Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının
öğretmen kavramına ilişkin oluşturdukları metaforları toplamak ve toplanan
metaforları sınıflandırarak Türkçe öğretmeni adaylarının algılama biçimlerini
ortaya koymaktır. Bu çalışmayla aslında öğretmen adaylarının kendilerine
yönelik bakış açılarının da tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın
katılımcılarını Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği
programı 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 158 Türkçe öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada, öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin
sahip oldukları metaforlar nelerdir? Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından
hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir? sorularına cevap aranmıştır. Araştırma verilerinin toplanması için
katılımcıların her birinden “Öğretmen
…………………. gibidir, çünkü ………………….” ifadesini içeren formu tamamlamaları
istenmiştir. Çalışmada veriler, nitel araştırmaya dayalı olarak içerik analizi
ile değerlendirilmiştir. Analiz
sonucunda belirlenen metaforlar ile bunlara bağlı oluşturulan kategorilerin
doğruluğunun ölçülebilmesi amacıyla metafor ve kategori listeleri çalışma
alanında uzman 5 öğretim üyesi ile paylaşılmıştır. Uzman
görüşleri sonrasında, örtüşmeyen metaforlar üzerinde tartışılarak çalışmada
kullanılan metafor ve kategorilere son şekli verilmiştir.
Çalışma kapsamında Türkçe öğretmeni adayları öğretmen kavramına ilişkin toplam
81 farklı metafor üretmiştir. Ortaya konulan metaforların büyük çoğunluğu
olumlu özellik taşımaktadır. Katılımcılar tarafından sıklıkla ifade edilmiş ilk
5 metafor sırasıyla; anne (18), Güneş (16), baba (8), pusula (7), ve su (6)
kavramları olmuştur. Araştırma bulgularına göre Türkçe öğretmeni adaylarının
öğretmen kavramına yönelik algılarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |