BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Fen ve Teknoloji Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 143 - 168, 01.08.2015

Öz

Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarını belirleyici bir ölçme aracı geliştirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan incelemeler sonunda geliştirilen ölçek 5’li Likert tipinde hazırlanmıştır. 40 madde olarak hazırlanan ölçek, 24 olumlu 16 olumsuz madde içermektedir. Ölçeğin kapsam geçerliliğinin tespiti için Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde 3 öğretim üyesi ve farklı okullarda görev alan 3 Fen ve Teknoloji öğretmenine incelettirilmiştir. Ayrıca 20 ortaokul öğrencisine uygulanarak maddelerde anlaşılmayan noktaların belirtilmesi istenmiştir. Uzmanların görüşü ve öğrencilerin cevaplarına göre gerekli değişiklikler yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği ve güvenirlilik çalışması için düzenlenen ölçek 272 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye karşı tutumlarını belirlemeyi amaçlayan araç, üç teorik boyut temel alınarak geliştirilmiştir. Bu boyutlar, fen ve teknolojiyi sevme, fen ve teknolojiye karşı merak ve fen ve teknolojiyi günlük hayatla ilişkilendirme tutumlarıdır. Bu çerçevede, açımlayıcı faktör analizi yapılarak ölçeğin faktör desenini belirlenmiştir. Yapılan analizde Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri .874 olarak bulunmuştur. Barlett küresellik sonuçlarına bakıldığında, bulunan ki-kare değerinin anlamlı olduğu görülmüştür (x2(780)=3601.820; p<.01). Bu doğrultuda, verilerin çok değişkenli normal dağılımdan geldiği kabul edilmiştir. Bu bileşenlerin toplam varyansa yaptıkları katkı % 61.77’dir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .900 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen verilere göre geliştirilen ölçek geçerli ve güvenilir bulunmuştur.

Science and Technology Attitude Scale for Secondary School Students: Validity and Reliability Study

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 143 - 168, 01.08.2015

Öz

In this study, it has been targeted to be develop a scale to determine
attitudes of secondary school students towards science and technology. Based on the
research results, the scale was prepared in a 5 point likert type. 40 items prepared in
scale contains 24 positive 16 negative items. To determine the content validity of the
scale was analyzed by three lecturers and three science teachers. It has also been
asked to point out the not understood items in the scale applied to 20 secondary
school students. Necessary changes have been made according to the experts’
opinion and the students' answers. Scale organized for the construct validity and
reliability study of the scale has been applied to 272 secondary school students. The
scale which aimed to determine secondary school students' attitudes towards science
and technology have been developed based on three theoretical dimensions. The
dimensions of the scale are; liking science and technology; curiosity towards science
and technology; associating daily life to science and technology. In this context,
exploratory factor analysis was conducted to demonstrate the scale's factorial design.
In the analysis results, KMO value was determined to be .874. When Bartlett's test
of sphericity results also examined, were found to be significant in the chi-square
value obtained (x
2
(780)=3601.820; p<.01). In respect of, it was accepted that the data
were acquired from the multivariate normal distribution. Their contribution to the
total variance of these components is 61.77%. The results of the reliability study of
the scale's Cronbach alpha reliability coefficient was calculated as .900. Scale
developed according to the obtained data were valid and reliable.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA77CR42FE
Bölüm Diğer
Yazarlar

Gonca Keçeci

Fikriye Kirbağ Zengin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keçeci, G., & Zengin, F. K. (2015). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Fen ve Teknoloji Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 143-168.