BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliliklerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 393 - 416, 04.08.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.37361

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının Teknopedagojik eğitim yeterliklerinin ve performans göstergelerinin incelenmesidir. Bu çalışmada öğretmen adaylarının sayılar ve işlemler, cebir, geometri ve ölçme, veri işleme ve olasılık öğrenme alanlarında GeoGebra, Cabri3D ve Tinkerplots gibi farklı dinamik matematik yazılımları kullanılarak hazırlanılan teknoloji destekli ders anlatımları incelenmiştir. 2013-2014 güz ve bahar yarıyıllarında Karadeniz Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği 3. sınıfında öğrenim gören 24 öğretmen adayı ile yürütülen bu çalışmada nitel araştırma yöntemi ile desenlenmiştir. Öğretmen adaylarının ders anlatımlarının video kaydı alınmış ve çözümlemesi yapılmıştır. Video kayıtlarının çözümlenmesi ve adayların ders planlarından elde edilen veriler Teknopedagojik eğitim yeterliklerinden öğretim sürecini yürütme ve problem çözme yeterlik alanlarına göre analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının teknolojileri konunun ilk kez öğretiminde keşfettirici bir araç olarak kullandıkları, kavram yanılgılarını gidermeye yönelik teknoloji destekli etkinlikler hazırladıkları ancak, ölçme değerlendirme sürecinde teknoloji kullanmakta zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altun, A.(2003). Öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 56-62.
  • Alayyar, G., Fisser, P., & Voogt, J. (2012). Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service scienceteachers: support from blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 28(8), 1298-1316.
  • Bingolbali, E., Akkoç, H., Ozmantar, F. Demir, S. (2011). Pre-Service and In-Service Teachers’ Views of the Sources of Students’ Mathematical Difficulties, International Electronic Journal of Mathematics Education, 6 (1), 40-59.
  • Angeli, C.,& Valanides, N. (2005). Preservice elementary teachers as ınformation and communication technology designers: an ınstructional systems design model based on an expanded view of pedagogical content knowledge. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 293-302.
  • Cox, M., Abbott, C., Webb, M., Blakely, B., Beauchamp, T., & Rhodes, V. (2004). ICT and Pedagogy – A review of the literature, ICT in Schools Researchand Evaluation Series, 18.London: DfES/BECTA.
  • Çil, E. ve Çakmak, G. (2014). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JES), 1(1),140-170
  • Demirel, Ö. (1999). 21. yüzyıla girerken Türkiye’de öğretmen nitelikleri. Panel: Cumhuriyet’in yetmiş beşinci yılında öğretmen yetiştirme. Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Gardner, D. , Discenza, R., & Dukes, R. (1993). The measurement of computer attitudes: An empirical comparison of available scales. Journal of Educational Computing Research, 9(4), 487-507.
  • Harris, J., & Hofer, M. (2009). Instructional planning activity types as vehicles for curriculum-based tpack development. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 4087-4095). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • İftar, G. K. ve Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • International Society for Technology in Education [ISTE]. (2008). National educational technology standards and performance indicators for teachers (NETS-T).” [Online] Retrieved 29 August 2013 from http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), 4(8), 57-83
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408
  • Kabakçı Yurdakul, I. , Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N. , Birinci, G. ve Kurt, A. A. (2014) Ulusal standartlar açısından teknopedagojik eğitime dayalı öğretmen yeterliklerinin oluşturulması. İlköğretim Online, 13(4), 1185-1202, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr
  • Koh, J. H. L. (2011). Computer skills instruction for pre-service teachers: a comparison of three ınstructional approaches. Computers in Human Behaviour, 27, 2392-2400.
  • Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 395-412
  • Kutluca T., & Ekici G. (2010). Examining teacher candidates’ attitudes and self efficacy perceptions towards the computer assisted education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). Temel eğitime destek projesi “öğretmen eğitimi bileşeni” öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Tebliğler Dergisi, 2590, 1491-1540.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Orta Okul Matematik Dersi Öğretim Programı.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017- 1054.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2008). Editor: Introducing TPCK. AACTE Committee on
  • Innovation and Technology. Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). New York: Routledge / Taylor & Francis Group.
  • Niess, M. L. (2008). Guiding preservice teachers in developing TPCK. In Silverman, N. (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (p.223-250). New York: Routledge
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: Author
  • Ozgun-Koca, S. A., Meagher, M., & Edwards, M. T. (2010). Preservice teachers' emerging TPACK in a technology-rich methods class. Mathematics Educator, 19(2), 10-20.
  • Özyar, A. (2003). Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. 25 Haziran 2015 tarihinde http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.htm adresinden erişilmiştir.
  • Rosen, L. D. &Weil, M. M. (1995). Computer availability, computer experience and technophobe among public school teachers. Computers in Human Behavior, 11(11), 9-31.
  • Sarı, M. H. ve Akbaba Altun, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde teknoloji kullanımı üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(19), 24-49.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve meslekî gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(5), 40-45.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. 15(2), 4-14.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques andprocedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: SagePublications, Inc.
  • Şad, S. N., Açıkgül, K., & Delican, K. (2015). Senior Preservice Teachers’ Senses of Efficacy on their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Journal of Theoretical Educational Science, 8(2), 204-235.
  • Uğurlu, R. (2009). Teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde önerilen eğitim programı sürecinde öğretmen adaylarının şekillendirici ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin gelişiminin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Timur, B. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Timur, B., & Taşar, M .F. (2011). In-service science teachers' technological pedagogical content knowledge confidences and views about technology-rich environments. Center for Educational Policy Studies Journal, 1(4), 11-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 393 - 416, 04.08.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.37361

Öz

The purpose of this study is to investigate preservice elementary mathematics teachers` techno pedagogical knowledge competencies and performance indicators defining these competencies. In this qualitative study, teaching practices which was prepared in learning domain such as numbers and operations, algebra, geometry and measurement, statistics and probability and with different dynamic mathematical software (GeoGebra, Cabri3D and Tinkerplots) by 24 prospective mathematics teachers’ candidates were investigated. Data of study was collected through video records and lesson plans filled out by the prospective teachers after their teaching sessions. Data were analyzed within executing the teaching process and problem solving competency fields of technopedagogical education. Findings indicate that technology is used as an explorative tool for the first time in teaching the subject, technology based activities are prepared  to prevent misconception; however, they were forced to use technology in assessment evaluation process.

Kaynakça

  • Altun, A.(2003). Öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 56-62.
  • Alayyar, G., Fisser, P., & Voogt, J. (2012). Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service scienceteachers: support from blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 28(8), 1298-1316.
  • Bingolbali, E., Akkoç, H., Ozmantar, F. Demir, S. (2011). Pre-Service and In-Service Teachers’ Views of the Sources of Students’ Mathematical Difficulties, International Electronic Journal of Mathematics Education, 6 (1), 40-59.
  • Angeli, C.,& Valanides, N. (2005). Preservice elementary teachers as ınformation and communication technology designers: an ınstructional systems design model based on an expanded view of pedagogical content knowledge. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 293-302.
  • Cox, M., Abbott, C., Webb, M., Blakely, B., Beauchamp, T., & Rhodes, V. (2004). ICT and Pedagogy – A review of the literature, ICT in Schools Researchand Evaluation Series, 18.London: DfES/BECTA.
  • Çil, E. ve Çakmak, G. (2014). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JES), 1(1),140-170
  • Demirel, Ö. (1999). 21. yüzyıla girerken Türkiye’de öğretmen nitelikleri. Panel: Cumhuriyet’in yetmiş beşinci yılında öğretmen yetiştirme. Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Gardner, D. , Discenza, R., & Dukes, R. (1993). The measurement of computer attitudes: An empirical comparison of available scales. Journal of Educational Computing Research, 9(4), 487-507.
  • Harris, J., & Hofer, M. (2009). Instructional planning activity types as vehicles for curriculum-based tpack development. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 4087-4095). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • İftar, G. K. ve Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • International Society for Technology in Education [ISTE]. (2008). National educational technology standards and performance indicators for teachers (NETS-T).” [Online] Retrieved 29 August 2013 from http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), 4(8), 57-83
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408
  • Kabakçı Yurdakul, I. , Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N. , Birinci, G. ve Kurt, A. A. (2014) Ulusal standartlar açısından teknopedagojik eğitime dayalı öğretmen yeterliklerinin oluşturulması. İlköğretim Online, 13(4), 1185-1202, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr
  • Koh, J. H. L. (2011). Computer skills instruction for pre-service teachers: a comparison of three ınstructional approaches. Computers in Human Behaviour, 27, 2392-2400.
  • Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 395-412
  • Kutluca T., & Ekici G. (2010). Examining teacher candidates’ attitudes and self efficacy perceptions towards the computer assisted education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). Temel eğitime destek projesi “öğretmen eğitimi bileşeni” öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Tebliğler Dergisi, 2590, 1491-1540.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Orta Okul Matematik Dersi Öğretim Programı.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017- 1054.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2008). Editor: Introducing TPCK. AACTE Committee on
  • Innovation and Technology. Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). New York: Routledge / Taylor & Francis Group.
  • Niess, M. L. (2008). Guiding preservice teachers in developing TPCK. In Silverman, N. (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (p.223-250). New York: Routledge
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: Author
  • Ozgun-Koca, S. A., Meagher, M., & Edwards, M. T. (2010). Preservice teachers' emerging TPACK in a technology-rich methods class. Mathematics Educator, 19(2), 10-20.
  • Özyar, A. (2003). Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. 25 Haziran 2015 tarihinde http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.htm adresinden erişilmiştir.
  • Rosen, L. D. &Weil, M. M. (1995). Computer availability, computer experience and technophobe among public school teachers. Computers in Human Behavior, 11(11), 9-31.
  • Sarı, M. H. ve Akbaba Altun, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde teknoloji kullanımı üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(19), 24-49.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve meslekî gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(5), 40-45.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. 15(2), 4-14.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques andprocedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: SagePublications, Inc.
  • Şad, S. N., Açıkgül, K., & Delican, K. (2015). Senior Preservice Teachers’ Senses of Efficacy on their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Journal of Theoretical Educational Science, 8(2), 204-235.
  • Uğurlu, R. (2009). Teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde önerilen eğitim programı sürecinde öğretmen adaylarının şekillendirici ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin gelişiminin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Timur, B. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Timur, B., & Taşar, M .F. (2011). In-service science teachers' technological pedagogical content knowledge confidences and views about technology-rich environments. Center for Educational Policy Studies Journal, 1(4), 11-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neslihan Uzun

Berna Aygün Bu kişi benim

Ercan Atasoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzun, N., Aygün, B., & Atasoy, E. (2016). The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(2), 393-416. https://doi.org/10.16949/turcomat.37361
AMA Uzun N, Aygün B, Atasoy E. The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Ağustos 2016;7(2):393-416. doi:10.16949/turcomat.37361
Chicago Uzun, Neslihan, Berna Aygün, ve Ercan Atasoy. “The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7, sy. 2 (Ağustos 2016): 393-416. https://doi.org/10.16949/turcomat.37361.
EndNote Uzun N, Aygün B, Atasoy E (01 Ağustos 2016) The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7 2 393–416.
IEEE N. Uzun, B. Aygün, ve E. Atasoy, “The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 7, sy. 2, ss. 393–416, 2016, doi: 10.16949/turcomat.37361.
ISNAD Uzun, Neslihan vd. “The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7/2 (Ağustos 2016), 393-416. https://doi.org/10.16949/turcomat.37361.
JAMA Uzun N, Aygün B, Atasoy E. The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7:393–416.
MLA Uzun, Neslihan vd. “The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 7, sy. 2, 2016, ss. 393-16, doi:10.16949/turcomat.37361.
Vancouver Uzun N, Aygün B, Atasoy E. The Examination of Teacher Candidates’ Level of Proficiency in Technopedagogical Education. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7(2):393-416.