Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye ve İtalya’da Gastronomi Turu Düzenleyen Seyahat İşletmelerinin Tur İçeriklerinin Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 75 - 84, 01.07.2021

Öz

Tarihin ilk dönemlerinden beri insanoğlu besine ve suya olan ihtiyacını karşılamak adına bir yerden başka bir yere seyahat etmiştir. Zaman içerisinde üretim yöntemlerini geliştirerek belli bir su kaynağı çevresinde kendi besinini üretebilecek konuma gelerek yerleşik hayata geçmiştir. Günümüzde yeme içme bireysel zorunluluktan öteye geçip insanların zevk için yaptığı bir etkinliğe dönüşmekte ve bireyler popüler bir restoranın sunduğu lezzetleri tatmak, ülkelerin yeme içme ve mutfak kültürleri hakkında fikir sahibi olmak veya gastronomik deneyimler edinmek amacıyla yapılan seyahat etme eğiliminde bulunmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye ve İtalya’da faaliyet gösteren seyahat işletmelerinin gastronomi içerikli tur programlarını incelemek ve karşılaştırmak amacıyla internet tabanlı bir tarama yapılarak iki ülkedeki Gastronomi turu düzenleyen acentaların web sayfalarında vermiş oldukları tur programları içerik analizine tabi tutulmuştur. Farklı acentalara ait her ülkeden 21 tur programı incelenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda Türkiye’de düzenlenen gastronomi turlarının daha çok kültürel ağırlıklı olduğu gastronomik olarak daha çok tadım etkinliklerine yöneldiği ve ziyaretçiye hasat etkinliği, pişirme etkinliği gibi deneyim sunan tur programlarının İtalya turlarına göre zayıf olduğu görülmektedir. Ayrıca tur süreleri açısından Türkiye’de düzenlenen turların 2-4 gün arasında olduğu belirlenmişken, İtalya’da düzenlenen gastronomi turlarının 3 ila 8 gün ve daha uzun zamanda daha fazla gastronomik deneyim sunduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyürek, S., & Kutukız, D. (2020). Gastro turistlerin deneyimleri: Gastronomi turları kapsamında nitel bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
  • Başoda, A., Aylan, S., Kılıçhan, R., & Acar, Y. (2018). Gastronomi uzmanlığı, turları ve rehberliği: Kavramsal bir çerçeve: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1809-1826.
  • Beşirli, H. (2010). Yemek, kültür ve kimlik. Milli Folklor Dergisi, 22(87), 159-169.
  • Değirmenci, A., & Doğru, M. (2017). Türkiye’de sosyobilimsel konularla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi: Bir betimsel analiz çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 123-138. Demirayak, İ. E. (2020, 16 Temmuz). Google arama sonuçları tıklama oranları 2020. https://www.aramamotoru.com/google-arama-sonuclari-tiklama-oranlari-2020/ adresinden erişilmiştir.
  • Hall. M. C., & Sharples, L. (2003). The consumption of experiences or the experiences of consumption? An introduction to the tourism of taste. In M.C. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne (Eds.), Tourism around the world (ss.1-24). Burlington: Elsevier Butterworth Heinemann.
  • Horng, J. S., & T. Chen-Tsang (2012). Culinary Tourism Strategic Development:an Asia-Pacific Perspective, International Tourism of Journal Research, 14, 40-55.
  • Kargiglioğlu, Ş., Çetin, Y., & Erkol Bayram, G. (2019). Gastronomi turlarının coğrafi işaretli ürünler aracılığı ile oluşturulması: Batı Karadeniz turları örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 624-639.
  • Kızılırmak, İ., Ofluoğlu, M., & Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special Issue 1), 258-269.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377. Köseler, S., Koçhan, B., Atsız, N., & Sünnetçioğlu, S. (2019). Çanakkale’de alternatif gastronomi rotaları belirlemeye yönelik bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1533-1551.
  • Long L. (2004). Culinary tourism: Exploring the other through food. Lexington: University of Kentucky Press. Reynolds, P. C. (1993). Food and tourism: Towards an understanding of sustainable culture. Journal of Sustainable Tourism, 1(1), 48-54.
  • Ryu, K. & Jang, S. (2006). Intention to experience local cuisine in a travel destination: The modified theory of reasoned action. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(4), 507-516.
  • Scarpato, R. (2002). Gastronomy as a tourist product: The perspective of gastronomy studies. In M. Hjalager ve G. Richards (Eds.), Tourism and gastronomy (ss. 51-70). London: Routledge.
  • Sezer, E. (2017). Kültür turizmi ve gastronomi turları düzenleyen seyahat acentaları üzerinde tüketici talep boyutuyla ilgili bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir. Soykan, F. (2003). Kırsal turizm ve Türkiye turizmi için önemi. Ege Coğrafya Dergisi, 12, 1-11.
  • TÜRSAB. (2017). Gastronomi Turizmi Raporu. https://www.tursab.org.tr/dosya/12302/tursab-gastronomi-turizmi-raporu_12302_3531549.pdf adresinden erişildi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehtap Yücel Güngör Bu kişi benim 0000-0001-5212-8610

Pınar Şenel Bu kişi benim 0000-0001-8437-1367

Seden Doğan Bu kişi benim 0000-0001-8437-1367

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücel Güngör, M., Şenel, P., & Doğan, S. (2021). Türkiye ve İtalya’da Gastronomi Turu Düzenleyen Seyahat İşletmelerinin Tur İçeriklerinin Karşılaştırılması. Turizm Ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 75-84.