The purpose of this study is to investigate the misconceptions of primary mathematics teachers on symmetry concept. The participants of the study consist of 28 teacher candidates studying in fourth class of Primary Mathematics Teaching at Kocaeli University during the fall semester of the 2012-2013 academic years. The data of this study which has the characteristics of descriptive research were obtained by open-ended test prepared by the researchers. At the end of analysis of the data, it is seen that the majority of teacher candidates cannot identify the concept of reflection and they have tried to identify by using the concept of symmetry which is often synonymous with the concept of reflection. On the other hand, it has been observed that they neglect the image is the reverse which is obtained as a result of the reflection. It can be said that they do not have the correct definition as a response to the questions asked about the symmetry axis. In general, it has been seen that they use the phrase of "it is a line that divides an object to two equal parts" for the symmetry axis. It has been also seen that the vast majority of teacher candidates have an answer that parallelogram is a symmetrical shape and there are four symmetry axes and they give the wrong answer. Finally, it has been observed that they cannot give satisfactory answers when they are asked whether they are symmetric or not.
Keywords: Symmetry concept, misconceptions, teacher candidates of mathematics in the primary education
Symmetry concept misconceptions teacher candidates of mathematics in the primary education
Bu çalışma ile ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının simetri kavramına ilişkin kavram yanılgılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2012-2013 öğretim yılı güz döneminde Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının dördüncü sınıfında öğrenim görmekte olan 28 öğretmen adayından oluşmaktadır. Betimsel bir araştırma niteliğindeki bu çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu bir test ile elde edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun yansıma kavramını tanımlayamadığı görülmüştür. Bununla birlikte öğretmen adaylarının genellikle yansımanın alınması sonucu elde edilen görüntünün ters olduğunu ihmal ettikleri gözlenmiştir. Simetri eksenine yönelik kendilerine yöneltilen soruya verdikleri cevapların da doğru tanımdan uzak olduğu söylenebilir. Genelde simetri ekseni için “Bir cismi iki eş parçaya bölen doğrudur” ifadesini kullandıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu paralelkenarın simetrik bir şekil olduğunu ve dört tane simetri ekseni olduğunu belirterek yanlış cevap vermişlerdir. Ayrıca ilgili çokgenlerin simetrik olup olmama durumlarını açıklamaları istenilen kısımda ise memnun edici cevaplar veremedikleri görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Simetri kavramı, kavram yanılgıları, ilköğretim matematik öğretmeni adayları
Simetri kavramı kavram yanılgıları ilköğretim matematik öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |