Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Yaşayan Demokrasi Ünitesinde Geçen Kavramların Anlaşılma Düzeyi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 36, 27.06.2018

Öz

Bu çalışmanın
amacı sosyal bilgilerde Yaşayan Demokrasi ünitesinde geçen ve öğrencilere
kazandırılması hedeflenen kavramların ne ölçüde gerçekleştiğini ortaya
koymaktır. Katılımcılar 2016-2017 eğitim öğretim yılında Erzurum merkez ilçede
iki ortaokuldan 108, Narman ve Oltu ilçelerinden birer okuldan 98 olmak üzere
toplam dört okuldan 206 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Tarama
modelinin kullanıldığı çalışmada temel veri toplama aracı olarak 7. sınıf
sosyal bilgiler ders kitabı (MEB, 2016) Yaşayan Demokrasi ünitesinde
öğrencilere kazandırılması hedeflenen kavramların yer aldığı, öğrencilerin
kavramların anlamlarını kısa yazılı cevaplar olarak verebilecekleri şekilde
düzenlenmiş anket form kullanılmıştır. Öğrencilerin verdikleri cevaplar;
kavramı doğru anlama, kavram yanılgısı ve cevapsız şeklinde tasnif edilmiş,
yüzde ve frekans değerleri alınarak tablolar oluşturularak yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda 7. sınıf sosyal bilgiler “Yaşayan Demokrasi” ünitesinde
geçen ve bu ünite ile öğrencilere kazandırılması gereken 32 kavramın öğrenciler
tarafından doğru anlaşılma oranı ortalaması % 31,5, kavram yanılgısına düşen
öğrencilerin ortalama oranı % 45,1 ve kavramların cevapsız bırakılma oranı ise
%21,5’tir.
Bu sonuçlara göre Yaşayan Demokrasi
ünitesinde öğrencilere kazandırılması hedeflenen kavramların doğru anlaşılma
oranı oldukça düşüktür.

Kaynakça

  • Akgün, İ., H. (2014). Sosyal Bilgiler Dersi 7. Sınıf Kültür Ve Miras Öğrenme Alanı Türk Tarihine Yolculuk Ünitesinde Geçen Kavramların Öğrenilme Düzeyi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9(5) 105-116.
  • Akşit, İ., Dinç Erkan (2015), Sosyal Bilgiler Dersinde İskan Kavramının Öğretimi Üzerine Bir Eylem Araştırması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 78-87.
  • Baki, A. (1999). Cebirle İlgili İşlem Yanılgılarının Değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
  • Bozkurt, O., Akın, S., Uşak, M., (2004). İlköğretim 6., 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin "Erozyon" Hakkındaki Ön Bilgilerinin ve Kavram Yanılgılarının Tespiti, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 ( 2), 277-285.
  • Doğanay, A. (2005). Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi. C. Öztürk & D. Dilek (Edt.), Hayat bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 277-293). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N. (1986). Okulda Öğrenme Ve Öğretme. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Gümüş, N. & Avcı, G. (2016). Altıncı Sınıflarda Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Coğrafi Kavramları Anlama Düzeyleri Ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. The Determınatıon Of Students' Levels Of Understandıng Geographıcal Concepts And Geographıcal Mısconceptıons In Socıal Studıes Lesson In 6th Grades. International Journal of Social Science, 47, 191-206
  • Kıncal, Y., R. (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri,İstanbul:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçoğlu, E .(2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının, Okul Yöneticilerinde Olması Gereken Demokratik Tutum Ve Davranışlara İlişkin Görüşleri, Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8(6), s. 413-430.
  • Merey, Z.(2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi, Sosyal Bilgiler Öğretimi. M. Safran (Edt.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. Sınıf Öğretim Programı Ve Kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Öztürk, C. (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği Eğitimi. S. Karabağ & S. Şahin (Edt.), Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi (s. 1-51). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yazıcı, H. & Samancı, O. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders Konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Yel, S. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. C. Öztürk (Edt.), Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Taşlı, İ. (2005). 4.-7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı Üniteleri İle İlgili Kavram Bulmacaları Örnekleri. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 166, 175-181.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 36, 27.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Akgün, İ., H. (2014). Sosyal Bilgiler Dersi 7. Sınıf Kültür Ve Miras Öğrenme Alanı Türk Tarihine Yolculuk Ünitesinde Geçen Kavramların Öğrenilme Düzeyi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9(5) 105-116.
  • Akşit, İ., Dinç Erkan (2015), Sosyal Bilgiler Dersinde İskan Kavramının Öğretimi Üzerine Bir Eylem Araştırması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 78-87.
  • Baki, A. (1999). Cebirle İlgili İşlem Yanılgılarının Değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
  • Bozkurt, O., Akın, S., Uşak, M., (2004). İlköğretim 6., 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin "Erozyon" Hakkındaki Ön Bilgilerinin ve Kavram Yanılgılarının Tespiti, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 ( 2), 277-285.
  • Doğanay, A. (2005). Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi. C. Öztürk & D. Dilek (Edt.), Hayat bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 277-293). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N. (1986). Okulda Öğrenme Ve Öğretme. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Gümüş, N. & Avcı, G. (2016). Altıncı Sınıflarda Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Coğrafi Kavramları Anlama Düzeyleri Ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. The Determınatıon Of Students' Levels Of Understandıng Geographıcal Concepts And Geographıcal Mısconceptıons In Socıal Studıes Lesson In 6th Grades. International Journal of Social Science, 47, 191-206
  • Kıncal, Y., R. (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri,İstanbul:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçoğlu, E .(2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının, Okul Yöneticilerinde Olması Gereken Demokratik Tutum Ve Davranışlara İlişkin Görüşleri, Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8(6), s. 413-430.
  • Merey, Z.(2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi, Sosyal Bilgiler Öğretimi. M. Safran (Edt.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. Sınıf Öğretim Programı Ve Kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Öztürk, C. (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği Eğitimi. S. Karabağ & S. Şahin (Edt.), Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi (s. 1-51). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yazıcı, H. & Samancı, O. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders Konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Yel, S. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. C. Öztürk (Edt.), Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Taşlı, İ. (2005). 4.-7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı Üniteleri İle İlgili Kavram Bulmacaları Örnekleri. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 166, 175-181.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Pala

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 11 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pala, F. (2018). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Yaşayan Demokrasi Ünitesinde Geçen Kavramların Anlaşılma Düzeyi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 22-36.