BibTex RIS Kaynak Göster

İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi

Yıl 2012, Sayı: 23, 115 - 132, 01.01.2012

Öz

Günümüzde açık havada geniş kitlelere ulaşmak amacıyla kullanılan afişler genel olarak bir ürünü tanıtmaya yönelik hizmet etmektedir. Cumhuriyet Döneminde ise henüz yaygın olmayan özel girişimcilik ile kamu iktisadi teşebbüsler ürün ve hizmet tanıtımları ile sosyal içerikli mesajlarını iletirken o dönemin yaygın kitle iletişim aracı olan afişten faydalanmıştır. Afiş sanatını Türkiye’ye getiren ve çalışmalarıyla Cumhuriyet Döneminde ilklere imza atan İhap Hulusi Görey’in bu dönemde çizdiği afişlerin bu makale ile göstergebilimsel açıdan incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra Görey’in afişlerinde yan anlamsal iletilerin toplum belleğinde oluşturduğu yeni mitler gösterilmeye çalışılmıştır

Kaynakça

  • ARNOLD, Judith (2007). Das Abstimmungsplakat als deliberative Redegattung. Begründung der klassischen Rhetorik als text- und bildanalytischer Zugang. http://www.arsrhetorica.ch/Abstimmungsplakate-03.htm (05.02.2012).
  • BARTHES, Roland (1990). Der entgegenkommende und der stumpfe Sinn. Frankfurt: Suhrkamp Verlag.
  • BARTHES, Roland (1992). Mythen des Alltags. Nördlingen: Suhrkamp Verlag.
  • BARTHES, Roland (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, Roland (2011). Çağdaş Söylenler. (Çeviren: Tahsin Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. BEHRENS, Karl Christian (1985). Handbuch der Werbung. Gernsbach: Betriebswirt.Verlag.
  • BLANKE, Börries (2003). Vom Bild zum Sinn. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.
  • BRÜGGER, Niels (2008). Strukturalismus. Stuttgart: UTB Verlag.
  • ÇETİNKAYA, Yalçın (1992). Reklamcılık. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • CHANDLER, Daniel (2008). Semiotics for Beginners. www.aber.ac.uk/media/ Documents/S4B/ sem06.html (05.02.2012).
  • DAĞTAŞ, Banu (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DOĞAN, İsmail (1999). Sokaktaki Yabancı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ECO, Umberto (1977). Zeichen. Einführung in einen Begriff und seine Geschichte. Frankfurt: Suhrkamp Verlag.
  • HASELOFF, Otto Walter (1970). Kleines Lehrbuch der Statistik für Naturwissenschaft und Technik, Psychologie, Sozialforschung und Wirtschaft : mit 99 Tabellen. Berlin: Walter De Gruyter.
  • KJORUP, Soren (2009). Semiotik. (Çeviren: Elisabeth Bense). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.
  • MERTER, Ender (2008). Cumhuriyeti Afişleyen Adam. İhap Hulusi Görey 110 Yaşında. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • MERTER, Ender (2008). Cumhuriyet’i Afişleyen Adamla Bir Ülke Serüveni…İHAP HULUSİ. http://www.thegate.com.tr/?sid=5d6bc63fa883d5484e1587d9ac4018f4&subid=337 (05.02.2012).
  • ÖZKAN, Pelin (2004). Hayatımız Reklam. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • SCHWEIGER, G; SCHRATTENECKER, G. (2009). Werbung. Stuttgart: De Gruyter Verlag.
  • TEMATH, Bettina (2011). Kulturelle Parameter in der Werbung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

A Semiotic Analysis of İhap Hulusi Görey’s Republican Era Posters

Yıl 2012, Sayı: 23, 115 - 132, 01.01.2012

Öz

Posters which are used to reach large masses today, generally serve for the promotion of a product. During the early Republican Era as well, both state enterprises and a limited number of private enterprises made use of posters as a common mass media tool as they introduced their products, services and conveyed social messages. This article aims to provide a semiotic analysis of the posters of İhap Hulusi Görey, who introduced the poster art to Turkey and broke a ground with his works in the Republican Era. Furthermore, the article searches for the new myths established in the public memory by means of the connotative meanings of the messages inİhap Hulusi Görey’s posters

Kaynakça

  • ARNOLD, Judith (2007). Das Abstimmungsplakat als deliberative Redegattung. Begründung der klassischen Rhetorik als text- und bildanalytischer Zugang. http://www.arsrhetorica.ch/Abstimmungsplakate-03.htm (05.02.2012).
  • BARTHES, Roland (1990). Der entgegenkommende und der stumpfe Sinn. Frankfurt: Suhrkamp Verlag.
  • BARTHES, Roland (1992). Mythen des Alltags. Nördlingen: Suhrkamp Verlag.
  • BARTHES, Roland (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, Roland (2011). Çağdaş Söylenler. (Çeviren: Tahsin Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. BEHRENS, Karl Christian (1985). Handbuch der Werbung. Gernsbach: Betriebswirt.Verlag.
  • BLANKE, Börries (2003). Vom Bild zum Sinn. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.
  • BRÜGGER, Niels (2008). Strukturalismus. Stuttgart: UTB Verlag.
  • ÇETİNKAYA, Yalçın (1992). Reklamcılık. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • CHANDLER, Daniel (2008). Semiotics for Beginners. www.aber.ac.uk/media/ Documents/S4B/ sem06.html (05.02.2012).
  • DAĞTAŞ, Banu (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DOĞAN, İsmail (1999). Sokaktaki Yabancı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ECO, Umberto (1977). Zeichen. Einführung in einen Begriff und seine Geschichte. Frankfurt: Suhrkamp Verlag.
  • HASELOFF, Otto Walter (1970). Kleines Lehrbuch der Statistik für Naturwissenschaft und Technik, Psychologie, Sozialforschung und Wirtschaft : mit 99 Tabellen. Berlin: Walter De Gruyter.
  • KJORUP, Soren (2009). Semiotik. (Çeviren: Elisabeth Bense). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.
  • MERTER, Ender (2008). Cumhuriyeti Afişleyen Adam. İhap Hulusi Görey 110 Yaşında. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • MERTER, Ender (2008). Cumhuriyet’i Afişleyen Adamla Bir Ülke Serüveni…İHAP HULUSİ. http://www.thegate.com.tr/?sid=5d6bc63fa883d5484e1587d9ac4018f4&subid=337 (05.02.2012).
  • ÖZKAN, Pelin (2004). Hayatımız Reklam. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • SCHWEIGER, G; SCHRATTENECKER, G. (2009). Werbung. Stuttgart: De Gruyter Verlag.
  • TEMATH, Bettina (2011). Kulturelle Parameter in der Werbung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mutlu Er Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Er, M. (2012). İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Türkbilig(23), 115-132.