Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 65 - 78, 30.10.2020

Öz

Amaç, öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre mesleki kaygı düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmada veri toplama aracı olarak “ Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği ” kullanılmıştır. Ölçek 2017-2018 öğretim yılının 2. döneminde, bir devlet üniversitesinin ilgili bölümünde öğrenim gören toplam 185 öğrenciye uygulanmıştır. Analiz için, bağımsız örneklem t-testi, ANOVA kullanılmıştır. Araştrmada elde edilen bulgulara göre; adayların görev odaklı kaygılarına ait puanlarının ortalama değeri yüksek ve ben merkezli kaygılarına ait puanlarının ortalama değerinn ise düşük olduğu görülmektedir. Genel anlamda, mesleki kaygı düzeylerinin orta seviyede olduğu, bu düzeyin her üç faktörde de yaş değişkenine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı görülmektedir. Cinsiyete göre iki kaygı düzeyine ait puan ortalamalarının farklılaşmadığı, ancak cinsiyet değişkeninin ben merkezli kaygı düzeyine yönelik anlamlı olarak farklılaştığı görülmektedir. Lise değişkenine göre; öğrenci - ben merkezli kaygı düzeyine ait puan ortalamalarının anlamlı olarak farklılaşmadığı, fakat meslek lisesi mezunlarının lehine görev merkezli kaygı düzeylerinde anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçlarının diğer branşlarda okuyan aday öğretmenler için rehber olacağı ve kapsamının genişletilerek yeni çalışmalar yapılması açısından önem taşıdığı söylenebilir. Sonuç olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bozdam, A., Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 44-53. Erişim adresi: https://doi.org/10.17494/ogusbd.548291
  • Borich, G. (1996). Effective Teaching Methods (3rd.Ed.), Englewoods, Nj; Prentice- Hall, Inc.
  • Cabi, E., Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96. Erişim adresi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr
  • Çelen, A., Bulut, D. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleğe yönelik kaygılarının belirlenmesi (AİBÜ ÖRNEĞİ). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 247-261. Erişim adresi: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174
  • Çubukçu, Z., Dönmez, A. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3-25. Erişim adresi: http://eku.comu.edu.tr/index/7/1/zcubukcu_adonmez.pdf
  • Dilmaç, O. (2010). Öğretmen adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatütk Üniversitesi, Güzel sanatlar Enstitüsü Dergisi, 34(24), 49-65. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/2578/33191
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitmi ve Spor Yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93-112. Erişim adresi: http://www.sosbildergi.kocaeli.edu.tr
  • Fuller, F.F., Parson, J.S. (1974). Concerns of teachers: recent research on two assessment instruments, (Eric Document Reproduction Service No: ED 093 987).
  • Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: a development conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207-226. Erişim adresi: https://doi.org/10.3102/00028312006002207
  • Gümrükçü Bilgici, B., Deniz, Ü. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının bazı demografik özelliklere göre incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 53-70. Erişim adresi: https://doi.org/10.30703/cije.321383
  • Kafkas, M.E., Açak, M., Çoban, B., Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93-111. Erişim adresi: http://www.efdergi.inonu.edu.tr
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (Ş. Kalaycı. Der.) ( 2. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. Erişim adresi: İlköğretim Online, 12(1), b:1‐6, 2013. [Online]: http://ilkogretim‐online.org.tr
  • Karasar, N. (Ed.).(2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öner, N., Le Compte, A. (1998). Durumluk/sürekli kaygı envanterinin el kitabı (2. Baskı) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınları.
  • Rogan, J., Borich, G., Taylor, H. (1992). Validation of the stages of concern questionnaire. Action in Teacher Education, 14, 43-49. Erişim adresi: http://kefdergi.kastamonu.edu.tr
  • Serin, M.K., Güneş, A.M., değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21-34. Erişim adresi: https://doi.org/10.30703/cije.321360
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686. Erişim adresi: https://doi.org/10.30769/usbd.332204
  • Temiz, E. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. Journal of New World Sciences Academy, 6(2). 303-310. Erişim aresi: www.newwsa.com
  • Uçak, K., Bindak, R. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri( Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği). Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 44-54. Erişim aresi: https://doi.org/10.30769/usbd.332204
  • Ünaldı, Ü.E., Alaz, A. (2008). Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/5451/73839
  • Varol, Y.K., Erbaş, M.K., Ünlü, H. (2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordalama gücü. Ankara Üniversitesi Spor Bil. Fakültesi Dergisi, 12(2), 113-123. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/53468/711650
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kelimetullah Geçer

Cahit Taşdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2020
Kabul Tarihi 16 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geçer, K., & Taşdemir, C. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3), 65-78.