The aim of this research is to determine the satisfaction levels and opinions of the trainees who participated in the certificate program of teaching Turkish as a foreign language / second language organized by a state university. The study was carried out with the case study method, one of the qualitative research designs. The working group consists of trainees (17 women, 4 men) who participated in the certificate program of teaching Turkish as a foreign language / second language organized by Yozgat Bozok University Turkish Teaching Application and Research Center in the 2021-2022 academic year. As a data collection tool, a questionnaire consisting of 24 items and a semi-structured interview form consisting of six questions were prepared. For the questionnaire, a draft consisting of 35 items was prepared by scanning the literature. A questionnaire was created by taking the opinions of three field experts. The semi-structured interview form, on the other hand, consisted of questions about the course content, the competence of the academic staff, the duration of the program, the functionality of the information provided and the contribution of the program to personal development. In the first stage of the data analysis, the data obtained through the questionnaire were analyzed using the descriptive statistics method. The data obtained by thematically related items in the questionnaire (course contents, the competence of the academic staff, the duration of the program, the functionality of the information provided and the contribution of the program to personal development) were evaluated under these themes. In the findings obtained in the study, it was seen that the satisfaction level of the participants was high. The findings obtained from the interview form support this.
Teaching Turkish to Foreigners Satisfaction Student Opinions
Bu araştırmanın amacı bir devlet üniversitesi tarafından düzenlenen Türkçenin yabancı dil / ikinci dil olarak öğretimi sertifika programına katılan kursiyerlerin sertifika programına yönelik memnuniyet düzeylerini ve görüşlerini tespit etmektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2021 – 2022 Eğitim Öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen Türkçenin yabancı dil / ikinci dil olarak öğretimi sertifika programına katılan kursiyerlerden (17 kadın, 4 erkek) oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak 24 maddeden oluşan bir anket formu ve altı sorudan oluşan bir yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Anket için alan yazın taraması yapılarak 35 maddeden oluşan bir taslak hazırlanmıştır. Üç alan uzmanından görüş alınarak anket oluşturulmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ise ders içerikleri, akademik personelin yetkinliği, programın süresi, verilen bilgilerin işlevselliği ve programın kişisel gelişime katkısına yönelik sorulardan oluşmuştur. Veri analizinin ilk aşamasında anket aracılığıyla elde edilen veriler betimsel istatistik yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Ankette birbiriyle ilişkili olan maddeler temalandırılarak (ders içerikleri, akademik personelin yetkinliği, programın süresi, verilen bilgilerin işlevselliği ve programın kişisel gelişime katkısı) elde edilen veriler bu temalar altında değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgularda katılımcıların memnuniyet düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür. Görüşme formundan elde edilen bulgularda bunu destekleri niteliktedir.
Yabancılara Türkçe Öğretimi memnuniyet öğrenci görüşleri Teaching Turkish to Foreigners Satisfaction Student Opinions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |