, G.E. & Heat, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
  • Smith, S. L. J. & Xiao, H. G. (2008). Culinary tourism supply chains: A preliminary examination. Journal of Travel Research, 46, 289-299.
  • Şahin, S., & Acun, A. (2016). Turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 563-580.
  • Terzi, Y. & Tezci, Y. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 593-614  Turist Rehberliği Meslek Kanunu (2014), T.C. Resmi Gazete, 29217, 26 Aralık 2014
  • Yenipınar, U. & Zorkirişçi A. (2013), Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde turist rehberliği eğitimi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.
  • Yıldız, Ö. E. (2009). Türkiye’de şarap turizmi: Çeşme örneğinde ürün geliştirme modeli [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yuan, S. (2015). Reflections on local specialties and gastronomic tourism. Chinese Studies, 4, 15-19.
  • Yüncü, H. R. (2010). Sürdürülebilir turizm açısından gastronomi turizmi ve Perşembe yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı. Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayınları No:11.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alperen Kök 0000-0002-6351-2199

Selda Karahan

Hande Akyurt Kurnaz 0000-0001-9712-6387

Alper Kurnaz 0000-0001-5288-0706

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kök, A., Karahan, S., Akyurt Kurnaz, H., Kurnaz, A. (2021). Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Gastronomi Rehberliğine Bakış Açısı. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 4(1), 1-18. https://doi.org/10.34090/tured.803004