Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 85 - 96, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.422202

Öz

Bu araştırmanın amacı lisansüstü öğretimde
yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tez konusu seçerken dikkat ettikleri
kriterlerin belirlenmesi için anket geliştirip,
yüksek lisans ve
doktora öğrencilerinin tez konusu seçerken dikkat ettiği kriterleri belirlemektir.
Bu zorlu süreçte lisansüstü
öğrencilerin en çok karşılaştıkları problem tez konusunu belirleme, tez
konusuna karar verme sürecidir. Araştırmayla tez konusu belirleme sürecinde
dikkat edilen kriterler belirlenecek, bundan sonraki araştırma çalışmalarına
ışık tutacağı düşünülmektedir. Araştırmada yüksek lisans ve doktora
öğrencilerinin tez konusu seçerken dikkat ettiği kriterlerin belirlenmesi
amacıyla geliştirilen “tez konusu belirleme kriterleri” anketi
geliştirilmiştir. Anket toplam 27 sorudan oluşmaktadır. Soru tipleri genel
olarak Demografik, Olgusal ve Yargısal soru tiplerinden oluşmaktadır. İlk 5
soru demografik, sonraki 20 soru olgusal ve yargısal sorulardan, son iki soru
ise yarı açık soru tiplerinden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel kısmı için ise
görüşme yöntemi uygulanmıştır. Geliştirilen anket 115 lisansüstü öğrencisine
uygulanmış ve 5 kişi ile görüşme yapılmıştır. Verilerin analizinde yüksek
lisans ve doktora öğrencilerine uygulanacak tez konusu belirleme kriterleri
anketi ile aritmetik ortalama  (x), standart sapma  (s), frekans (f), yüzde (%), t-testi,  tek faktör anova testi kullanılmıştır.. Elde
edilmiş olan verilerin yorumlanmasında.05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir.
Uygulanan anketler ve görüşmeler sonucunda tez konusu belirlerken güncel,
literatüre dayalı ve danışmanın alanına uygun konuların seçildiği tespit
edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akbulut, H. İ., Şahin, Ç., & Çepni, S. (2013). Doktora tez sürecinde karşılaşılan problemlerin belirlenmesi: eğitim fakültesi örneği.
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
  • Appel, M., & Dahlgren, L. (2003). Swedish Doctoral Students 􀀀Experiences on Their Journey
  • Bakioğlu, A., & Gürdal, A. (2001). Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: yönetim için göstergeler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Building. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 89–110.
  • Çakar, Ö. (1997), “Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetistirme: Lisansüstü Egitim, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri 7, Ankara. Egitim”, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, ss. 65–75.
  • Gürdal, A., Bakioğlu, A., & Öztuna, A. (2010). Fen bilgisi eğitimi lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17).
  • Kalem, G. ve Akman, İ. (2007). Lisansüstü Öğrencilerin Proje ve Tez Çalışmaları Sorunları ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü öğretim, sorunları ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri.
  • Kiley, M. (2009). Identifying Threshold Concepts and Proposing Strategies to Support Doctoral Candidates. Innovations in Education and Teaching International. 46(3), 93–30.
  • Köksalan, B., İlter, İ., & Görmez, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (fırat, erzincan ve inönü üniversitesi sınıf öğretmenliği abd örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3).
  • Oruç, Ş., & Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanında Yapılan Tez Çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Rudd, E. [1985] A New Look at Postgraduate Failure, Guilford:SRHE:Nfer/Nelson, Brown G. ve Atkins, M. [1991]Effective Teaching in Higher Education, Routledge, London.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Towards a PhD: Obstacles and Opportunities Inside and Outside The Academic
  • Turhan, M., & Yaraş, Z. (2013). Lisansüstü Programların Öğretmen, Yönetici Ve Denetmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 43(43).
  • Türker, K. (2001), Bilim Gnsanı Yetistirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim “Pozitif Bilimlerde”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 34.
  • Yükseköğretim Kanunu. http://www.yok.gov.tr/content/view/1002
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferhat Bahçeci

Leyla Uşengül

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahçeci, F., & Uşengül, L. (2018). Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85-96. https://doi.org/10.33907/turkjes.422202