Abstract: The synthesis of modern and traditional in Asaf Hâlet Çelebi's poems is based on the poet's Platonic philosophy. His universe of poetry consists of poems collected in poetry books like He (1942), Lamelif (1945), Om Mani Padme Hum (1953) and poems that did not enter books during his lifetime. The archaic expressions, he uses in his choice of words, are eternal like Plato's ideas. Based on the ‘sun’ indicator and ‘good idea’ in the famous cave allegory, Asaf Hâlet Çelebi's lines are composed of examples of Plato's ‘visible world’ and ‘the thoughtful world’. Elements such as the paths of his poetry and his word choice indicates that he is referring to Western philosophy. This study analyzes the poems of Asaf Hâlet Çelebi and apart from the Eastern philosophy that has been dealt with only one-sided until now, it emphasizes the main influence of Western philosophy.
Keywords: Asaf Hâlet Çelebi, Plato, Idealism, Idea, Cave Allegory, Platonism, Platonist, Poetry, Philosophy.
Asaf Hâlet Çelebi, Plato, Idealism, Idea, Cave Allegory, Platonism, Platonist, Poetry, Philosophy.
Öz: Kökeni mistisizme dayanan modern-gelenekçi çizginin Platonist felsefeyle buluştuğu bir kesişim kümesi olan Asaf Hâlet Çelebi’nin şiir evreni; He (1942), Lâmelif (1945), Om Mani Padme Hum (1953) adlı şiir kitaplarında toplanan ve yaşamı boyunca kitaplara girmeyen şiirlerden oluşur. Yansıları duyularla görülüp algılanan ve arkaik sözcüklerle kurgulanan nesneleri, Platon’un ideaları gibi ezelî ve ebedîdir. Nesnelerini aydınlatan ise meşhur mağara alegorisindeki ışık kaynağı, ‘Güneş’le özdeşleşen ‘iyi ideası’dır. Evrenin ruhu olan nous, iyi ideasından pay aldığı ölçüde gayeselliğini tanımlar. Bu gayesellik fikri, idealizmde mağaranın içini ifade eden “görülür dünya” (horatos topos) ve mağaranın dışını tanımlayan “düşünülür dünya” (noetos topos) algılarından doğar. Asaf Hâlet Çelebi’nin sözceleri tam da bu dünya anlayışlarının örneklerini yansıtır. Tabiat ve canlılarla idelerden pay aldığı ölçüde ele alınan dünya algısı, spekülatif paradigmalarca şekillenir. Şiir evreninin göstergeleri ve mikro düzeyden makro düzeye geçerek yapılan şiir okumaları, şairin şu ana kadar sadece Doğu felsefesinin etkisi altında kaldığı düşünülen şiirlerinde Umberto Eco’nun metnin “açık yapıt” olarak “yorum, aşırı yorum” gibi çok farklı şekillerde okunabileceği görüşünden hareketle Batı felsefesinin izlerini de kanıtlamaktır. Bu çalışmada, Asaf Hâlet Çelebi’nin şiirlerinde şu ana kadar sadece tek yönlü olarak ele alınan Doğu felsefesinin dışında asıl olarak şiirlerde etkisini gösteren Batı felsefesinin dogmatik döngüsünün kümülatif olarak ilerlemesine kaynaklık eden Platonizm’in etkisi üzerinde durularak felsefe-edebiyat ilişkisi bağlamında şiir çözümlemesi yapılacaktır.
Anahtar kelimeler: Asaf Hâlet Çelebi, Platon, İdealizm, idea, mağara alegorisi, Platonizm, Platonist, şiir, felsefe.
Asaf Halet Çelebi Platon İdealizm idea mağara alegorisi Platonizm Platonist Şiir Felsefe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 33 |