BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Masallarında Kahramanın ve Şamanın Don Değiştirmesi Arasındaki Benzerlikler

Yıl 2008, Sayı: 15, 136 - 154, 01.01.2008

Öz

Bu makalede, Türk dünyası masallarından hareketle ve örnekler üzerinden; Şamanın hayvan şekline girmesi ile masal kahramanlarının hayvan şeklini alması arasında benzerlikler araştırılarak, veriler ışığında yorumlanacaktır

Kaynakça

  • ALPTEKİN, Ali Berat (2002), Taşeli Masalları, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ALPTEKİN, Ali Berat (2003), Kazak Masallarından Seçmeler, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ALTINKAYNAK, Erdoğan (2003), “Yer Altı Diyarının Kartalı”, Hacı Bektaş Veli Dergisi, S. 26, s. 135- 163.
  • ARIKOĞLU, Ekrem (2003), Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 25, Hakas Halk Edebiyatı, s. 147- 175.
  • ASLAN, Namık (2004), “Şekil Değiştirme Motifinin Anlatılarımızdaki Bazı Yansımaları Üzerine”, Millî Folklor, S. 64, s. 37- 43.
  • AXUNDOV, Ehliman (2005), Azerbaycan Nağılları III. Cild, Bakü: Şark-Garb.
  • BALDICK, Julian (2000), Animal and Shaman /Ancient Religions of Central Asia, New York: New York Üniversity Press.
  • BAYAT, Fuzuli (2006), Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • BAYATLI, Necdet Yaşar Murat (2007), Irak Türkmenlerinin Masallarında Motif ve Tip İncelemesi, Ankara: Türkmeneli İşbirliği ve Kültür Vakfı.
  • BAYDEMİR, Hüseyin (2004), Özbek Halk Masalları İnceleme-Metin, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • BAYRAKTAR, Zülfikar (2003), Türkmen Halk Masalları Üzerine Bir İnceleme, İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • BEDİR, Selma (2000), Uygur Çöçekleri, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • BORATAV, Pertev Naili (2007), Zaman Zaman İçinde, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • BULUÇ, Sadettin (1970), “Şaman”, İslam Ansiklopedisi C. 11, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, s. 310- 320.
  • ÇORUHLU, Yaşar (2002), Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • DİLEK, İbrahim (2003), Altay Masalları, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DUYMAZ, Ali- Metin ERGUN- Nergis BİRAY (1998), Ertekiler/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 10, Türkmenistan Türk Halk Edebiyatı, s. 97- 144.
  • DUYMAZ, Ali- Mehmet AÇA- Metin ARIKAN (2004), Ertegiler/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 27, Kazak Halk Edebiyatı, s. 113- 134.
  • EKREM Mehmet Ali- Mehmet Ali HİLMİYE (1985), Tepegöz/ Dobruca Masalları, Bükreş: Kriterion Kitabevi.
  • ELİADE, Mircea (1999), Şamanizm (Çev: İsmet Birkan), Ankara: İmge Kitabevi.
  • ERGUN, Metin (1997), Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Ankara: TDK Yayınları.
  • ERGUN, Metin- Gaynislam İBRAHİMOV (2004), Akıyattar/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 29, Başkurt Halk Edebiyatı, s. 186- 222.
  • GÜNAY, Umay (1975), Elazığ Masalları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • HAFIZ, Nimetullah (1990), Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri II, Ankara: Kültür Bakanlığı Halk Kültürü Araştırma Dairesi Yayınları.
  • HASSAN, Hussin Shahbaz (1979), Kerkük Ağzı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • HASSAN, Ümit (2000), Eski Türk Toplumu Üzerine İncelemeler, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • HÜSEYİN, Ziya (1973), Girne Kazası Templos Köyü Masalları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi. (Yayımlanmamış lisans tezi).
  • İNAN, Abdülkadir (1998), Makaleler ve İncelemeler I, Ankara: TTK Basımevi.
  • KARADAVUT, Zekeriya (2006), Kırgız Masalları, Konya: Kömen Yayınları.
  • KARAYANIK, Sadullah (2001), Kırgız El Comoktoru (Kırgız Halk Masalları) Metni Esasında Kırgızcada Fiil, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisan tezi).
  • KATANOV, N. F. (2000), Hakas Folkloru ve Etnografyası Metinleri, Ankara: Türksoy Yayınları.
  • KORKMAZ, Esat (2003), Eski Türk İnançları ve Şamanizm Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • KÚNOS, Ignas (1975), Adakale Türk Masalları, (Çev: Necmi Seren), İstanbul: Baha Matbaası.
  • MALACILI, İrina (2002), Kıpçak Köyü Monografisi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • OCAK, Ahmet Yaşar (2003), Alevî-Bektaşî İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri, İstanbul

Similarities Between the Transformation of the Hero and the Shaman in Turkish Tales

Yıl 2008, Sayı: 15, 136 - 154, 01.01.2008

Öz

This article, based on the Turkish tales, studies with examples and comments on the similarities between the transformation of the Shaman into a animal and the hero’s transformation into an animal

Kaynakça

  • ALPTEKİN, Ali Berat (2002), Taşeli Masalları, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ALPTEKİN, Ali Berat (2003), Kazak Masallarından Seçmeler, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ALTINKAYNAK, Erdoğan (2003), “Yer Altı Diyarının Kartalı”, Hacı Bektaş Veli Dergisi, S. 26, s. 135- 163.
  • ARIKOĞLU, Ekrem (2003), Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 25, Hakas Halk Edebiyatı, s. 147- 175.
  • ASLAN, Namık (2004), “Şekil Değiştirme Motifinin Anlatılarımızdaki Bazı Yansımaları Üzerine”, Millî Folklor, S. 64, s. 37- 43.
  • AXUNDOV, Ehliman (2005), Azerbaycan Nağılları III. Cild, Bakü: Şark-Garb.
  • BALDICK, Julian (2000), Animal and Shaman /Ancient Religions of Central Asia, New York: New York Üniversity Press.
  • BAYAT, Fuzuli (2006), Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • BAYATLI, Necdet Yaşar Murat (2007), Irak Türkmenlerinin Masallarında Motif ve Tip İncelemesi, Ankara: Türkmeneli İşbirliği ve Kültür Vakfı.
  • BAYDEMİR, Hüseyin (2004), Özbek Halk Masalları İnceleme-Metin, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • BAYRAKTAR, Zülfikar (2003), Türkmen Halk Masalları Üzerine Bir İnceleme, İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • BEDİR, Selma (2000), Uygur Çöçekleri, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • BORATAV, Pertev Naili (2007), Zaman Zaman İçinde, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • BULUÇ, Sadettin (1970), “Şaman”, İslam Ansiklopedisi C. 11, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, s. 310- 320.
  • ÇORUHLU, Yaşar (2002), Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • DİLEK, İbrahim (2003), Altay Masalları, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DUYMAZ, Ali- Metin ERGUN- Nergis BİRAY (1998), Ertekiler/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 10, Türkmenistan Türk Halk Edebiyatı, s. 97- 144.
  • DUYMAZ, Ali- Mehmet AÇA- Metin ARIKAN (2004), Ertegiler/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 27, Kazak Halk Edebiyatı, s. 113- 134.
  • EKREM Mehmet Ali- Mehmet Ali HİLMİYE (1985), Tepegöz/ Dobruca Masalları, Bükreş: Kriterion Kitabevi.
  • ELİADE, Mircea (1999), Şamanizm (Çev: İsmet Birkan), Ankara: İmge Kitabevi.
  • ERGUN, Metin (1997), Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Ankara: TDK Yayınları.
  • ERGUN, Metin- Gaynislam İBRAHİMOV (2004), Akıyattar/ Masallar, Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi (Nazım-Nesir) 29, Başkurt Halk Edebiyatı, s. 186- 222.
  • GÜNAY, Umay (1975), Elazığ Masalları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • HAFIZ, Nimetullah (1990), Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri II, Ankara: Kültür Bakanlığı Halk Kültürü Araştırma Dairesi Yayınları.
  • HASSAN, Hussin Shahbaz (1979), Kerkük Ağzı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • HASSAN, Ümit (2000), Eski Türk Toplumu Üzerine İncelemeler, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • HÜSEYİN, Ziya (1973), Girne Kazası Templos Köyü Masalları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi. (Yayımlanmamış lisans tezi).
  • İNAN, Abdülkadir (1998), Makaleler ve İncelemeler I, Ankara: TTK Basımevi.
  • KARADAVUT, Zekeriya (2006), Kırgız Masalları, Konya: Kömen Yayınları.
  • KARAYANIK, Sadullah (2001), Kırgız El Comoktoru (Kırgız Halk Masalları) Metni Esasında Kırgızcada Fiil, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisan tezi).
  • KATANOV, N. F. (2000), Hakas Folkloru ve Etnografyası Metinleri, Ankara: Türksoy Yayınları.
  • KORKMAZ, Esat (2003), Eski Türk İnançları ve Şamanizm Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • KÚNOS, Ignas (1975), Adakale Türk Masalları, (Çev: Necmi Seren), İstanbul: Baha Matbaası.
  • MALACILI, İrina (2002), Kıpçak Köyü Monografisi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • OCAK, Ahmet Yaşar (2003), Alevî-Bektaşî İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri, İstanbul
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kadriye Türkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Türkan, K. (2008). Türk Masallarında Kahramanın ve Şamanın Don Değiştirmesi Arasındaki Benzerlikler. Türkbilig(15), 136-154.