Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 65, 15.01.2019
Derya Yıldız
,
Mehmet Yaşar Kılıç
,
Deniz Gülmez
,
Mustafa Yavuz
Kaynakça
- Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11- 20.Bahadır, F., & Tuncer, M. (2017). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları açısından değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(17), 55-72. Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Amos uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitapevi.Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: Bollen, K.A., & Long, J.S. (Ed.), Testing structural equation models içinde (s. 136-162). Beverly Hills, CA: SageBundy, A. (ed.). (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practice (2nd ed.). Adelaide: Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 12 Eylül 2018 tarihinde http://www.library.unisa.edu.au/infoskills/infolit/infolit-2nd-edition.pdf adresinden erişildi. Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 257-269.Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.Crocker, L. & Algina, J. (1986.) Introduction to classical and modern test theory. Philadelphia: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.Çelik, H. C., Gazioğlu, S., & Pesen, C. (2012). Development of a scale to measure teacher candidates’ attitudes toward research.Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 105-121.Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.ETUCE-European Trade Union Committee for Education /Avrupa Sendikalar Konfederasyonu Eğitim Komitesi, 2008; Teacher education in Europe. An ETUCE policy paper (online). ETUCE: 25 Eylül 2018 tarihinde http://etuce.home-stead.com/Publications2008/ETUCE_PolicyPaper_en_web.pdf. adresinden erişildi. European Commission, Directorate-General for Education and Culture /Avrupa Komisyonu, Eğitim ve Kültür Genel Müdürlüğü, 2010). The profession of teacher educator in Europe (online). Report of peer learning activity in Reykjavik, Iceland, 21-24 June, 04 Ağustos 2018 tarihinde http://www.kslll.net/Documents/Teachers%20and%20trainers_PLA_June%202010.pdf adresinden erişildi.Evans, C., Waring, M. & Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research, Research Papers in Education, 32(4), 403-423,Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı (Selçuk Üniversitesi Örneği), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (Fourth Edition). New York: The Guilford Press. Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-89. Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.Nevvman, K.A . (1997). Combiniııg standarts vvith changing teacher needs : introducin g teacher research strategies to preservice teachers. Annual Meating of the American Association of College for Teacher Education (February , 1997).Phoenix . O'Brien, M. ve Rugen, L. (2001). Teaching literacy in the Turning Points School. Turning Points: Transforming middle schools. Boston, MA: Center for Collaborative Education.Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.Solomon, A., Wilson, G. ve Taylor, T. (2012). 100% Information literacy success, USA: Wadsworth Publishing. Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri, Siyasal Basın ve Dağıtım.Taşdemir, M., & Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 343-353.Thematic Network on Teacher Education in Europe (2000). Green paper on teacher education in Europe / high quality teacher education for high quality education and training.United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO (2017). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, Guidelines on adaptation of the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. http://en.unesco.org/themes/teachers adresinden 02.06.2018 tarihinde erişilmiştir.Yuan, K. H., Bentler, P. M., & Zhang, W. (2005). The effect of skewness and kurtosis on mean and covariance structure analysis: The univariate case and its multivariate implication. Sociological Methods & Research, 34(2), 240-258.
Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlığı Becerileri: Ölçek Geliştirme Çalışması
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 65, 15.01.2019
Derya Yıldız
,
Mehmet Yaşar Kılıç
,
Deniz Gülmez
,
Mustafa Yavuz
Öz
Alan yazında öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı
becerilerini ölçen bir ölçeğin bulunmaması sebebiyle bu çalışmada
“öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı becerileri değerlendirme ölçeği”
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Türkiye'deki ilköğretim ve ortaöğretim okullarındaki öğretmenler
oluşturmaktadır. Tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 527 öğretmene ölçek
uygulanmıştır. Oluşturulan madde havuzu uzmanların görüşüne sunulmuştur. Alan
uzmanların görüşleri “uygun”, “kısmen uygun” ve “uygun değil” seçeneklerinden
oluşan üçlü derecelendirme ile alınmıştır. 5’li likert tipindeki ölçeğin ilk
hali 66 madde, yapılan analizler sonucundaki son hali ise 26 maddedir. Ölçeğin
geçerliği için açımlayıcı-doğrulayıcı faktör analizleri ve madde toplam
korelasyonları hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini sağlayabilmek için ise
Spearman Brown, Gutmann Split-Half teknikleri, Cronbach α değerleri hesaplanmıştır.
Yapılan analizler geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu
göstermiştir.
Kaynakça
- Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11- 20.Bahadır, F., & Tuncer, M. (2017). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları açısından değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(17), 55-72. Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Amos uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitapevi.Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: Bollen, K.A., & Long, J.S. (Ed.), Testing structural equation models içinde (s. 136-162). Beverly Hills, CA: SageBundy, A. (ed.). (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practice (2nd ed.). Adelaide: Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 12 Eylül 2018 tarihinde http://www.library.unisa.edu.au/infoskills/infolit/infolit-2nd-edition.pdf adresinden erişildi. Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 257-269.Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.Crocker, L. & Algina, J. (1986.) Introduction to classical and modern test theory. Philadelphia: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.Çelik, H. C., Gazioğlu, S., & Pesen, C. (2012). Development of a scale to measure teacher candidates’ attitudes toward research.Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 105-121.Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.ETUCE-European Trade Union Committee for Education /Avrupa Sendikalar Konfederasyonu Eğitim Komitesi, 2008; Teacher education in Europe. An ETUCE policy paper (online). ETUCE: 25 Eylül 2018 tarihinde http://etuce.home-stead.com/Publications2008/ETUCE_PolicyPaper_en_web.pdf. adresinden erişildi. European Commission, Directorate-General for Education and Culture /Avrupa Komisyonu, Eğitim ve Kültür Genel Müdürlüğü, 2010). The profession of teacher educator in Europe (online). Report of peer learning activity in Reykjavik, Iceland, 21-24 June, 04 Ağustos 2018 tarihinde http://www.kslll.net/Documents/Teachers%20and%20trainers_PLA_June%202010.pdf adresinden erişildi.Evans, C., Waring, M. & Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research, Research Papers in Education, 32(4), 403-423,Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı (Selçuk Üniversitesi Örneği), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (Fourth Edition). New York: The Guilford Press. Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-89. Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.Nevvman, K.A . (1997). Combiniııg standarts vvith changing teacher needs : introducin g teacher research strategies to preservice teachers. Annual Meating of the American Association of College for Teacher Education (February , 1997).Phoenix . O'Brien, M. ve Rugen, L. (2001). Teaching literacy in the Turning Points School. Turning Points: Transforming middle schools. Boston, MA: Center for Collaborative Education.Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.Solomon, A., Wilson, G. ve Taylor, T. (2012). 100% Information literacy success, USA: Wadsworth Publishing. Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri, Siyasal Basın ve Dağıtım.Taşdemir, M., & Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 343-353.Thematic Network on Teacher Education in Europe (2000). Green paper on teacher education in Europe / high quality teacher education for high quality education and training.United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO (2017). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, Guidelines on adaptation of the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. http://en.unesco.org/themes/teachers adresinden 02.06.2018 tarihinde erişilmiştir.Yuan, K. H., Bentler, P. M., & Zhang, W. (2005). The effect of skewness and kurtosis on mean and covariance structure analysis: The univariate case and its multivariate implication. Sociological Methods & Research, 34(2), 240-258.