Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Mathematical Self-Efficacy Perceptions of Secondary School Science Teacher Teachers

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 41 - 52, 30.10.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.444650

Öz

The purpose of this study is to examine some of the variables of middle school science teacher candidates' selfefficacy beliefs towards teaching mathematics. In order to determine the self-efficacy beliefs of teacher candidates for mathematics teaching as a data collection tool in this direction, Hacıömeroğlu and Taşkın (2010) used Enochs et al. (2000) adapted the Turkish version of the Mathematics Teaching Proficiency Beliefs Scale and developed the personal information form developed by the researcher in order to gather necessary information about teacher candidates. The sample of the study is composed of 135 teacher candidates who are studying in the Department of Science Teacher Education of the Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Education. According to the results of the analysis, it has been determined that prospective teachers' self-efficacy beliefs about mathematics teaching are generally high. Moreover, it was determined that the science teachers’ candidates did not show a statistically significant difference in mathematics teaching self-efficacy beliefs according to gender, class level and graduated high school type variables.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. ve Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma-Kastamonu ili örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Arseven, A., Arseven, İ ve Tepehan, T. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(2), 29-40.
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-Service Mathematics Teacher’s at the Middle East Technical University and Gazi Unversity about the Nature of mathematics and the Teaching of Mathematics. Unpublishhed master’s thesis. Middle East technical Universite. Ankara
  • Baydar, S. C., Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, 23, 62-66.
  • Chan, D. W. (2003). Multiple intelligences and perceived self-efficacy among chineese secondary school teacher’s in Hong Kong. Educational Psychology, 23(5), 521-533.
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimlerine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social science Studies., 5(7), 291-302.
  • Denizcioğlu, P. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretimi Özyeterlik İnanç Düzeyleri, Öğrenem stilleri ve Fen Fen Bilgisi Öğretimine Yönelik Tutumları arasındaki ilişkinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deringöl, Y. (2017). Öğretmen adaylarının problem çözme tutumları ile matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Eğitim ve Öğretim araştırmaları Dergisi, 6(1), 98-106.
  • Enochs, L., P. L. and Huinker, D. (2000). Establishing Faktorial Validity of the Mathematics Teaching Eficacy Belief’s Instrument, School Science and mathematics, 100(49), 194-202.
  • Ekici, G. (2006). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Öğretmen Öz-yeterlik İnançları Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Araştırmaları, 8, 87-96.
  • Ekici, G. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik öz-yeterlik inançlarını etkileyen faktörler. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eylül 28-30.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Hacıömeroğlu, G., Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
  • Işık, A., Çiltaş, A., & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174-184.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma Yöntemi: Kavramlar, ilkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Şahin, Ö., Gökkurt, B., Soylu, Y. (2014). Öğretenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
  • Şenler, B. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarınınfen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları ile bilimsel sorgulamaya ilişkin görüşlerin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2. 50-59.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Öz-düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlarının Matematik Başarısını Yordama Gücü. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 250-260.
  • Yenilmez, (2016). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ve matematik öğretimine yönelik öz yeterliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 322-324.

İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 41 - 52, 30.10.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.444650

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen
bilgisi öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik
inançlarının bazı değişkenlere göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda veri toplama
aracı olarak, öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik
inançlarını belirlemek için Hacıömeroğlu ve Taşkın (2010) tarafından Enochs ve
diğ. (2000)’ nin geliştirmiş oldukları Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç
Ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanmış hali ve öğretmen adayları hakkında gerekli
bilgileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi
formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan
toplam 135 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Analiz sonuçlarına göre, öğretmen
adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları genel olarak
yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının matematik
öğretimi öz-yeterlik inançları cinsiyet, sınıf düzeyi ve mezun olunan lise türü
değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. ve Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma-Kastamonu ili örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Arseven, A., Arseven, İ ve Tepehan, T. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(2), 29-40.
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-Service Mathematics Teacher’s at the Middle East Technical University and Gazi Unversity about the Nature of mathematics and the Teaching of Mathematics. Unpublishhed master’s thesis. Middle East technical Universite. Ankara
  • Baydar, S. C., Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, 23, 62-66.
  • Chan, D. W. (2003). Multiple intelligences and perceived self-efficacy among chineese secondary school teacher’s in Hong Kong. Educational Psychology, 23(5), 521-533.
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimlerine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social science Studies., 5(7), 291-302.
  • Denizcioğlu, P. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretimi Özyeterlik İnanç Düzeyleri, Öğrenem stilleri ve Fen Fen Bilgisi Öğretimine Yönelik Tutumları arasındaki ilişkinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deringöl, Y. (2017). Öğretmen adaylarının problem çözme tutumları ile matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Eğitim ve Öğretim araştırmaları Dergisi, 6(1), 98-106.
  • Enochs, L., P. L. and Huinker, D. (2000). Establishing Faktorial Validity of the Mathematics Teaching Eficacy Belief’s Instrument, School Science and mathematics, 100(49), 194-202.
  • Ekici, G. (2006). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Öğretmen Öz-yeterlik İnançları Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Araştırmaları, 8, 87-96.
  • Ekici, G. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik öz-yeterlik inançlarını etkileyen faktörler. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eylül 28-30.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Hacıömeroğlu, G., Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
  • Işık, A., Çiltaş, A., & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174-184.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma Yöntemi: Kavramlar, ilkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Şahin, Ö., Gökkurt, B., Soylu, Y. (2014). Öğretenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
  • Şenler, B. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarınınfen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları ile bilimsel sorgulamaya ilişkin görüşlerin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2. 50-59.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Öz-düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlarının Matematik Başarısını Yordama Gücü. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 250-260.
  • Yenilmez, (2016). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ve matematik öğretimine yönelik öz yeterliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 322-324.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kelimetullah Geçer

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 18 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geçer, K. (2018). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 41-52. https://doi.org/10.33907/turkjes.444650