The aim of this study is to determine teachers candidates’ perceptions on ‘distance education’ via metaphors. The sample consisted of 150 teacher candidates’ drawn from departments of science teacher and primary teacher at Faculty of Education in Bayburt University. 70 of the sample are primary teacher candidates that attended courses via distance education in their undergraduate programme. 80 of them are science teacher candidates that took ‘distance education’ elective course. To collect the data the teacher candidates’ were asked to complete this sentence: ‘Distance education is like......because....’. Data was analysed by using content analysis technique one of the qualitative data analysis methods. The results indicate that the teacher candidates’ metaphors referred to such different issues as need-aimed, variety, arbitrary, requirement. Moreover, when the findings are searched, it was determined that the primary teacher candidates take lesson by means of synchron distance education have more negative perception in contrast with science teacher candidates. It was noticed that some factors such as carrying out the synchron distance lessons as 90 min blocks, no chance to ask any question to the teacher out of the lesson time, occasionally encountering technical problems in the lesson causes the negative perception. To develop positive perception about synchron distance education, it is suggested that some distance education conditions which allows communication between students and teachers out of the lesson time should be designed as minimising the technical problems and informing to the participants about distance education applications.
Keywords: Perception, metaphor, candidate teachers, distance education
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemini Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi ve Sınıf öğretmenliği bölümlerinde okumakta olan 150 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu öğretmen adaylarından 70’i lisans eğitimleri sırasında uzaktan eğitim yoluyla ders almış olan sınıf öğretmeni adaylarıdır. 80’i ise seçmeli ders olarak uzaktan eğitim isimli teorik dersi almış olan fen bilgisi öğretmeni adaylarıdır. Verilerin toplanması için araştırmaya katılan öğretmen adaylarından “Uzaktan eğitim… gibidir çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada veriler nitel veri analizi yöntemleri içerisinde yer alan içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik oluşturdukları metaforların ihtiyaca yönelik, çeşitlilik, isteğe bağlılık, gereklilik gibi farklı kategoriler altında toplandığı görülmüştür. Ayrıca bulgular incelendiğinde eş-zamanlı uzaktan eğitim yoluyla ders alan sınıf öğretmeni adaylarının, fen bilgisi öğretmeni adaylarına kıyasla daha olumsuz algılara sahip oldukları tespit edilmiştir. Eş-zamanlı uzaktan eğitim derslerinin 90 dakikalık blok dersler halinde yürütülmesi, öğretmen adaylarının ders dışında öğretmene soru sorma imkânı bulamayışı, derslerde zaman zaman teknik problemlerin yaşanması gibi faktörlerin olumsuz algıya neden olduğu fark edilmiştir. Uzaktan eğitime yönelik olumlu algı geliştirilebilmesi için; kısa süreli, uygulama öncesinde katılımcıların uzaktan eğitim uygulamaları hakkında bilgilendirildiği, öğretmen ve öğrencinin ders dışında da iletişim kurabildiği ve teknik problemlerin en aza indirildiği uzaktan eğitim ortamlarının tasarlanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Algı, metafor, öğretmen adayları, uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |