Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberleri Açısından İş Doyumunun Önemi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 30.06.2018
https://doi.org/10.34090/tured.443650

Öz

Çalışmanın
Amacı ve Önemi:
Bu
çalışmanın amacı
turist rehberleri
açısından iş doyumunun öneminin ortaya konularak ilgililere öneriler getirmek
ve turist rehberlerinin iş doyumlarının arttırılmasına yardımcı olmaktır.
Turist rehberlerinin elde edeceği iş doyumu hem kendileri hem de işveren
konumundaki acenteler için hem de hizmet verecekleri turistler için önemlidir.
Bu nedenle turist rehberlerinin işlerinden elde ettikleri doyumların
araştırılmasını zorunlu kılmıştır.



Çalışmanın
Yöntemi:
Bu çalışmada
niceliksel araştırma yöntemlerinde betimsel araştırma yöntemi tercih
edilmiştir. Betimsel araştırmalar, ne ve nasıl sorularına sistematik olarak
cevap vererek olay ve durumların detaylı olarak betimlenmesi amacıyla yapılan
araştırmalardır.



Çalışmanın Bulguları: Yapılan araştırma kapsamında turist rehberlerinin iş
doyumları ortaya konularak turist rehberleri açısından iş doyumunun önemi
vurgulanmıştır. Böylelikle işveren konumundaki acentelere ve Turist Rehberleri
Birliği’ne (TUREB) bu kapsamda öneriler getirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (4), 1-25.
  • Aziri, B. (2011). Job Satisfaction: A Literature Review. Management Research And Practice, 3 (4), 77-86.
  • Berry, L.M., (1997). Psychology at Work, McGraw Hill Companies Inc., San Francisco akt. Kırcı Çevik, N. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de Yaşam Doyumu ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İki Değişkenli Sıralı Probit Model Analizi. Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (1), 126-145.
  • Boyle, A., and Arnott, A. (2004). What Tour Guide Stories Can Tell Us About Learning, Education and Training: A Case Study in The Top End Of The Northern Territory. Council for Australian Tourism and Hospitality Education (cauthe) Conference (86-94), University Of Queensland. Brisbane, Qld, Australia. 10-13 February.
  • Brito, M. 2012. “Cultural Tourists Requests from their Tourist Guides”. International Journal of Management Cases. 14 (1), 266-282.
  • Çiftçi, M. (2014). Eğitim Araştırma Hastanesi Ameliyathane ve Yataklı Servis Biriminde Görev Yapan Hemşirelerinin İş Doyumunun Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi: İstanbul.
  • Deveci, S. (2014). Sağlık Çalışanlarında İş Doyumu ve Yaşam Doyumu İlişkisi (Antalya Atatürk Devlet Hastanesi Hemşireler Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi (8. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Geva, A. and Goldman A. (1991). Satisfaction Measurement in Guided Tours. Annals of Tourism Research. 18 (2), 177-185.
  • Ghiselli, R. F., Lalopa, J. M., Bai, B. (2001). Job Satisfaction, Life Satisfaction and Turnover İntent: Among Food Service Managers. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (2), 28-37.
  • Gökdemir, S. (2017). Turist Rehberlerinde İş Doyumu ve Tükenmişlik İlişkisi: Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Güzel, Ö., Altıntaş, V. ve Şahin, İ. (2017). Turist Rehberliği Araştırmaları Öngörüler ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Güzel, Ö., Türker, A. ve Şahin, İ. (2014). Profesyonel Turist Rehberlerinin Algıladıkları Mesleki Engelleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, 173-190.
  • İrigüler, F , Güler, M . (2016). Emotional Labor of Tourist Guides: How Does It Affect Their Job Satisfaction and Burnout Levels?. Journal of Yaşar University, 11 (42), 113-123.
  • Kabakulak, A. (2018). Kişilik Özelliklerinin Mesleki Tutum ve İş Doyumuna Etkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kamiloğlu, B. (2014). Sağlık Çalışanlarında İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık (Merkezefendi Devlet Hastanesi Hemşireleri Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi: İstanbul.
  • Karamustafa, K. ve Çeşmeci, N. (2006). Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (17), 70-86.
  • Keser, A. (2005). İş Doyumu ve Yaşam Doyumu İlişkisi: Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Çalışma ve Toplum Dergisi, 4 (7), 77-96.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İş Doyumu ve Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Performansla İlişkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Köroğlu, Ö. (2012). İçsel ve Dışsal İş Doyum Düzeyleri İle Genel İş Doyum Düzeyi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Turist Rehberleri Üzerinde Bir Araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 275–289.
  • Latif, M. S., Ahmad, M., Qasim, M. Mushtaq, M., Ferdoos, A. and Naeem, H. (2013). Impact of Employee’s Satisfaction on Organizational Performance. European Journal of Business and Management, 5(5), 166-171.
  • Luthans, F. (2010). Organizational Behavior : An Evidence-Based Approach, (12th Ed.), New York, McGraw-Hill Companies, Inc.Mak, A. H. N., Wong, K. K. F., Chang, R. C. Y. (2011). Critical Issues Affecting the Service Quality and Professionalism of The Tour Guides in Hong Kong and Macau. Tourism Management. 32: 1442-1452.
  • Özaydın M. M. ve Özdemir, Ö. (2014). Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 251-281.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi: Adana.
  • Özdemir, Ö. (2016). Turist Rehberlerinde Personel Güçlendirme Uygulamalarının İş Doyumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Rabotic, B. (2010). Professional Tourist Guiding: The Importance Of Interpretation For Tourist Experiences. 20th Biennial International Congress: New Trends İn Tourism And Hotel Management. University of Rijeka. Opatija, Croatia.
  • Raziq, A., and Maulabakhsh, R. (2015). Impact of Working Environment on Job Satisfaction. 2nd Global Conference on Business, Economics, Management and Tourism, 30-31 October 2014, Prague, Czech Republic.
  • Sevimli, F. ve İşcan Ö. F. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Üniversitesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Akademik Bakış Dergisi, 5 (1-2), 55-64.
  • Sinha, D. and Shukla, S. K. (2013). Study of Job Satisfaction of the Employees of Private Sector Banks. International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR), 2 (2), 33-40.
  • Spector, P.E. (1997). Job satisfaction: Application, Assessment, Causes and Consequences,Thousand Oaks, CA,Sage Publications, Inc.
  • Taştan, H. ve Genç, E. (2017). Turist Rehberlerinin Yaşadıkları Mesleki Zorlukların Cinsiyete ve Yıllara Göre İncelenmesi. The First International Congress on Future of Tourism, Mersin University, pp.857-867, Mersin, Turkey, 2017.
  • TDK,(2018),http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b30cfb4b2e877.14439326 (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • TUREB, “Yasa”, http://www.tureb.org.tr/tr/Page/Detail/60 (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • Vieira, J. A. C. (2005). Skill Mismatches and Job Satisfaction. Economic Letters, 89, 39-47.
  • Wang, C. (2017). A Study on The Job Satisfaction Of Tour Guides and its Influencing Factors. Advances in Computer Science Research (ACSR), 61, 1319-1323, 7th International Conference on Education, Management, Computer and Society (EMCS 2017).
  • WTFGA, “What is Tourist Guide”, http://www.wftga.org/tourist-guiding/what-tourist-guide (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • Yarcan, Ş. (2007). Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1).

The Importance of Job Satisfaction in Terms of Tourist Guides

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 30.06.2018
https://doi.org/10.34090/tured.443650

Öz

Purpose and Importance: The aim of this study is to make
recommendations about the subject of job satisfaction in terms of tourist
guides. The job satisfaction of tourist guides is important for both themselves
and for the employers' agents as well as for the tourists they serve. For this
reason, the search for the satisfaction that the tourist guides get from their
work is considered as an important issue.

Methodology: In this study, the literature search
method was used and the information obtained from the studies carried out on
the topic was compiled and suggestions were made to the related parties
according to the results of the related studies



Findings: Within the scope of the literature survey, the level
of job satisfaction of tourist guides has been revealed and the importance of
job satisfaction has been emphasized in terms of tourist guides. It has been
observed that the work to be done by the tourist guides is very limited in the
works that are examined in the literature survey and it is found that the
tourist guides are not in the level that their job satisfaction level is very
desired due to the problems of the tourists. In line with these results, the 

Agency
and the Tourist Guides Association (TUREB), which are the employers, have tried
to make suggestions within this scope.


Limitations: This study is mainly limited to the results of the
studies carried out on tourism and especially on tourist guides and their
evaluation

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (4), 1-25.
  • Aziri, B. (2011). Job Satisfaction: A Literature Review. Management Research And Practice, 3 (4), 77-86.
  • Berry, L.M., (1997). Psychology at Work, McGraw Hill Companies Inc., San Francisco akt. Kırcı Çevik, N. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de Yaşam Doyumu ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İki Değişkenli Sıralı Probit Model Analizi. Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (1), 126-145.
  • Boyle, A., and Arnott, A. (2004). What Tour Guide Stories Can Tell Us About Learning, Education and Training: A Case Study in The Top End Of The Northern Territory. Council for Australian Tourism and Hospitality Education (cauthe) Conference (86-94), University Of Queensland. Brisbane, Qld, Australia. 10-13 February.
  • Brito, M. 2012. “Cultural Tourists Requests from their Tourist Guides”. International Journal of Management Cases. 14 (1), 266-282.
  • Çiftçi, M. (2014). Eğitim Araştırma Hastanesi Ameliyathane ve Yataklı Servis Biriminde Görev Yapan Hemşirelerinin İş Doyumunun Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi: İstanbul.
  • Deveci, S. (2014). Sağlık Çalışanlarında İş Doyumu ve Yaşam Doyumu İlişkisi (Antalya Atatürk Devlet Hastanesi Hemşireler Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi (8. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Geva, A. and Goldman A. (1991). Satisfaction Measurement in Guided Tours. Annals of Tourism Research. 18 (2), 177-185.
  • Ghiselli, R. F., Lalopa, J. M., Bai, B. (2001). Job Satisfaction, Life Satisfaction and Turnover İntent: Among Food Service Managers. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (2), 28-37.
  • Gökdemir, S. (2017). Turist Rehberlerinde İş Doyumu ve Tükenmişlik İlişkisi: Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Güzel, Ö., Altıntaş, V. ve Şahin, İ. (2017). Turist Rehberliği Araştırmaları Öngörüler ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Güzel, Ö., Türker, A. ve Şahin, İ. (2014). Profesyonel Turist Rehberlerinin Algıladıkları Mesleki Engelleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, 173-190.
  • İrigüler, F , Güler, M . (2016). Emotional Labor of Tourist Guides: How Does It Affect Their Job Satisfaction and Burnout Levels?. Journal of Yaşar University, 11 (42), 113-123.
  • Kabakulak, A. (2018). Kişilik Özelliklerinin Mesleki Tutum ve İş Doyumuna Etkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kamiloğlu, B. (2014). Sağlık Çalışanlarında İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık (Merkezefendi Devlet Hastanesi Hemşireleri Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi: İstanbul.
  • Karamustafa, K. ve Çeşmeci, N. (2006). Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (17), 70-86.
  • Keser, A. (2005). İş Doyumu ve Yaşam Doyumu İlişkisi: Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Çalışma ve Toplum Dergisi, 4 (7), 77-96.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İş Doyumu ve Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Performansla İlişkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Köroğlu, Ö. (2012). İçsel ve Dışsal İş Doyum Düzeyleri İle Genel İş Doyum Düzeyi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Turist Rehberleri Üzerinde Bir Araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 275–289.
  • Latif, M. S., Ahmad, M., Qasim, M. Mushtaq, M., Ferdoos, A. and Naeem, H. (2013). Impact of Employee’s Satisfaction on Organizational Performance. European Journal of Business and Management, 5(5), 166-171.
  • Luthans, F. (2010). Organizational Behavior : An Evidence-Based Approach, (12th Ed.), New York, McGraw-Hill Companies, Inc.Mak, A. H. N., Wong, K. K. F., Chang, R. C. Y. (2011). Critical Issues Affecting the Service Quality and Professionalism of The Tour Guides in Hong Kong and Macau. Tourism Management. 32: 1442-1452.
  • Özaydın M. M. ve Özdemir, Ö. (2014). Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 251-281.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi: Adana.
  • Özdemir, Ö. (2016). Turist Rehberlerinde Personel Güçlendirme Uygulamalarının İş Doyumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Rabotic, B. (2010). Professional Tourist Guiding: The Importance Of Interpretation For Tourist Experiences. 20th Biennial International Congress: New Trends İn Tourism And Hotel Management. University of Rijeka. Opatija, Croatia.
  • Raziq, A., and Maulabakhsh, R. (2015). Impact of Working Environment on Job Satisfaction. 2nd Global Conference on Business, Economics, Management and Tourism, 30-31 October 2014, Prague, Czech Republic.
  • Sevimli, F. ve İşcan Ö. F. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Üniversitesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Akademik Bakış Dergisi, 5 (1-2), 55-64.
  • Sinha, D. and Shukla, S. K. (2013). Study of Job Satisfaction of the Employees of Private Sector Banks. International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR), 2 (2), 33-40.
  • Spector, P.E. (1997). Job satisfaction: Application, Assessment, Causes and Consequences,Thousand Oaks, CA,Sage Publications, Inc.
  • Taştan, H. ve Genç, E. (2017). Turist Rehberlerinin Yaşadıkları Mesleki Zorlukların Cinsiyete ve Yıllara Göre İncelenmesi. The First International Congress on Future of Tourism, Mersin University, pp.857-867, Mersin, Turkey, 2017.
  • TDK,(2018),http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b30cfb4b2e877.14439326 (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • TUREB, “Yasa”, http://www.tureb.org.tr/tr/Page/Detail/60 (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • Vieira, J. A. C. (2005). Skill Mismatches and Job Satisfaction. Economic Letters, 89, 39-47.
  • Wang, C. (2017). A Study on The Job Satisfaction Of Tour Guides and its Influencing Factors. Advances in Computer Science Research (ACSR), 61, 1319-1323, 7th International Conference on Education, Management, Computer and Society (EMCS 2017).
  • WTFGA, “What is Tourist Guide”, http://www.wftga.org/tourist-guiding/what-tourist-guide (Erişim Tarihi: 25.06.2018).
  • Yarcan, Ş. (2007). Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Kabakulak 0000-0001-9256-8557

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kabakulak, A. (2018). Turist Rehberleri Açısından İş Doyumunun Önemi. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 1(1), 1-12. https://doi.org/10.34090/tured.443650