This study investigates the use of the history of mathematics in secondary school mathematics coursebooks designed according to the new curriculum prepared in 2018 and to make alternative suggestions in which mathematics history can be used. For this purpose, four mathematics coursebooks, which were decided to be taught in schools affiliated to the Turkish Ministry of National Education for four years as of 2018, were analyzed by document analysis method, and this research attempted to determine to what extent the history of mathematics was used in these coursebooks. While making this analysis and analyzing the data, the categories proposed by Erdoğan et al. (2015) were used, including “historical notes,” “notes on usage areas of mathematics,” “applications with historical notes,” and “historical elements in students’ extracurricular activities.” As a result of the study, it was found out that the 27 elements of the history of mathematics used in the coursebooks were mostly included at the fifth grade, in the lead-in stage, in the area of learning numbers and operations, in the form of small historical snippets about the historical development of situations other than mathematics. In light of these findings, it can be suggested that the history of mathematics is not used sufficiently in secondary school mathematics coursebooks.
Mathematics coursebooks history of mathematics mathematics education
Bu çalışmanın amacı 2018 yılı öğretim programına göre düzenlenmiş ortaokul matematik ders kitaplarında matematik tarihinin kullanılma durumunu incelemek ve matematik tarihinin kullanılabileceği alternatif önerilerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda, 2018 yılı itibariyle dört yıl süreyle milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda okutulmasına karar verilmiş dört matematik ders kitabı doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve söz konusu kitaplarda matematik tarihinin ne derece kullanıldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu inceleme ve verilerin analizi yapılırken Erdoğan vd. (2015)’nin önerdiği sınıflandırmaya uygun olarak “tarihi notlar”, “matematiğin kullanım alanlarına ilişkin notlar”, “tarihsel notlarla birlikte uygulamaları” ve “öğrencinin okul dışı çalışmalarında yer alan tarihsel ögeler” kategorileri kullanılmıştır. Çalışma sonunda incelenen ders kitaplarında karşılaşılan 27 matematik tarihi ögesine çoğunlukla beşinci sınıf seviyesinde, konuya giriş aşamasında, sayılar ve işlemler öğrenme alanında, matematik dışındaki durumların tarihsel gelişimlerine ilişkin ufak tarihsel parçalar şeklinde yer verildiği görülmüştür. Bulgular ışığında ortaokul matematik ders kitaplarında matematik tarihinden yeterince yararlanılmadığı söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |