Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şarap rotalarının niteliksel karşılaştırılması: Trakya bağ rotası ve Urla bağ yolu örneği

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 32, 30.06.2024

Öz

Şarap turizmi, dünyada giderek büyüyen, talep gören bir turizm çeşidi haline gelmiştir. Türkiye’nin en büyük iki bağ rotası olan Trakya Bağ Rotası ve Urla Bağ Yolu da şarap turizmine katılan çeşitli yerli ve yabancı şarap turistlerini ülkemize ve bu bölgelere çekmektedir. Dolayısıyla araştırmanın amacı, Türkiye’nin eşsiz şarap geçmişine bakarak Trakya Bağ Rotası ve Urla Bağ Yolu arasındaki şarap turisti, tesis çeşitliliği ve tesis olanakları farklılıklarını tespit etmektir. Bu araştırmada, nitel araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ve doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Aynı zamanda, alanyazına bağlı kalarak yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşmeler e-postalar ve telefon görüşmeleri aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Görüşme formları, Eylül 2019 ile Ocak 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Görüşmeler, Trakya Bağ Rotası ve Urla Bağ Yolu üzerinde olan şarap üreticileri ile gerçekleştirilmiştir. Ülkemizdeki tek resmi şarap rotası olan Trakya Bağ Rotası ve son dönemde yeni oluşturulmaya başlanan Urla Bağ Yolu turizme katkıları ile ülkemizdeki değerli alternatiflerdir. Trakya Bağ Rotası üzerinde bulunan şarap işletmeleri ile Urla Bağ Yolu üzerinde bulunan şarap üreticileri arasında çeşitli farklılıklar bulunmaktadır. Elde edilen bulgulara göre; konaklama alternatifleri, yiyecek-içecek olanakları, restoran menüleri gibi konularda Trakya Bağ Rotası işletmelerinin daha donanımlı ve profesyonel özellikler sergilediklerini söylemek mümkündür. Diğer yandan şarap turist profil özellikleri bakımından benzer bulgulara ulaşılmıştır. İşletmelere gelen şarap turistlerinin çoğunlukla eğitim seviyeleri ve şaraba olan ilgi ve merak düzeyleri yüksektir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S. (1999). Bilimsel ve uygulamalı bağcılık (Asma biyolojisi). Kavaklıdere Eğitim Yayınları, 1(1), 205.
  • Akdağ, G. (2015). Trakya bağ rotasını takip eden yerli turistlerin şarap turizmi deneyimleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(4), 3-11.
  • Akdağ, G. ve Yağcı, K. (2015). General profiles and reasons to visit wine regions of wine tourists: A comparison of Bozcaada, Elazığ and Cappadocia regions. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan (Ed.), Tourism, environment and sustainability içinde St. Kliment Ohridski University Press, Sofia, Bulgaria.
  • Akdağ, G., Bako, A. G., ve Yağcı, K. (2016, Ekim, 12-16). Wine tourism and an examination on wine tourists’ preferences at Kula destination, 2nd International Tourism and Hospitality Management Conference, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina.
  • Akdağ, G., Oyan, S., ve Kastenholz, E. (2017, Mayıs, 17-19). Motivations for participating in wine tourism activities - The case of tourists on the thrace wine route in Turkey, INVTUR2017 Universidade De Aveiro, Portugal.
  • Arikan, A. D., ve Arikan, İ. (2018). Cittaslow philosophy in Yedi Bilgeler Winery Turkey. Innovative Approaches to Tourism and Leisure, 351-361.
  • Başaran, K. Y. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), 480-495.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Correia, L. ve Ascenção, M. P. (2006). Wine tourism in Portugal: The Bairrada wine route. J. Carlsen, and S. Charters, (Eds) Global Wine Tourism: Research, Management and Marketing, Cabi International, pp.242-254.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Serkan Yayıncılık.
  • Çelik, H. U. (2019). Gastronomide şarabın yeri ve önemi bir işletme örneği, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Çiftçi, G., Çakır, A., ve Çakır, G. (2016). Trakya Kalkınma Ajansı’nın Trakya Bölgesi (TR21) turizmi üzerindeki rolü. Journal of Tourism Theory and Research, 2(2), 159-172.
  • De Carvalho, D. (2016). The premium bottle. A history on the origins of fine and rare wines and the growing wine industry of the United States. Published By Proquest LLC.
  • Dowling, R. K. (1998). Three conferences in Western Australia: Wine, geography of tourism and ecotourism, Proceedings of The Tourism Recreation Research, 3(2), 78-80.
  • Ergenekon, S. (2008). Turkish wines. Emir Ofset.
  • Fritz, T. A. (2015). The business of wine. K. Lee (Ed). Strategic winery tourism and management building competitive winery tourism and winery management strategy. Apple Academic Press, Canada: Taylor and Francis, pp.1-8.
  • Garibaldi, R., Stone, M. J., Wolf, E., ve Pozzi, A. (2017). Wine travel in the United States: A profile of wine travellers and wine tours, Tourism Management Perspectives 23 (2017) 53-57.
  • Gatti, S. ve Maroni, F. (2004, May). A profile of wine tourists in Some Italian region vineyards: An application of the multiple correspondence analysis. In Colloque Econometrie XI (Pp. 21-22)
  • Getz, D., ve Brown, G. (2006). Critical success factors for wine tourism regions: A demand analysis. Tourism Management, 27(1), 146-158.
  • Gürsoy, D. (2004). İnceliklerin kadehindeki şarap. Oğlak Yayınları.
  • Hall, C. M., Longo, A. M., Mitchell, R. ve Johnson, G. (2000). Wine tourism in New Zealand. C. M. Hall, L. Sharples, B. Cambourne, ve N. Macionis, (Eds). Wine tourism around the world, Routladge, pp. 150-174.
  • Johnson, G. R. (1998). Wine tourism in New Zealand: A national survey of wineries 1997. [Unpublished Diploma in Tourism Dissertation]. University Of Otago.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kasaroğlu, K., Akdeniz, A., Toktaş, Y., Eris, T. ve Kömürcü Sarıbaş, S. (2021). Ulusal alanyazında şarap turizminin değerlendirilmesi ve Türkiye şarap turizminde yeni bir ürün olarak bağ rotaları: Urla bağ yolu örnek olay incelemesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(12), 172-194.
  • Kılıç, S. (2012). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
  • Kocaadam, B. ve Tek, N. A. (2016). Ekmek, bira, şarap ve yoğurdun orijinleri ve tarihsel süreçleri. Beslenme ve Diyet Dergisi, 44(3), 272-279.
  • Nella, A. ve Christou, E. (2014). Segmenting wine tourists on the basis of involvement with wine. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(7), 783-798.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 394-422.
  • Orhan, D. D., Ergun, F., ve Orhan, N. (2011). Anadolu medeniyetlerinde asma (Vitis Vinifera L.). Tarih Araştırmaları Dergisi, 30(50), 69-80.
  • Oyan, S., ve Akdağ, G. (2020). Farklı şarap destinasyonlarını ziyaret eden turistlerin mukayesesi: Portekiz ve Türkiye şarap rotaları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2785-2801.
  • Ömür. M. (2016). Türk şarapçılığı 2016 raporu. http://www.mehmetomur.com/Wpcontent/Uploads/2016/10/Turk_Sarapciligi_2016_Raporu.Pdf adresinden 9 Kasım 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Şensoy, R. İ. G. ve Tutuş, A. (2017). Tarih boyunca Van İli ve çevresinde bağcılık kültürü. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 22(1), 56-63.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. ve Oğuz, O. (2023). İçecek tadım uzmanlarının bahşiş davranışına yönelik tutumları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 147-162.
  • Trakya Bağ Rotası (2024). Trakya bağ rotası projesi. Http://Www.Trakyabagrotasi.Com/Proje-Hakkinda/ adresinden 17 Mart 2024 alınmıştır.
  • Türker, N. ve Alaeddinoğlu, F. (2017). From wine production to wine tourism experience: The case of Anatolia, Turkey. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 25-37.
  • Uğurlu, M. (2013). Türkiye'de şarap sektörü, firmaların sürdürülebilir rekabet gücü, pazarlama stratejileri ve tüketici eğilimleri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Namık Kemal Üniversitesi.
  • Van Westering, J. (1999). Heritage and gastronomy: The pursuits of the ‘New Tourist’. International Journal Of Heritage Studies, 5(2), 75-81.
  • Wine Industry Association of Western Australia (2000). Wine tourism strategy, Western Australia. Annual Reports.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ö. E. (2009). Türkiye'de şarap turizmi Çeşme örneğinde ürün geliştirme modeli. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Zoğal, V. (2016). Urla’da (İzmir) ikinci konutların turizm coğrafyası yaklaşımıyla değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.

QUALITATIVE COMPARISON OF WINE ROUTES: EXAMPLE OF TRAKYA VINEYARD ROUTE AND URLA VINEYARD ROAD

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 32, 30.06.2024

Öz

Wine tourism has become a growing and demanding tourism type in the world.
Turkey's two largest vineyard route of Thrace Vineyard Route and Urla Vineyard Road began to make a name in the world, they are attracting domestic and foreign tourists to the region. Therefore, the purpose of research; to find out the differences between Thrace Vineyard Route and Urla Vineyard Road about wine tourists, the facility variety and facility amenities, referring to the unique history of wine in that region. In this research, semi-structured interview method and document review method were used as a data collection tool within the scope of qualitative research. At the same time, a semi-structured interview form was prepared by adhering to the literature. Interviews were provided through e-mails and phone calls. Interview forms were collected between September 2019 and January 2020. Interviews were conducted with wine producers on the Thrace Vineyard Road and Urla Vineyard Road. The Thrace Vineyard Route, which is the only official wine route in our country, and the Urla Vineyard Road, which has recently started to be created, are valuable alternatives in our country with their contributions to tourism. There are various differences between the wine producers on the Thrace Vineyard Route and the wine producers on the Urla Vineyard Road. According to the findings; It is possible to say that the Thrace Vineyard Route businesses are more equipped and professional in matters such as accommodation alternatives, food and beverage facilities, and restaurant menus. On the other hand, similar findings were obtained in terms of wine tourist profile characteristics. Also wine tourists are generally high educational level and they have high level of curiosity and interest for wine.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S. (1999). Bilimsel ve uygulamalı bağcılık (Asma biyolojisi). Kavaklıdere Eğitim Yayınları, 1(1), 205.
  • Akdağ, G. (2015). Trakya bağ rotasını takip eden yerli turistlerin şarap turizmi deneyimleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(4), 3-11.
  • Akdağ, G. ve Yağcı, K. (2015). General profiles and reasons to visit wine regions of wine tourists: A comparison of Bozcaada, Elazığ and Cappadocia regions. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan (Ed.), Tourism, environment and sustainability içinde St. Kliment Ohridski University Press, Sofia, Bulgaria.
  • Akdağ, G., Bako, A. G., ve Yağcı, K. (2016, Ekim, 12-16). Wine tourism and an examination on wine tourists’ preferences at Kula destination, 2nd International Tourism and Hospitality Management Conference, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina.
  • Akdağ, G., Oyan, S., ve Kastenholz, E. (2017, Mayıs, 17-19). Motivations for participating in wine tourism activities - The case of tourists on the thrace wine route in Turkey, INVTUR2017 Universidade De Aveiro, Portugal.
  • Arikan, A. D., ve Arikan, İ. (2018). Cittaslow philosophy in Yedi Bilgeler Winery Turkey. Innovative Approaches to Tourism and Leisure, 351-361.
  • Başaran, K. Y. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47), 480-495.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Correia, L. ve Ascenção, M. P. (2006). Wine tourism in Portugal: The Bairrada wine route. J. Carlsen, and S. Charters, (Eds) Global Wine Tourism: Research, Management and Marketing, Cabi International, pp.242-254.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Serkan Yayıncılık.
  • Çelik, H. U. (2019). Gastronomide şarabın yeri ve önemi bir işletme örneği, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Çiftçi, G., Çakır, A., ve Çakır, G. (2016). Trakya Kalkınma Ajansı’nın Trakya Bölgesi (TR21) turizmi üzerindeki rolü. Journal of Tourism Theory and Research, 2(2), 159-172.
  • De Carvalho, D. (2016). The premium bottle. A history on the origins of fine and rare wines and the growing wine industry of the United States. Published By Proquest LLC.
  • Dowling, R. K. (1998). Three conferences in Western Australia: Wine, geography of tourism and ecotourism, Proceedings of The Tourism Recreation Research, 3(2), 78-80.
  • Ergenekon, S. (2008). Turkish wines. Emir Ofset.
  • Fritz, T. A. (2015). The business of wine. K. Lee (Ed). Strategic winery tourism and management building competitive winery tourism and winery management strategy. Apple Academic Press, Canada: Taylor and Francis, pp.1-8.
  • Garibaldi, R., Stone, M. J., Wolf, E., ve Pozzi, A. (2017). Wine travel in the United States: A profile of wine travellers and wine tours, Tourism Management Perspectives 23 (2017) 53-57.
  • Gatti, S. ve Maroni, F. (2004, May). A profile of wine tourists in Some Italian region vineyards: An application of the multiple correspondence analysis. In Colloque Econometrie XI (Pp. 21-22)
  • Getz, D., ve Brown, G. (2006). Critical success factors for wine tourism regions: A demand analysis. Tourism Management, 27(1), 146-158.
  • Gürsoy, D. (2004). İnceliklerin kadehindeki şarap. Oğlak Yayınları.
  • Hall, C. M., Longo, A. M., Mitchell, R. ve Johnson, G. (2000). Wine tourism in New Zealand. C. M. Hall, L. Sharples, B. Cambourne, ve N. Macionis, (Eds). Wine tourism around the world, Routladge, pp. 150-174.
  • Johnson, G. R. (1998). Wine tourism in New Zealand: A national survey of wineries 1997. [Unpublished Diploma in Tourism Dissertation]. University Of Otago.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kasaroğlu, K., Akdeniz, A., Toktaş, Y., Eris, T. ve Kömürcü Sarıbaş, S. (2021). Ulusal alanyazında şarap turizminin değerlendirilmesi ve Türkiye şarap turizminde yeni bir ürün olarak bağ rotaları: Urla bağ yolu örnek olay incelemesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(12), 172-194.
  • Kılıç, S. (2012). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
  • Kocaadam, B. ve Tek, N. A. (2016). Ekmek, bira, şarap ve yoğurdun orijinleri ve tarihsel süreçleri. Beslenme ve Diyet Dergisi, 44(3), 272-279.
  • Nella, A. ve Christou, E. (2014). Segmenting wine tourists on the basis of involvement with wine. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(7), 783-798.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 394-422.
  • Orhan, D. D., Ergun, F., ve Orhan, N. (2011). Anadolu medeniyetlerinde asma (Vitis Vinifera L.). Tarih Araştırmaları Dergisi, 30(50), 69-80.
  • Oyan, S., ve Akdağ, G. (2020). Farklı şarap destinasyonlarını ziyaret eden turistlerin mukayesesi: Portekiz ve Türkiye şarap rotaları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2785-2801.
  • Ömür. M. (2016). Türk şarapçılığı 2016 raporu. http://www.mehmetomur.com/Wpcontent/Uploads/2016/10/Turk_Sarapciligi_2016_Raporu.Pdf adresinden 9 Kasım 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Şensoy, R. İ. G. ve Tutuş, A. (2017). Tarih boyunca Van İli ve çevresinde bağcılık kültürü. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 22(1), 56-63.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. ve Oğuz, O. (2023). İçecek tadım uzmanlarının bahşiş davranışına yönelik tutumları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 147-162.
  • Trakya Bağ Rotası (2024). Trakya bağ rotası projesi. Http://Www.Trakyabagrotasi.Com/Proje-Hakkinda/ adresinden 17 Mart 2024 alınmıştır.
  • Türker, N. ve Alaeddinoğlu, F. (2017). From wine production to wine tourism experience: The case of Anatolia, Turkey. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 25-37.
  • Uğurlu, M. (2013). Türkiye'de şarap sektörü, firmaların sürdürülebilir rekabet gücü, pazarlama stratejileri ve tüketici eğilimleri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Namık Kemal Üniversitesi.
  • Van Westering, J. (1999). Heritage and gastronomy: The pursuits of the ‘New Tourist’. International Journal Of Heritage Studies, 5(2), 75-81.
  • Wine Industry Association of Western Australia (2000). Wine tourism strategy, Western Australia. Annual Reports.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ö. E. (2009). Türkiye'de şarap turizmi Çeşme örneğinde ürün geliştirme modeli. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Zoğal, V. (2016). Urla’da (İzmir) ikinci konutların turizm coğrafyası yaklaşımıyla değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ece Edil Akman 0000-0003-3089-7800

Gürkan Akdağ 0000-0001-9819-9465

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Edil Akman, E., & Akdağ, G. (2024). Şarap rotalarının niteliksel karşılaştırılması: Trakya bağ rotası ve Urla bağ yolu örneği. Turizm Ekonomi Ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 17-32.