In recent years, technology assisted learning has got a new feature by the name of “web based education”. This new approach has been given to educators’ hands with qualified advantages. For instance, web based education allows us to contact with students out of classrooms and evaluate them online. Besides, some homeworks and short projects constructed on open-ended real world problems may be given to students by the aid of this subject. In this work, we investigate opinions of graduate students about web based mathematics education and usage of wolframalpha website in primary classrooms. This research is descriptive study. The study was conducted in a government university with seven graduate students on mathematics education enrolled to institute of educational sciences in Turkey in the 2010-2011 academic years. In the work, first wolframalpha website was introduced to the working group and thereafter to collect data an interview form, which contains six open-ended questions about research problem was used. Before interview process, questions were given to an area expert to evaluate questions validity. With each student, interviews cost 15-20 minutes, and they are recorded via a tape. The obtained data has been analyzed by each researcher in different times. The results have been categorized with respect to each researcher’s analysis report. We also used frequencies to explain students’ special expressions.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim matematik eğitimi lisansüstü öğrencilerinin, web tabanlı eğitim ve wolframalpha internet sitesinin öğretim sürecinde kullanılabilirliği hakkındaki düşüncelerini belirlemektir. Bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırma bir devlet üniversitesinin, eğitim bilimleri enstitüsünün matematik eğitimi bilim dalında öğrenim gören yedi lisansüstü öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öncelikle wolframalpha internet sitesi tanıtılmış, ardından veri toplamak için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Lisansüstü öğrencilerle yapılan yarıyapılandırılmış mülakatlar yaklaşık 15-20 dakika sürmüştür. Ses kayıt cihazıyla kaydedilen görüşmeler araştırmacılar tarafından farklı zaman aralıklarında çözümlenmiştir. Görüşmeler sonunda elde edilen verilerin dökümü yapılarak, yapılan görüşmelerle ilgili kategoriler ve alt kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmada lisansüstü öğrencilerin web tabanlı eğitimin matematik eğitimi sürecinde kullanılabileceğini düşündükleri ve özellikle de geometri derslerinde kullanılabileceğini belirttikleri tespit edilmiştir. Lisansüstü öğrenciler, wolframalpha internet sitesinin Türkçeye çevrilmesi durumunda ders içi ve ders dışı etkinliklerde; ayrıca da ders içeriğinde bir değerlendirme materyali olarak da kullanılabileceğini öne sürmüşlerdir. Genel olarak öğrenciler bu web sitesinin matematik eğitiminde kullanımının öğrencilerin matematik dilini kullanarak iletişim kurma becerilerini geliştireceğini ancak bu internet sitesinin kullanımının ölçülü olması gerektiğini, öğrenciyi hazırcılığa itebileceğini vurgulamışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 2 Sayı: 2 |