Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 233 - 245, 30.04.2021
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.880955

Öz

Yaya bölgeleri, kent merkezlerinde araç trafiğini yaya trafiğinden ayrıştırmak, yaya konforunu sağlamak, sürdürülebilir mekanlar oluşturmak amacıyla planlanırlar. Kentsel alanlarda yaya bölgelerinin planlanmasında kullanıcıların planlama ve tasarım sürecine doğrudan ya da dolaylı olarak katılımı önem arz etmektedir. Yürütülen çalışmada Kahramanmaraş Trabzon Bulvarında anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Yayalar, Esnaf ve Apartman sakinleriyle gerçekleştirilen anket çalışmasında katılımcılara alan mevcudunda bulunan kent mobilyaları, yeşil alanlar, yaya yolları ve yol döşemelerinin fonksiyonelliği, işlevselliği ve fonksiyonelliği gibi sorular yöneltilmiştir. Anket sorularına verilen yanıtlar ve çıkan netice itibarıyla yaya bölgeleri ve içinde barındırdığı birçok kentsel donatının, yaya ve yaya konforu için önemi ortaya çıkmıştır. Elde edilen veriler ışığında çalışma alanı olan Trabzon Bulvarı için tasarım önerileri getirilmiştir.

Kaynakça

  • Altınçekiç, M. (1997). Ankara Bahçelievler 7. Caddede Yaya Zonu Düzenleme Olanakları Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çağlar, N. (1992). Konut Alanları Ve Alışveriş Merkezlerindeki Kent Sokaklarının Çağdaş Tasarımları Üzerinde Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çermikli, B. (2009). Yaya Bölgelerinde Kullanım Analizi Üzerine Bir Araştırma: Beyazıt Meydanı Ve Çevresi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubuk, M. (1991). Kamu Mekanları Ve Kent Tasarımı. 1. Kamu Mekanları Tasarımı Ve Kent Mobilyaları Sempozyumu, Mimar Sinan Üniversitesi Matbaası, S. 15-17, İstanbul.
  • Döllük, G. (2005). Yayalaştırılmış Sokakların Kent Peyzajına Katkısı 58. Bulvar Ve İstiklalcaddesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekan Öğeleri Ve Tasarımı. İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul, S. 179.
  • Hepcan, Ş., Özkan, M. B., Kaplan, A., Küçükerbaş, E. V., Kara, B., Deniz, B., … Hepcan, Ç. C. (2006). Yaya Erişiminde Süreklilik Sorunu Ve Çözüm Olanaklarının Bornova Kent Merkezi Örneğinde Araştırılması, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(2), S. 121-132.
  • Kmbb-Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi. (2018). Kahramanmaraş Şehir Rehberi, Kahramanmaraş, 247 S. Kahramanmaraş.
  • Kuntay, O. (1994). Yaya Mekanı, Ayıntap Yayıncılık, S. 91 S., Ankara.
  • Kuntay, O. (2008). Yaya Mekanı, İlke Yayınevi, S. 102, Ankara.
  • Özkal, A. (1990). Şehirlerde Yaya Alanları Ve Yayalaştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztan, Y.(2007). Yaşadığımız Çevre Ve Peyzaj Mimarlığı.Tisamat Basım Sanayii, Ankara, 340.
  • Pehlivan, İ. (2015). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Ve Tasarım Açısından İncelenmesi : Düzce İstanbul, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Perçin, H., & Yılmaz, Ö. (2001). Yaya Bölgeleri. Tmmob Peyzaj Mimarları Odası, Ankara, 3s.
  • Robertson, K. A. (1994). Pedestrian Malls And Skywalks, Ashgate Publishing Lmt., Avebury, England.
  • Rubenstein Harvey M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes And Urban Spaces. John Wiley&Sons, Inc. U.S.A.
  • Şenkaynak, P. (2010). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Açısından Önemi Ve İstanbul’daki Bazı Örneklerin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şişman, E. E., & Etli, B. (2007). Tekirdağ Kent Merkezindeki Yaya Bölgelerinin Belirlenmesi Ve Projelendirilmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 4(3) 327s.
  • Uhlig, K. R. (1979). Pedestrian Areas: From Malls To Complete Networks, Architectural Book Publishing Co., New York,.
  • Wheater, C. P. (1999). Urban Habitats, London, Uk: Routledge,. P 16-17 Http://Gen.Lib.Rus.Ec/Book/İndex.Php?Md5=8dd48c9753656286397df5a2176dfa62&Tlm=2013-10-24%2004:07:00.
  • Zabun, A. S. (2019). Yaya Bölgelerinin Kent Peyzajına Olan Katkılarının Görsel Ve İşlevsel Bakımdan İncelenmesi: Trabzon Bulvarı Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Zafer B. (1996). Yaya Bölgeleri Planlama İlkeleri, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ofset Atölyesi, İzmir.

USERS' EVALUATION OF PEDESTRIAN ZONES FROM A FUNCTIONAL POINT OF VIEW ON KAHRAMANARAŞ TRABZON BOULEVARD

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 233 - 245, 30.04.2021
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.880955

Öz

Pedestrian zones are planned in order to separate vehicle traffic from pedestrian traffic in urban centers, to provide pedestrian comfort and to create sustainable spaces. In the planning of pedestrian zones in urban areas, direct or indirect participation of users in the planning and design process is important. The survey was carried out at Kahramanmaraş Trabzon Boulevard. The survey, conducted with pedestrians, tradesmen and residents of the apartment, asked participants about the adequacy, functionality and availability of urban furniture, Yesil spaces, pedestrian paths and road pavements. As a result of the responses to the survey questions, the importance of pedestrian zones and the many urban facilities they contain for pedestrian and pedestrian comfort has emerged. In the light of the data obtained, design proposals for Trabzon Boulevard, which is a working area, have been introduced.

Kaynakça

  • Altınçekiç, M. (1997). Ankara Bahçelievler 7. Caddede Yaya Zonu Düzenleme Olanakları Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çağlar, N. (1992). Konut Alanları Ve Alışveriş Merkezlerindeki Kent Sokaklarının Çağdaş Tasarımları Üzerinde Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çermikli, B. (2009). Yaya Bölgelerinde Kullanım Analizi Üzerine Bir Araştırma: Beyazıt Meydanı Ve Çevresi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubuk, M. (1991). Kamu Mekanları Ve Kent Tasarımı. 1. Kamu Mekanları Tasarımı Ve Kent Mobilyaları Sempozyumu, Mimar Sinan Üniversitesi Matbaası, S. 15-17, İstanbul.
  • Döllük, G. (2005). Yayalaştırılmış Sokakların Kent Peyzajına Katkısı 58. Bulvar Ve İstiklalcaddesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekan Öğeleri Ve Tasarımı. İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul, S. 179.
  • Hepcan, Ş., Özkan, M. B., Kaplan, A., Küçükerbaş, E. V., Kara, B., Deniz, B., … Hepcan, Ç. C. (2006). Yaya Erişiminde Süreklilik Sorunu Ve Çözüm Olanaklarının Bornova Kent Merkezi Örneğinde Araştırılması, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(2), S. 121-132.
  • Kmbb-Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi. (2018). Kahramanmaraş Şehir Rehberi, Kahramanmaraş, 247 S. Kahramanmaraş.
  • Kuntay, O. (1994). Yaya Mekanı, Ayıntap Yayıncılık, S. 91 S., Ankara.
  • Kuntay, O. (2008). Yaya Mekanı, İlke Yayınevi, S. 102, Ankara.
  • Özkal, A. (1990). Şehirlerde Yaya Alanları Ve Yayalaştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztan, Y.(2007). Yaşadığımız Çevre Ve Peyzaj Mimarlığı.Tisamat Basım Sanayii, Ankara, 340.
  • Pehlivan, İ. (2015). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Ve Tasarım Açısından İncelenmesi : Düzce İstanbul, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Perçin, H., & Yılmaz, Ö. (2001). Yaya Bölgeleri. Tmmob Peyzaj Mimarları Odası, Ankara, 3s.
  • Robertson, K. A. (1994). Pedestrian Malls And Skywalks, Ashgate Publishing Lmt., Avebury, England.
  • Rubenstein Harvey M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes And Urban Spaces. John Wiley&Sons, Inc. U.S.A.
  • Şenkaynak, P. (2010). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Açısından Önemi Ve İstanbul’daki Bazı Örneklerin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şişman, E. E., & Etli, B. (2007). Tekirdağ Kent Merkezindeki Yaya Bölgelerinin Belirlenmesi Ve Projelendirilmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 4(3) 327s.
  • Uhlig, K. R. (1979). Pedestrian Areas: From Malls To Complete Networks, Architectural Book Publishing Co., New York,.
  • Wheater, C. P. (1999). Urban Habitats, London, Uk: Routledge,. P 16-17 Http://Gen.Lib.Rus.Ec/Book/İndex.Php?Md5=8dd48c9753656286397df5a2176dfa62&Tlm=2013-10-24%2004:07:00.
  • Zabun, A. S. (2019). Yaya Bölgelerinin Kent Peyzajına Olan Katkılarının Görsel Ve İşlevsel Bakımdan İncelenmesi: Trabzon Bulvarı Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Zafer B. (1996). Yaya Bölgeleri Planlama İlkeleri, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ofset Atölyesi, İzmir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Selçuk Zabun 0000-0002-5084-0644

Hakan Oğuz 0000-0002-0855-2032

Hasan Serin 0000-0003-4359-0074

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zabun, A. S., Oğuz, H., & Serin, H. (2021). KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ. Turkish Journal of Forest Science, 5(1), 233-245. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.880955
AMA Zabun AS, Oğuz H, Serin H. KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ. Turk J For Sci. Nisan 2021;5(1):233-245. doi:10.32328/turkjforsci.880955
Chicago Zabun, Ahmet Selçuk, Hakan Oğuz, ve Hasan Serin. “KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ”. Turkish Journal of Forest Science 5, sy. 1 (Nisan 2021): 233-45. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.880955.
EndNote Zabun AS, Oğuz H, Serin H (01 Nisan 2021) KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ. Turkish Journal of Forest Science 5 1 233–245.
IEEE A. S. Zabun, H. Oğuz, ve H. Serin, “KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ”, Turk J For Sci, c. 5, sy. 1, ss. 233–245, 2021, doi: 10.32328/turkjforsci.880955.
ISNAD Zabun, Ahmet Selçuk vd. “KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ”. Turkish Journal of Forest Science 5/1 (Nisan 2021), 233-245. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.880955.
JAMA Zabun AS, Oğuz H, Serin H. KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ. Turk J For Sci. 2021;5:233–245.
MLA Zabun, Ahmet Selçuk vd. “KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ”. Turkish Journal of Forest Science, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 233-45, doi:10.32328/turkjforsci.880955.
Vancouver Zabun AS, Oğuz H, Serin H. KAHRAMANMARAŞ TRABZON BULVARI ÖRNEĞİNDE KULLANICILARIN YAYA BÖLGELERİNİ FONKSİYONEL AÇIDAN DEĞERLENDİRMESİ. Turk J For Sci. 2021;5(1):233-45.