Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pandemi Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 61 - 84, 28.01.2023
https://doi.org/10.33907/turkjes.1140209

Öz

İnsanoğlu tarih boyunca birçok kez salgın hastalıklarla karşılaşmış, ağır kayıplar vermiştir. Akademik literatürde beşerî afetler içerisinde değerlendirilen salgın hastalıkların en belirgin özelliği hastalığın türü, ortaya çıkış-yayılış şekli ve zamanın değişkenlik göstermesine rağmen yeniden görülme özelliğinin daima var olmasıdır. Nitekim salgın hastalıklar 21. yüzyılda dünyanın gündemine tekrar oturmuş, ekonomik, sosyal, kültürel vb. birçok açıdan insanlığı derinden etkilemiştir. Dünya Sağlık Örgütü 11 Mart 2020 tarihinde salgını pandemi olarak duyurmuştur. Bu nedenle pandemi kavramı günlük hayatın içerisine doğrudan yerleşmiş, eğitim düzeyi, yaş aralığı, cinsiyet, meslek türü fark etmeksizin insanlar tarafından bilinir hale gelmiştir. Ancak salgının psiko-sosyal, sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel etkileriyle nedeniyle pandemi kavramı birçok insan için farklı anlam taşımaktadır. Bu çalışmada geleceğin öğretmenleri olarak sosyal bilgiler öğretmen adaylarının pandemi kavramına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel türde olgubilim deseniyle yürütülen bu çalışmada katılımcıları 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz dönemi Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalının lisans programının bütün sınıf düzeylerinde öğrenim gören toplamda 200 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma sonucunda pandemi kavramına ilişkin olarak katılımcılar tarafından 129 metafor geliştirilmiştir. Tespit edilen bu metaforlar “kısıtlama”, “psikolojik ve ruhsal etki”, “belirsizlik”, “yayılma”, “hakimiyet ve etkisi altına alma”, “ekonomik etki”, “sosyal yaşam ve insan ilişkileri”, “bilinçli olma”,” ve “dinlenme” olmak üzere 9 kavramsal kategoride değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Açikgöz, Ö., & Günay, A. (2020). The early impact of the Covid-19 pandemic on the global and Turkish economy. Turkish journal of medical sciences, 50(SI-1), 520-526.
  • Adalja, A. A., Toner, E., & Inglesby, T. V. (2020). Priorities for the US health community responding to COVID-19. Jama, 323(14), 1343-1344.
  • Adigüzel, M. (2020). Covid-19 pandemisinin Türkiye ekonomisine etkilerinin makroekonomik analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 191-221.
  • Akıncı B. (2020). COVID-19 Pandemisi Sonrasında Sivil Toplum Kuruluşları: Artçı Değişimlerin Sivil Toplum Kuruluşlarının İşlevsel Rollerine Yansımaları. Uluslararası Sos ve Beşerî Bilim Araştırma Dergisi 7(55):1809–1816.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.) içinde, Nitel araştırma yöntemleri (ss. 83-98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of advanced nursing, 56(1), 55-61. Balcı A (2020) Covıd-19 Özelinde Salgınların Eğitime Etkileri Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 3 (3): 75-85.
  • Banerjee, D., & Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness.
  • Bekaroğlu, E., & Yılmaz, T. (2020). COVID-19 ve psikolojik etkileri: Klinik psikoloji perspektifinden bir derleme. Nesne, 8(18), 573-584.
  • Biçer, İ., Çakmak, C., Demir, H., & Kurt, M. E. (2020). Koronavirüs anksiyete ölçeği kısa formu: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 216-225.
  • Bonenberger, A. (2019). Falling throught the cracks in quarantine. From https://medicine.yale.edu/news/yale-medicine-magazine/falling-throughthe-cracks-in-quarantine/. Erişim Tarihi: 26 Ekim 2021.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can E (2020) Korona virüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2): 11-53.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. (2nd Press). SAGE Publications.
  • Çetin, C., & Özlem, A. N. U. K. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnizlik ve psikolojik dayaniklilik: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Demirbağ M. (2018). Tarih Boyunca Salgın Hastalıklar ve Sanat ile Etkileşimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Dinçer, F. C. Y., & Yirmibeşoğlu, G. (2020). COVID-19’un ekonomik etkilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 780-792.
  • Emiral E, Çevik ZA, Gülümser Ş.(2020). COVID-19 Pandemisi ve İntihar. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 5:138-147.
  • Fauzi, I. & Khusuma, I. H. S. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70. DOİ: 10.25217/ji.v5i1.914.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of pragmatics, 34(1), 1-14.
  • Giannini, S. & Lewis, G.S.(2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan-forequity-during-the-coronavirus-school-closures/ Erişim Tarihi: 26 Ekim 2021.
  • Gupta, P., Gupta, A., Dixit, S., & Kumar, H. (2020). Knowledge, attitude, and practices regarding COVID-19: A cross-sectional study among rural population in a northern Indian District. Journal of Family Medicine and Primary Care, 9(9), 4769.
  • Harper, C. A., Satchell, L. P., Fido, D., & Latzman, R. D. (2021). Functional fear predicts public health compliance in the COVID-19 pandemic. International journal of mental health and addiction, 19(5), 1875-1888.
  • Ho, C. S., Chee, C. Y., & Ho, R. C. (2020). Mental health strategies to combat the psychological impact of COVID-19 beyond paranoia and panic. Ann Acad Med Singapore, 49(1), 1-3.
  • İNCE, S. Ç. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Kronik Ruhsal Hastalığı Olan Bireylere Yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 235-244.
  • Jones, J. H., & Salathé, M. (2009). Early assessment of anxiety and behavioral response to novel swine-origin influenza A (H1N1). PLoS one, 4(12), e8032.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., KARACAOĞLU, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karcıoğlu, Ö. (2020). COVID-19: Epidemiyolojik bilgilerimiz ve hastalığın dünyadaki gidişi. Journal of ADEM, 1(1), 55-70.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative research: Airy fairy or fundamental. The qualitative report, 8(1), 100-103.
  • Malay, D. S. (2020). COVID-19, pandemic, and social distancing. The Journal of Foot and Ankle Surgery, 59(3), 447.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education? Contemporary Educational Technology, 12(2), ep269.
  • Özkan, S., Tüzün, H., Dikmen, A. U., & İlhan, M. N. (2020). Salgınlarda Toplum Davranışı ve Sağlık Okuryazarlığı. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4, 105-110.
  • Öztek, Z. (2020). Pandemi mücadelesi ve yan kazanımlar. Journal of Health and Society,(Covid-19 Özel sayı), 6-14.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. USA: Sage.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2).
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 281-326.
  • Sertdemir, A. (2020). TÜRKİYE’NİN KORONAVİRÜSLE MÜCADELE PERFORMANSI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 15-26.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye ekonomisinde COVID-19’un sektörel etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-185.
  • Tapısız, Ö. L., & Altinbas, S. K. (2020). Mikroorganizmalar mavi gezegende bizden çok önce vardı: pandemiler tarihi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, 2(2), 53-69.
  • Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: Preparing for the next global outbreak of infectious disease. Cambridge Scholars Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

The Metaphorical Perceptions Of Social Studies Preservice Teachers Towards The Concept Of Pandemic

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 61 - 84, 28.01.2023
https://doi.org/10.33907/turkjes.1140209

Öz

Humankind has faced pandemics many times throughout history and suffered heavy losses. The most distinctive feature of pandemics evaluated as human disasters in the academic literature is that the type of the disease, the way of its occurrence and spread, and the feature of reappearance always exists, although time varies. As a matter of fact, pandemics have come back to the fore of the world in the 21st century, and they have deeply affected humanity in many aspects such as economic, social and cultural. On March 11, 2020, the World Health Organization declared the outbreak a pandemic. Therefore, the concept of pandemic has settled directly into daily life and has become known to people regardless of education level, age range, gender, type of profession. However, due to the psycho-social, socio-economic and socio-cultural effects of the pandemic, the concept of pandemic has a different meaning for many people. In this study, it is aimed to determine the metaphorical perceptions of social studies teacher candidates regarding the concept of pandemic as future teachers. In this study, which has been carried out with the phenomenology method, the participants consisted of 200 students in total studying at all grade levels of the undergraduate program of the Fırat University Faculty of Education, Social Studies Education Department, in the fall semester of the 2021-2022 academic year. As a result of the study, 129 metaphors have been developed by the participants regarding the concept of pandemic. These identified metaphors have been evaluated in 9 conceptual categories as “restriction”, “psychological and spiritual impact”, “uncertainty”, “spreading”, “domination and influence”, “economic impact”, “social life and human relations”, “being conscious”, and “resting”.

Kaynakça

  • Açikgöz, Ö., & Günay, A. (2020). The early impact of the Covid-19 pandemic on the global and Turkish economy. Turkish journal of medical sciences, 50(SI-1), 520-526.
  • Adalja, A. A., Toner, E., & Inglesby, T. V. (2020). Priorities for the US health community responding to COVID-19. Jama, 323(14), 1343-1344.
  • Adigüzel, M. (2020). Covid-19 pandemisinin Türkiye ekonomisine etkilerinin makroekonomik analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 191-221.
  • Akıncı B. (2020). COVID-19 Pandemisi Sonrasında Sivil Toplum Kuruluşları: Artçı Değişimlerin Sivil Toplum Kuruluşlarının İşlevsel Rollerine Yansımaları. Uluslararası Sos ve Beşerî Bilim Araştırma Dergisi 7(55):1809–1816.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.) içinde, Nitel araştırma yöntemleri (ss. 83-98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of advanced nursing, 56(1), 55-61. Balcı A (2020) Covıd-19 Özelinde Salgınların Eğitime Etkileri Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 3 (3): 75-85.
  • Banerjee, D., & Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness.
  • Bekaroğlu, E., & Yılmaz, T. (2020). COVID-19 ve psikolojik etkileri: Klinik psikoloji perspektifinden bir derleme. Nesne, 8(18), 573-584.
  • Biçer, İ., Çakmak, C., Demir, H., & Kurt, M. E. (2020). Koronavirüs anksiyete ölçeği kısa formu: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 216-225.
  • Bonenberger, A. (2019). Falling throught the cracks in quarantine. From https://medicine.yale.edu/news/yale-medicine-magazine/falling-throughthe-cracks-in-quarantine/. Erişim Tarihi: 26 Ekim 2021.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can E (2020) Korona virüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2): 11-53.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. (2nd Press). SAGE Publications.
  • Çetin, C., & Özlem, A. N. U. K. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnizlik ve psikolojik dayaniklilik: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Demirbağ M. (2018). Tarih Boyunca Salgın Hastalıklar ve Sanat ile Etkileşimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Dinçer, F. C. Y., & Yirmibeşoğlu, G. (2020). COVID-19’un ekonomik etkilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 780-792.
  • Emiral E, Çevik ZA, Gülümser Ş.(2020). COVID-19 Pandemisi ve İntihar. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 5:138-147.
  • Fauzi, I. & Khusuma, I. H. S. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70. DOİ: 10.25217/ji.v5i1.914.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of pragmatics, 34(1), 1-14.
  • Giannini, S. & Lewis, G.S.(2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan-forequity-during-the-coronavirus-school-closures/ Erişim Tarihi: 26 Ekim 2021.
  • Gupta, P., Gupta, A., Dixit, S., & Kumar, H. (2020). Knowledge, attitude, and practices regarding COVID-19: A cross-sectional study among rural population in a northern Indian District. Journal of Family Medicine and Primary Care, 9(9), 4769.
  • Harper, C. A., Satchell, L. P., Fido, D., & Latzman, R. D. (2021). Functional fear predicts public health compliance in the COVID-19 pandemic. International journal of mental health and addiction, 19(5), 1875-1888.
  • Ho, C. S., Chee, C. Y., & Ho, R. C. (2020). Mental health strategies to combat the psychological impact of COVID-19 beyond paranoia and panic. Ann Acad Med Singapore, 49(1), 1-3.
  • İNCE, S. Ç. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Kronik Ruhsal Hastalığı Olan Bireylere Yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 235-244.
  • Jones, J. H., & Salathé, M. (2009). Early assessment of anxiety and behavioral response to novel swine-origin influenza A (H1N1). PLoS one, 4(12), e8032.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., KARACAOĞLU, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karcıoğlu, Ö. (2020). COVID-19: Epidemiyolojik bilgilerimiz ve hastalığın dünyadaki gidişi. Journal of ADEM, 1(1), 55-70.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative research: Airy fairy or fundamental. The qualitative report, 8(1), 100-103.
  • Malay, D. S. (2020). COVID-19, pandemic, and social distancing. The Journal of Foot and Ankle Surgery, 59(3), 447.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education? Contemporary Educational Technology, 12(2), ep269.
  • Özkan, S., Tüzün, H., Dikmen, A. U., & İlhan, M. N. (2020). Salgınlarda Toplum Davranışı ve Sağlık Okuryazarlığı. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4, 105-110.
  • Öztek, Z. (2020). Pandemi mücadelesi ve yan kazanımlar. Journal of Health and Society,(Covid-19 Özel sayı), 6-14.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. USA: Sage.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2).
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 281-326.
  • Sertdemir, A. (2020). TÜRKİYE’NİN KORONAVİRÜSLE MÜCADELE PERFORMANSI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 15-26.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye ekonomisinde COVID-19’un sektörel etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-185.
  • Tapısız, Ö. L., & Altinbas, S. K. (2020). Mikroorganizmalar mavi gezegende bizden çok önce vardı: pandemiler tarihi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, 2(2), 53-69.
  • Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: Preparing for the next global outbreak of infectious disease. Cambridge Scholars Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Melis Avcu 0000-0001-7942-8648

Özlem Çakar Çelik 0000-0002-2896-3066

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcu, K. M., & Çakar Çelik, Ö. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pandemi Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Turkish Journal of Educational Studies, 10(1), 61-84. https://doi.org/10.33907/turkjes.1140209