Ekrandaki bir yazıyı tüm öğeleriyle
anlama ve anlamlandırma işlemine ekran okuma denmektedir. Teknolojinin hayatın
her alanına girmesiyle birlikte ekran okumanın önemi de hızla artmıştır. Cep
telefonu, bilgisayar, kindıl, tablet vs. gibi araçlarla artık her an ve her
yerde ekran okuma yapmak mümkündür. Hayatın içinde yoğun şekilde yer alan ekran
okuma, eğitimde de önemli bir kavram haline gelmiştir. Eğitim öğretim
faaliyetlerinin başarılı olmasında bilişsel becerilerin yanı sıra tutum gibi
duyuşsal özellikler de önemlidir. Bu durum ekran okuma konusunda da geçerlidir;
bu bakımdan öğrencilerin ekran okumaya karşı tutumları üzerinde çalışılması
gereken bir konudur. Nicel olan bu çalışma tarama modelinde yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Uşak ilinde öğrenim gören 211 ortaokul öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışma grubu oluşturulurken kolay ulaşılabilirlik ve
gönüllülük ilkesi göz önünde bulundurulmuştur. Veriler, Susar Kırmızı (2017)
tarafından hazırlanan “Ekran Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği” (EKYÖTÖ) kullanılarak
elde edilmiştir. Veriler, cinsiyete, sınıf seviyesine, okudukları toplam sayfa
sayısına ve ekran okuma amaçlarına göre incelenmiştir. Verilerin analizi için
SPSS 16 paket programı kullanılmış, T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(One-Way ANOVA) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin ekrandan ve
kâğıttan okumaya karşı tutumlarında sadece cinsiyet düzeyinde erkekler lehine
bir farklılaşma olduğu; sınıf seviyesine, okudukları toplam sayfa sayısına ve
ekran okuma amaçlarına göre ise bir farklılaşma olmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |