Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOOD PHOTOGRAPHY OF KITCHEN MANAGERS INTEREST, USE STATUS AND LEVELS OF KNOWLEDGE: THE CASE OF ISTANBUL

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 49 - 62, 30.06.2023

Öz

Kaynakça

  • Akyol, O. (2010). Temel fotoğrafçılık. [Açık ve uzaktan eğitim fakültesi radyo televizyon sinema programı ders notu]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aymankuy, Y. & Sarıoğlan, M. (2007, Mayıs, 4-5). Yiyecek ve içecek felsefesini geliştirmek için örnek bir öneri ve beslenme alışkanlıkları. I. Ulusal Gastronomi Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Bellingham, J., & Bybee, J.A. (2008). Food styling for photographers: A guide to creating your own appetizing art. Focal Press.
  • Budak, D. N. (2015). Sanat için yemek, yemek için sanat!. http://www.dunyagida.com.tr/yazar.php?id=26&nid=372 adresinden 25 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campbell, T. (2013). Food photography and lighting: A commerical photographer’s guide to creating irresistible ımages. New Riders Publishing.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma süresince nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, Y.B., Ciampo, M., & Mitchell, H. (2017). Creating images with impact: Food photography tips from myplate. Journal of Academy of Nutrition and Dietetics, 117(8), 1171-1173. http://doi.org/10.1016/j.jand.
  • Chun, D., Kim, B., & Kang, K. (2011). Recognition and utility properties of menu development derived from the performance of food styling for cooks in a super deluxe hotel. Journal of the East Asian Society Dietary Life, 21(5), 771-778.
  • Custer, D. (2010). Food styling: The art og preparing food fort the camera. Johns Wiley & Sons Inc. Hoboken.
  • Dujardin, H. (2011). Plate to pixel: Digital food photography & styling. Wiley Publishing Inc.
  • Glyda, J. (2019). Food photography. Creating Appetizing Images.
  • Hicks, R., & Schult, F. (1994). Food shots. Watson-Guptill.
  • Hillel, D., Belhassen, Y., & Shani, A. (2013). What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli negev. Tourism Management, 36, 200-209.
  • İmançer, A . (2014). Fotoğraf sanat ilişkisi. Selçuk İletişim, 3(1), 105-114.
  • Kim, B., Shin, M., & Kang, K. (2011). A study on the recognition and satisfaction of food styling for cooks in a deluxe hotel. The Korean Journal of Culinary Research, 17(3), 76-88.
  • Manna, L., & Moss, B. (2005). Digital food photography. Thomson Course Technology.
  • Özdoğan, O. (2014). Yiyecek stilistliği ve fotoğrafçılık. Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler: Kavramlar, Yaklaşımlar ve Başarı Hikâyeleri (s. 167-188). Detay Yayıncılık.
  • Pekyaman, A. (2008). Turistik satın alma davranışında destinasyon imajının rolü Afyonkarahisar bölgesinde bir araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Sabbag, P. (2014). Gastronomic photography: An invitation to "Eating With The Eyes”. Unıversıdade Paulısta – Unıp Graduate Program In Communıcatıon, São Paulo.
  • Sormaz, Ü. (2015). İstanbul’da yiyecek içecek sektöründe hizmet veren işletmelerin Türk mutfağı uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 48-54.
  • Sosef, B. (2019). Food photography and still life paintings: A single subject in multiple worlds. [Master thesis]. Leiden University.
  • Thomas, J. D. (2013). The art and style of product photography. John Wiley and Sons Inc.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık.
  • URL-1 (2020). Gastroshot, yemek fotoğrafı nasıl çekilir?, http://www.gastroshot.com/yemek-fotografinasil- cekilir/ adresinden 9 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • URL-2 (2020). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Turizm, Turizm istatistik raporları. https://istanbul.ktb.gov.tr/ adresinden 4 Temmuz 2020 tarihinde alınmıştır.
  • URL-3 (2020). 2020 Yılı en iyi yemek stilisti. https://www.pinkladyfoodphotographeroftheyear.com/ adresinden 7 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Uygun, S. (2007). Reklam fotoğrafçılığı ve yaratıcılık. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Ürper, O. (2009). Dijital teknolojiye geçişin reklam fotoğrafçılığı uygulamalarına yansımaları: Türkiye’deki fotoğrafçıların görüşlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Vivaldo, D. (2010). Food stylist’s handbook. Gibbs Smith Publishing. Wiley&Sons Inc.
  • Vogel, A. (2007). Food photography. M. R. Peres (Ed.), the focal encyclopedia of photography (pp. 323- 324). Elsevier.
  • Yerlikaya, O. (2016). Çok boyutlu bir olgu olarak yemek ve sanat ilişkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans sanat çalışması raporu]. Hacettepe Üniversitesi.

Mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığına ilgileri, kullanma durumları ve bilgi düzeyleri: İstanbul örneği

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 49 - 62, 30.06.2023

Öz

Günümüzde artık yemek, beslenmenin de ötesinde hazırlanışından sunumuna görsel bir şölen oluşturmasıyla sanat olarak görülmektedir. Görselliği, kokusu, lezzeti, sesi ve dokusu ile beş ana duyguya hitap etmesi gereken yemekleri pişiren aşçılar da sanatçı olarak görülmektedir. Bir aşçı sadece lezzetli yemekler yapmakla sorumlu değildir. Aynı zamanda, misafirin lezzetli yemekleri yemesi için sunduğu tabağın görselliği ile dikkatini çekmesi de gerekmektedir. Bunu da tabaklarında süslemeler kullanarak yapmalıdır. Araştırma, turizm sektöründe faaliyette bulunan yiyecek ve içecek işletmelerinde çalışan mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığı alanına ilgi durumlarını, kullanım ve bilgi düzeylerini ölçerek yeterliliklerini ve eksiklikleri saptayarak bu alanda yapılan çalışmaların gelişimini artırmak amacıyla hazırlanmıştır.
İstanbul’da faaliyet gösteren turizm işletmelerinin tümüne ulaşmanın güçlüğü nedeniyle turizm işletme belgeli otel ve restoranlarda çalışan 547 mutfak yöneticisi çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada, mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığı ilgi, kullanım durumları ve bilgi düzeylerinin tespitine ilişkin hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Araştırmada anket uygulamalarına başlanmadan önce, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu Başkanlığı’nın 13.11.2020 tarih ve 02 sayılı toplantısında 2020/57 karar no ile etik kurul onayı alınmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler istatistik programında değerlendirilmiş, katılımcıların demografik bilgilerin değerlendirilmesinde “Frekans”, yemek fotoğrafçılığı ilgi, kullanım gruplar arasındaki anlamlılığın yorumlanmasında “Frekans” ve “One-way ANOVA” analizleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığı ile ilgilendiği (p<0.001), hazırlanan yemek tabaklarında ve menü demolarında yemek fotoğrafçılığını kullandıkları (p<0.001), genel olarak yemek fotoğrafçılığı tekniklerini kullanmayı bildikleri (p<0.001) bulgulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler kapsamında; mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığı konusunda profesyonel eğitim alması gerektiği önerilmiştir

Kaynakça

  • Akyol, O. (2010). Temel fotoğrafçılık. [Açık ve uzaktan eğitim fakültesi radyo televizyon sinema programı ders notu]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aymankuy, Y. & Sarıoğlan, M. (2007, Mayıs, 4-5). Yiyecek ve içecek felsefesini geliştirmek için örnek bir öneri ve beslenme alışkanlıkları. I. Ulusal Gastronomi Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Bellingham, J., & Bybee, J.A. (2008). Food styling for photographers: A guide to creating your own appetizing art. Focal Press.
  • Budak, D. N. (2015). Sanat için yemek, yemek için sanat!. http://www.dunyagida.com.tr/yazar.php?id=26&nid=372 adresinden 25 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campbell, T. (2013). Food photography and lighting: A commerical photographer’s guide to creating irresistible ımages. New Riders Publishing.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma süresince nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, Y.B., Ciampo, M., & Mitchell, H. (2017). Creating images with impact: Food photography tips from myplate. Journal of Academy of Nutrition and Dietetics, 117(8), 1171-1173. http://doi.org/10.1016/j.jand.
  • Chun, D., Kim, B., & Kang, K. (2011). Recognition and utility properties of menu development derived from the performance of food styling for cooks in a super deluxe hotel. Journal of the East Asian Society Dietary Life, 21(5), 771-778.
  • Custer, D. (2010). Food styling: The art og preparing food fort the camera. Johns Wiley & Sons Inc. Hoboken.
  • Dujardin, H. (2011). Plate to pixel: Digital food photography & styling. Wiley Publishing Inc.
  • Glyda, J. (2019). Food photography. Creating Appetizing Images.
  • Hicks, R., & Schult, F. (1994). Food shots. Watson-Guptill.
  • Hillel, D., Belhassen, Y., & Shani, A. (2013). What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli negev. Tourism Management, 36, 200-209.
  • İmançer, A . (2014). Fotoğraf sanat ilişkisi. Selçuk İletişim, 3(1), 105-114.
  • Kim, B., Shin, M., & Kang, K. (2011). A study on the recognition and satisfaction of food styling for cooks in a deluxe hotel. The Korean Journal of Culinary Research, 17(3), 76-88.
  • Manna, L., & Moss, B. (2005). Digital food photography. Thomson Course Technology.
  • Özdoğan, O. (2014). Yiyecek stilistliği ve fotoğrafçılık. Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler: Kavramlar, Yaklaşımlar ve Başarı Hikâyeleri (s. 167-188). Detay Yayıncılık.
  • Pekyaman, A. (2008). Turistik satın alma davranışında destinasyon imajının rolü Afyonkarahisar bölgesinde bir araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Sabbag, P. (2014). Gastronomic photography: An invitation to "Eating With The Eyes”. Unıversıdade Paulısta – Unıp Graduate Program In Communıcatıon, São Paulo.
  • Sormaz, Ü. (2015). İstanbul’da yiyecek içecek sektöründe hizmet veren işletmelerin Türk mutfağı uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 48-54.
  • Sosef, B. (2019). Food photography and still life paintings: A single subject in multiple worlds. [Master thesis]. Leiden University.
  • Thomas, J. D. (2013). The art and style of product photography. John Wiley and Sons Inc.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık.
  • URL-1 (2020). Gastroshot, yemek fotoğrafı nasıl çekilir?, http://www.gastroshot.com/yemek-fotografinasil- cekilir/ adresinden 9 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • URL-2 (2020). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Turizm, Turizm istatistik raporları. https://istanbul.ktb.gov.tr/ adresinden 4 Temmuz 2020 tarihinde alınmıştır.
  • URL-3 (2020). 2020 Yılı en iyi yemek stilisti. https://www.pinkladyfoodphotographeroftheyear.com/ adresinden 7 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Uygun, S. (2007). Reklam fotoğrafçılığı ve yaratıcılık. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Ürper, O. (2009). Dijital teknolojiye geçişin reklam fotoğrafçılığı uygulamalarına yansımaları: Türkiye’deki fotoğrafçıların görüşlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Vivaldo, D. (2010). Food stylist’s handbook. Gibbs Smith Publishing. Wiley&Sons Inc.
  • Vogel, A. (2007). Food photography. M. R. Peres (Ed.), the focal encyclopedia of photography (pp. 323- 324). Elsevier.
  • Yerlikaya, O. (2016). Çok boyutlu bir olgu olarak yemek ve sanat ilişkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans sanat çalışması raporu]. Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adile Sarıtaş 0000-0001-9853-9896

Ümit Sormaz 0000-0001-7514-1500

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıtaş, A., & Sormaz, Ü. (2023). Mutfak yöneticilerinin yemek fotoğrafçılığına ilgileri, kullanma durumları ve bilgi düzeyleri: İstanbul örneği. Turizm Ekonomi Ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(1), 49-62.