Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşadığı Sorunlar
Yıl 2023,
Cilt: 10 Sayı: 3, 237 - 252, 04.11.2023
Ramazan Asar
,
Derya Civan
Serap Tonbul Akkurt
Öz
Birçok ülkede zorunlu eğitim kapsamına alınan okul öncesi eğitime Türkiye'de de gerekli önem verilmeye çalışılmaktadır. Verilen bu önem şüphesiz okul öncesi eğitimin daha nitelikli hale gelmesini sağlayacaktır. Okul öncesi eğitimin nitelikli bir şekilde gerçekleştirilmesi ise var olan sorunların ortadan kaldırılması ile bağlantılıdır. Buradan hareketle araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar farklı yönleriyle ortaya konulmuş ve okul öncesi eğitime olan yansımaları belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel bir durum saptaması niteliğinde olan bu araştırmada veriler görüşme yoluyla toplanmıştır. Kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile 12 okul öncesi öğretmeninin katılımıyla araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda okul öncesi öğretmenleri ile yöneticiler arasında uyumsuzluk yaşandığı ve çalışma koşullarının diğer öğretmenlerden çok daha farklı niteliklere sahip olduğu görülmüştür. Bunlar arasında özellikle öğrencilerin yanından ayrılamama, kesintisiz bir şekilde çalışma, dinlenememe ve diğer öğretmenlerle iletişim kuramama gibi olumsuz sonuçların var olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerin çalışma koşullarının iyileştirilerek verimin arttırılması ve nitelikli eğitime ulaşılması amacıyla yardımcı personel sayısında iyileştirmeye gidilmesi önerilmiştir.
Kaynakça
- Akçay, C. (2006). Türk eğitim sistemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar, M. C. (2000). Okul öncesi eğitim ve ana sınıfı programları. İstanbul: Yapa yayınları.
- Arı, R. (2003). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Atlas Kitabevi.
- Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Derman, M. T. ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569.
- Dirim, A. (2004). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi.
- Fidan, N. ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Meteksan.
- MEB (1962). 7. Milli Eğitim Şûrası. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2014_10/02113419_7_sura.pdf adresinden edinilmiştir.
- MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden edinilmiştir.
- MEB (1992). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/KANUNLAR_KARARLAR/kanuntbmmc075/kanuntbmmc075/kanuntbmmc07503797.pdf adresinden edinilmiştir.
- MEB (2011). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/09/20110914-1.htm adresinden edinilmiştir.
- Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1993). Okulöncesi eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Pekdoğan, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2015). 4+4+4 düzenlemesinin okul öncesi eğitim üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 219-234.
- Saracho, O. N. (1998). Editor’s introduction cognitive style research and its relationship to various disciplines. International Journal of Educational Research, 29(3), 169-172.
- Sarpkaya, R. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şahin, E. (2005). Okul öncesi eğitimi öğretmen adayları ve öğretmenleri için uygulama kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
Şişman, M. (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Ural, M. (1986). Ülkemizde okul öncesi eğitimin yeri ve önemi. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
- Yılmaz, N. (2003). Türkiye’de okul öncesi eğitimi. M. Sevinç (Ed.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 12-17). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.