The purpose of this study is to examine the relationship between the
learned helplessness in mathematics, problem-solving skills, and cognitive
flexibility of the secondary school 8th grade students. The sample consists of
638 8th grade students who attended 18 secondary schools in Muğla province
during 2016-2017 school year. The data of the study was collected using the
"The Learned Helplessness Scale in Mathematics" developed by Uysal-Koğ
(2012), the "Problem Solving Inventory in Children" developed by
Serin, Serin, and Saygılı, (2010), and "Cognitive Flexibility Scale"
developed by Çelikkaleli (2014a). Significant correlations in negative
direction were found between 8th grade students’ learned helplessness of
mathematics, and problem solving skills and cognitive flexibility scores
according to the first finding obtained from the study, significant positive
correlation between problem solving skills and cognitive flexibility scores of
the students. Secondly, problem-solving skills and cognitive flexibility scores
predicted to learned helplessness in mathematics scores of the students
significantly. Lastly, the cognitive flexibility of secondary school students
played a partial mediating role between problem solving skills and learned
helplessness towards mathematics. Findings are discussed and interpreted in the
light of the literature.
Mathematics mathematics education learned helplessness problem solving cognitive flexibility
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin matematiğe
yönelik öğrenilmiş çaresizlik, problem çözme becerisi ve bilişsel esneklik
arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim
yılında Muğla ili merkezinde ve ilçelerinde bulunan 18 ortaokulun 8. Sınıfında
okumakta olan 334’ü (%52.4) kız, 304’ü (%47.6) erkek olmak üzere toplam 638
öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla öğrencilere Uysal-Koğ (2012)
tarafından geliştirilen “Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği”, Serin,
Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen “İlköğretim Düzeyindeki
Çocuklar için Problem Çözme Envanteri ”
ve Çelikkaleli (2014a) tarafından
geliştirilen “Bilişsel Esneklik Ölçeği ”
uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen ilk bulguya göre, öğrencilerin
matematiğe yönelik öğrenilmiş çaresizlikleri ile problem çözme becerisi ve
bilişsel esneklik puanları arasında negatif yönde anlamlı; problem çözme
becerileri ile bilişsel esneklik arasında pozitif yönde anlamlı ilişki
bulunmaktadır. İkinci olarak, öğrencilerin problem çözme becerilerinin ve
bilişsel esnekliklerinin matematiğe yönelik öğrenilmiş çaresizliklerini anlamlı
olarak yordadığı görülmüştür. Son
olarak, bilişsel esneklik puanlarının, problem çözme becerisi ile matematiğe
yönelik öğrenilmiş çaresizlikleri arasında kısmi aracılık rolü üstlendiği
görülmüştür. Bulgular literatür ışığında tartışılıp yorumlanmıştır.
Matematik matematik eğitimi öğrenilmiş çaresizlik problem çözme bilişsel esneklik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |