Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Musical Activities on the Social Skills of Middle School Students (Sakarya Province Karasu District Example)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 3, 343 - 360, 31.10.2021

Öz

Bu araştırma, devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin, müziksel etkinliklerine katılımlarının sosyal beceri düzeylerine etkisini ortaya koymak amacı ile yapılmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın evreni Sakarya ili Karasu ilçesi, 6., 7. ve 8. Sınıf ortaokul öğrencileridir. Örneklem grubunu ise ilçede bulunan 3 ortaokulun, 6., 7. ve 8. sınıfında öğrenim gören öğrencilerden rastgele seçilmiş 273 (138 kız, 135 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, 2019 - 2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerini ve müzik etkinliklerine katılma durumlarını öğrenmek üzere düzenlenen “Öğrenci Bilgi Formu” ve öğrencilerin sosyal becerilerini belirlemek amacıyla “Sosyal Beceri Ölçeği” uygulanmıştır. Toplanan verilerin istatistiksel analizinde, frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri incelenmiş ve verilerin karşılaştırılmasında t testi ile tek yönlü varyans analizine başvurulmuştur. Sonuçlar % 95 güven aralığında anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin müziksel aktiviteleri ile sosyal becerileri arasında anlamlı ve olumlu yönde bir ilişki saptanmıştır. Özellikle bireysel müzik etkinliklerinin, öğrencilerin, toplumsal yaşamda çok önemli olan sosyal becerilerine etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Albuz, A. & Özdemir, N. (2007). 2006 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Genel Eğitimde Şiddetin Önlenmesine Yönelik Rolü, İşlevi Ve Önemi. Ankara: III. Ulusal Sanat, Eğitim Ve Şiddet Sempozyumu (19-21 Kasım).
  • Apaydınlı, K. & Şentürk, N. (2012). Ders Dışı Sosyal (Müziksel) Etkinliklerin Genel Lise Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Gösterme Eğilimlerine Etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education dergisi. 1. 67-79.
  • Çiftçi, Y. B. (2019). Sporun Orta Öğretim Öğrencilerinin Bedensel/Kinestetik Zeka ve Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. Konya: T. C. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Duran, M., Çeliköz N., Özdemir, A. (2013). Determination of Secondary Students’ Social Skill Levels, Inonu University Journal Of The Faculty Of Education. 14-2. 121-137.
  • Erdoğan, F. (2002). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinde Sosyal Becerilerin Sosyo-Ekonomik Düzey, Cinsiyet ve Yaş ile İlişkisi. Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Feldman, R. S. (1992). Elements of Psychology. New York: McGraw-Hill.
  • Güven, E. (2017). 12–14 Yaş Grubu Çocukların Müziğe İlişkin Tutumları İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara: T.C. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kabasakal, Z., Çelik, N. (2010). The Effects of Social Skills’ Training on Elementary SchoolStudents’ Social Adjustment, Elementary Education Online (lköğretim Online). 9(1). 203-212. 07.09.2020 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alındı.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kocayörük, A. (2000). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Becerilerini Geliştirmede Dramanın Etkisi. Ankara: T. C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Memiş, A., Memiş, U. A. (2013). Gender, Achievement and Social Skill. Karaelmas Journal of Educational Sciences. 1. 43-49.
  • Parlar, F. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Yatkınlıkları İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Trabzon: Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Sanır, N., Huy, A. (2019). Lise Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Stresle Başa Çıkma Yöntemleri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing. 2(1). 1-5.
  • Savaş, H. (2019). 7–12 Yaş Çocuklarda Etkinlik Temelli Görsel Sanatlar Eğitim Programının Sosyal Beceri Düzeylerine Etkisi. İstanbul: T. C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Yiğit, R. (2008). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Depresyon Ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Konya: T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı. Doktora Tezi.

Müzik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi (Sakarya İli Karasu İlçesi Örneği)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 3, 343 - 360, 31.10.2021

Öz

Bu araştırma, devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin, müziksel etkinliklerine katılımlarının sosyal beceri düzeylerine etkisini ortaya koymak amacı ile yapılmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın evreni Sakarya ili Karasu ilçesi, 6., 7. ve 8. Sınıf ortaokul öğrencileridir. Örneklem grubunu ise ilçede bulunan 3 ortaokulun, 6., 7. ve 8. sınıfında öğrenim gören öğrencilerden rastgele seçilmiş 273 (138 kız, 135 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, 2019 - 2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerini ve müzik etkinliklerine katılma durumlarını öğrenmek üzere düzenlenen “Öğrenci Bilgi Formu” ve öğrencilerin sosyal becerilerini belirlemek amacıyla “Sosyal Beceri Ölçeği” uygulanmıştır. Toplanan verilerin istatistiksel analizinde, frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri incelenmiş ve verilerin karşılaştırılmasında t testi ile tek yönlü varyans analizine başvurulmuştur. Sonuçlar % 95 güven aralığında anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin müziksel aktiviteleri ile sosyal becerileri arasında anlamlı ve olumlu yönde bir ilişki saptanmıştır. Özellikle bireysel müzik etkinliklerinin, öğrencilerin, toplumsal yaşamda çok önemli olan sosyal becerilerine etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Albuz, A. & Özdemir, N. (2007). 2006 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Genel Eğitimde Şiddetin Önlenmesine Yönelik Rolü, İşlevi Ve Önemi. Ankara: III. Ulusal Sanat, Eğitim Ve Şiddet Sempozyumu (19-21 Kasım).
  • Apaydınlı, K. & Şentürk, N. (2012). Ders Dışı Sosyal (Müziksel) Etkinliklerin Genel Lise Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Gösterme Eğilimlerine Etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education dergisi. 1. 67-79.
  • Çiftçi, Y. B. (2019). Sporun Orta Öğretim Öğrencilerinin Bedensel/Kinestetik Zeka ve Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. Konya: T. C. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Duran, M., Çeliköz N., Özdemir, A. (2013). Determination of Secondary Students’ Social Skill Levels, Inonu University Journal Of The Faculty Of Education. 14-2. 121-137.
  • Erdoğan, F. (2002). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinde Sosyal Becerilerin Sosyo-Ekonomik Düzey, Cinsiyet ve Yaş ile İlişkisi. Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Feldman, R. S. (1992). Elements of Psychology. New York: McGraw-Hill.
  • Güven, E. (2017). 12–14 Yaş Grubu Çocukların Müziğe İlişkin Tutumları İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara: T.C. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kabasakal, Z., Çelik, N. (2010). The Effects of Social Skills’ Training on Elementary SchoolStudents’ Social Adjustment, Elementary Education Online (lköğretim Online). 9(1). 203-212. 07.09.2020 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alındı.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kocayörük, A. (2000). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Becerilerini Geliştirmede Dramanın Etkisi. Ankara: T. C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Memiş, A., Memiş, U. A. (2013). Gender, Achievement and Social Skill. Karaelmas Journal of Educational Sciences. 1. 43-49.
  • Parlar, F. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Yatkınlıkları İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Trabzon: Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Sanır, N., Huy, A. (2019). Lise Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Stresle Başa Çıkma Yöntemleri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing. 2(1). 1-5.
  • Savaş, H. (2019). 7–12 Yaş Çocuklarda Etkinlik Temelli Görsel Sanatlar Eğitim Programının Sosyal Beceri Düzeylerine Etkisi. İstanbul: T. C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Yiğit, R. (2008). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Depresyon Ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Konya: T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı. Doktora Tezi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Hakkı Gayretli

Sibel Çoban 0000-0003-2987-8063

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2020
Kabul Tarihi 21 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gayretli, İ. H., & Çoban, S. (2021). Müzik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi (Sakarya İli Karasu İlçesi Örneği). Turkish Journal of Educational Studies, 8(3), 343-360.