Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deprem Bölgesi Sınıf Öğretmenlerinin Deprem Sonrası Eğitim Öğretimle İlgili Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 77 - 101
https://doi.org/10.33907/turkjes.1602950

Öz

6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli iki şiddetli depremden tüm ülke olumsuz etkilenmesine rağmen özellikle 11 il çok boyutlu olarak etkilenmiştir. Depremden belli bir süre sonra deprem bölgesinde de okullar kademeli olarak açılmış, eğitim öğretime başlanmıştır. Bu çalışmada, deprem bölgesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin, depremden sonra başlayan eğitim – öğretim süreçlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak tarama modeli bir çalışma tasarlanmış, 220 sınıf öğretmenine ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında, deprem bölgesinde bulunan araştırmacılar tarafından oluşturulan veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracı hem açık uçlu hem de kapalı uçlu sorular yer almaktadır. Ankette yer alan sorular, öğretmenlerin depremle ilgili duygu durumları ve kişisel tecrübeleri, paydaşlarla iletişim süreci, öğrencilere ilişkin gözlemler ile eğitim – öğretim süreçlerine ilişkin sorular yer almaktadır. Öğretmenler anketi doldurduktan sonra eksik bırakılan anketler analiz dışı bırakılmıştır. Veri analizinde açık uçlu olan soruların cevapları da nicelleştirilmiş tüm soruların cevapları betimsel olarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerin okulların yeniden açılmasını olumlu gördükleri, stres düzeylerinin arttığı, dikkat ve motivasyon sürelerinin azaldığı gibi sonuçlar araştırmanın başlıca sonuçları arasındadır.

Kaynakça

  • Akpolat, Y., Kaya, G., Çalişkan, A., & Karaağaç, Ş. (2021). İzmir deprem afetinden etkilenenler üzerine sosyolojik bir araştırma: Depremle ilgili toplumsal bilinci etkileyen faktörlerin analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 723-753. https://doi.org/10.16953/deusosbil.841864
  • Arcaya, M., Raker, E. J., & Waters, M. C. (2020). The Social Consequences of Disasters: Individual and Community Change. Annual Review of Sociology, 46(1), 671-691. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-121919-054827
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal Of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Baytiyeh, H. (2018). Online learning during post-earthquake school closures. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27(2), 215-227.
  • Çoban, M., Sözbilir, M., & Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134.
  • Dizer, D. (2008). Sakarya ilindeki liseli ergenlerin 1999 Marmara depremi sonrası travmayı algılama, sosyal destek sistemleri ve umutsuzluk belirtilerinin incelenmesi.
  • Engle, J. (2018). Stories of tragedy, trust and transformation? A case study of education-centered community development in post-earthquake Haiti. Progress in Planning, 124, 1-34.
  • Erkal, T., & Değerliyurt, M. (2009). Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Ezaki, N. (2018). Impact of the 2015 Nepal earthquakes on children’s schooling: Focusing on individual children’s enrolment flow. Education 3-13, 46(7), 867-878.
  • Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
  • Kardaş, F., & Tanhan, F. (2018). Van depremini yaşayan üniversite öğrencilerinin travma sonrası stres, travma sonrası büyüme ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-36.
  • Le Brocque, R., De Young, A., Montague, G., Pocock, S., March, S., Triggell, N., Rabaa, C., & Kenardy, J. (2017). Schools and Natural Disaster Recovery: The Unique and Vital Role That Teachers and Education Professionals Play in Ensuring the Mental Health of Students Following Natural Disasters. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23. https://doi.org/10.1017/jgc.2016.17
  • Luzincourt, K., & Gulbrandson, J. (2010). Education and Conflict in Haiti: Rebuilding the Education Sector after the 2010 Earthquake. Special Report 245. United States Institute of Peace.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023, Eylül 14). Bakan Özer, afet bölgesindeki eğitim öğretim süreçlerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-afet-bolgesindeki-egitim-ogretim-sureclerine-iliskin-degerlendirmelerde-bulundu/haber/29521/tr
  • Özer, M. (2023). Education Policy Actions by the Ministry of National Education after the Historical Earthquake Disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(2), 1-14. https://doi.org/10.14686/buefad.1261101
  • Paudel, J., & Ryu, H. (2018). Natural disasters and human capital: The case of Nepal’s earthquake. World Development, 111, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.06.019
  • Pyles, L., & Svistova, J. (2015). A critical Discourse Analysis of Haiti earthquake recovery in New York Times articles: Implications for social welfare policies, practices and education. Critical Social Work, 16(1).
  • Sapkota, J. B., & Neupane, P. (2021). The academic impacts of 2015 Nepal earthquake: Evidence from two secondary schools in Sindhupalchok district. Education Sciences, 11(8), 371.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136. https://doi.org/10.32329/uad.1268747
  • Ünlüer, İ. (2002). Olağanüstü durumlarda eğitim, eğitimin problemleri ve çözüm yolları (Marmara depremi, Sakarya örneği, ilk ve ortaöğretim) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız, M. (2000). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin Deprem öncesi ve Deprem sonrası öğrenme ve öğretme Başarıları Ile Deprem Sonrası oluşabilecek Değişiklikler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Views of Classroom Teachers in the Earthquake Region Regarding Post-Earthquake Education

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 77 - 101
https://doi.org/10.33907/turkjes.1602950

Öz

On 6 February 2023, although the whole country was adversely affected by two severe earthquakes centred in Kahramanmaraş, 11 provinces were particularly affected in a multidimensional manner. After a certain period of time after the earthquake, schools were gradually opened in the earthquake zone and education started. In this study, it was aimed to determine the opinions of classroom teachers working in the earthquake zone about the education and training processes that started after the earthquake. In accordance with this purpose, a survey model study was designed and 220 classroom teachers were reached. A data collection tool created by the researchers in the earthquake zone was used to collect the data. The data collection tool includes both open-ended and closed-ended questions. The questions in the questionnaire include questions about teachers' feelings and personal experiences related to the earthquake, communication process with stakeholders, observations about students and education and training processes. After the teachers filled out the questionnaire, incomplete questionnaires were excluded from the analysis. In the data analysis, the answers to the open-ended questions were also quantified and the answers to all questions were analysed descriptively. Upon examining the primary research findings, it is evident that the teachers had a favourable outlook towards the reopening of schools. However, it is noteworthy that their stress levels increased while their attention and motivation periods decreased

Kaynakça

  • Akpolat, Y., Kaya, G., Çalişkan, A., & Karaağaç, Ş. (2021). İzmir deprem afetinden etkilenenler üzerine sosyolojik bir araştırma: Depremle ilgili toplumsal bilinci etkileyen faktörlerin analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 723-753. https://doi.org/10.16953/deusosbil.841864
  • Arcaya, M., Raker, E. J., & Waters, M. C. (2020). The Social Consequences of Disasters: Individual and Community Change. Annual Review of Sociology, 46(1), 671-691. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-121919-054827
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal Of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Baytiyeh, H. (2018). Online learning during post-earthquake school closures. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27(2), 215-227.
  • Çoban, M., Sözbilir, M., & Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134.
  • Dizer, D. (2008). Sakarya ilindeki liseli ergenlerin 1999 Marmara depremi sonrası travmayı algılama, sosyal destek sistemleri ve umutsuzluk belirtilerinin incelenmesi.
  • Engle, J. (2018). Stories of tragedy, trust and transformation? A case study of education-centered community development in post-earthquake Haiti. Progress in Planning, 124, 1-34.
  • Erkal, T., & Değerliyurt, M. (2009). Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Ezaki, N. (2018). Impact of the 2015 Nepal earthquakes on children’s schooling: Focusing on individual children’s enrolment flow. Education 3-13, 46(7), 867-878.
  • Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
  • Kardaş, F., & Tanhan, F. (2018). Van depremini yaşayan üniversite öğrencilerinin travma sonrası stres, travma sonrası büyüme ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-36.
  • Le Brocque, R., De Young, A., Montague, G., Pocock, S., March, S., Triggell, N., Rabaa, C., & Kenardy, J. (2017). Schools and Natural Disaster Recovery: The Unique and Vital Role That Teachers and Education Professionals Play in Ensuring the Mental Health of Students Following Natural Disasters. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23. https://doi.org/10.1017/jgc.2016.17
  • Luzincourt, K., & Gulbrandson, J. (2010). Education and Conflict in Haiti: Rebuilding the Education Sector after the 2010 Earthquake. Special Report 245. United States Institute of Peace.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023, Eylül 14). Bakan Özer, afet bölgesindeki eğitim öğretim süreçlerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-afet-bolgesindeki-egitim-ogretim-sureclerine-iliskin-degerlendirmelerde-bulundu/haber/29521/tr
  • Özer, M. (2023). Education Policy Actions by the Ministry of National Education after the Historical Earthquake Disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(2), 1-14. https://doi.org/10.14686/buefad.1261101
  • Paudel, J., & Ryu, H. (2018). Natural disasters and human capital: The case of Nepal’s earthquake. World Development, 111, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.06.019
  • Pyles, L., & Svistova, J. (2015). A critical Discourse Analysis of Haiti earthquake recovery in New York Times articles: Implications for social welfare policies, practices and education. Critical Social Work, 16(1).
  • Sapkota, J. B., & Neupane, P. (2021). The academic impacts of 2015 Nepal earthquake: Evidence from two secondary schools in Sindhupalchok district. Education Sciences, 11(8), 371.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136. https://doi.org/10.32329/uad.1268747
  • Ünlüer, İ. (2002). Olağanüstü durumlarda eğitim, eğitimin problemleri ve çözüm yolları (Marmara depremi, Sakarya örneği, ilk ve ortaöğretim) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız, M. (2000). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin Deprem öncesi ve Deprem sonrası öğrenme ve öğretme Başarıları Ile Deprem Sonrası oluşabilecek Değişiklikler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi, Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cihat Yaşaroğlu 0000-0002-9574-1789

Semih Sürmeli 0000-0002-2012-1817

Taner Atlı 0009-0006-4190-4462

Erken Görünüm Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2024
Kabul Tarihi 22 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaşaroğlu, C., Sürmeli, S., & Atlı, T. (2025). Deprem Bölgesi Sınıf Öğretmenlerinin Deprem Sonrası Eğitim Öğretimle İlgili Görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 12(1), 77-101. https://doi.org/10.33907/turkjes.1602950