Köroğlu, Anadolu sahası halk müziği geleneklerinde “kahramanlık havası” türünde en yaygın icraya sahip müzikli anlatı repertuarıdır. Bu repertuarın “Benden Selam Olsun Bolu Beyine” ve “Mert Dayanır Namert Kaçar” isimleriyle bilinen belli başlı havaları Anadolu’da yaygın olarak bilinmekle birlikte, geniş anlatı repertuarının âşıklık geleneği çerçevesinde başta Azerbaycan âşıklık geleneği ile daimi alışveriş halinde bulunan Doğu Anadolu’da Kars-Erzurum bölgesi ile Güney Anadolu sahasında Gaziantep Barak , Kahramanmaraş Barak-Kahramanmaraş Merkez , Toros Dağları-Osmaniye bölgesi ve Kuzeyde Kastamonu ile Orta Anadolu’da Sivas gibi kültür çevrelerinde yoğunlaştığı, yapılan derlemelerde ve öncül çalışmalarda görülmektedir. Tüm bu yaygınlığına rağmen Köroğlu havalarını müzikal açıdan ele alan çalışmaların sayısı, Ferruh Arsunar’ın muazzam “Köroğlu” 1963 çalışması ve birkaç sempozyum bildirisi istisna olmak üzere Akyoloğlu 1983, Atılgan 1998 yok denecek kadar azdır. Bu çalışmanın amacı, Anadolu sahası Köroğlu havalarının müzikal yapısının incelenerek günümüze kadar anlatının icra yapısı, mekânı, icra geleneği ve söz varlığından yola çıkılarak yapılan değerlendirmelere müzikal bakış açısının da eklenerek anlatının ele alınışındaki algıyı zenginleştirmek yönündedir. Araştırmanın sonuçlarının ilgilileri Köroğlu alanında sabit bilgi haline gelmiş kabulleri tartışmak konusunda heveslendirmesi en büyük çıktımız olacaktır
Köroğlu is one of the most performed musical narrative repertoire in “heroic song” category in Anatolian folk music traditions. While songs of this repertoire such as “Benden Selam Olsun Bolu Beyine” and “Mert Dayanır Namert Kaçar” are widely known in Anatolia, monumental narrative repertoire can be seen to be intensified primarily in East Anatolia, specifically Kars-Erzurum region, and Gaziantep Barak region , Kahramanmaraş Barak region and city center , Toros mountains-Osmaniye region in South Anatolia, Kastamonu in North Anatolia and Sivas in Central Anatolia, which have great cultural interactions with Azerbaijan in minstrelsy tradition, Despite this prevalance of traditional songs, there are few studies considering the musical aspect of Köroğlu except for the particular study of Ferruh Arsunar’s monumental Köroğlu 1963 and a few symposium notes i.e. Akyoloğlu 1983, Atılgan 1998 . This study aims to enrich the perspectives towards Köroğlu songs by adding musical aspect to the existing evaluations on performance structure, place, tradition and textual prosperity. Motivating researchers to judge fixed and pre-established knowledge on Köroğlu would be biggest profit of the study
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 30 |