In recent years, developments in the field of computer
science, which are in parallel with technology, have led to an increase in the
importance of solving problems with the help of computers. It is also worth
mentioning that this skill, which is defined as computational thinking, has
been an issue about how to be taught and evaluated. In this context, the aim of
this study is to develop a self-efficacy perception scale for the computational
thinking skill. As a result of the exploratory factor analyzes made, it was
seen that the scale includes 39 items with five-factors. Additionally, with
confirmatory factor analysis which was carried out for confirmation of the
model, 3 items were omitted from the scale and the last structure of the form,
with 36 items, was presented. The corrected item-total correlations were
ranged between 0.632 and 0.386, whereas the Cronbach Alpha coefficients were
between 0.762 and 0.930. Also, t-tests for the item average means of the bottom
and top 27% of the groups were presented significant differences between those
groups.
Son yıllarda bilgisayar bilimi alanında teknolojiye paralel
olarak yaşanan gelişmeler, problemlerin bilgisayarlar yardımı ile çözülmesine
verilen önemin artmasına neden olmuştur. Bilgi işlemsel düşünme (computational
thinking) olarak tanımlanan bu becerinin kazandırılmasının önemi ile birlikte
bu becerinin kazanılıp kazanılmadığının ortaya konması da gündeme gelmiştir. Bu
bağlamda çalışmanın amacı bilgi işlemsel düşünme
becerisine yönelik öz yeterlik algı ölçeği geliştirmektir. Yapılan açımlayıcı
faktör analizleri sonucunda toplam 39 maddeyi içeren ölçeğin beş faktörlü bir
yapıdan oluştuğu görülmüştür. Ek olarak, modelin doğrulanması amacıyla
gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi ile 3 madde ölçekten çıkarılmış ve
36 maddelik son form yapısı ortaya sunulmuştur.
Faktörlerin düzeltilmiş madde-toplam puan korelasyon değerlerinin 0.632
ile 0.386 arasında olduğu, Cronbach Alfa
katsayılarının ise 0.762 ile 0.930 arasında değiştiği görülmüştür. T-testi sonuçları, üst %27 ile alt %27
grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu
göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |