Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin siber zorbalık rollerinden hangilerini deneyimlediklerini incelemek ve deneyimledikleri siber zorbalık rollerine göre mağdur olma rolüne ilişkin görüşlerini anlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda internet aracılığı ile üniversite öğrencilerine araştırmacılar tarafından geliştirilen bir soru formu gönderilmiştir. Bu soru formuna 22 üniversite öğrencisi cevap vermiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nitel veriler analiz edilirken sözcük öbekleri ve cümleler, veri analiz birimi olarak kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcılar, siber zorbalık rollerinden en çok mağdur olma, daha sonra seyirci olma ve en az zorba olma deneyimini yaşamaktadır. Ayrıca, katılımcıların üçü (%13.64) siber zorbalıktaki tüm rolleri (mağdur, zorba, seyirci) deneyimlerken dördü (%18.18) siber zorbalıkta hiçbir rolü (mağdur, zorba, seyirci) deneyimlememiştir. Mağdur rolündekilerin zorba rolündekilere ilişkin olumsuz düşüncelere sahip oldukları, çoğunlukla olumsuz duygular hissettikleri ve çoğunlukla eyleme geçme bağlamında engelleme davranışı gösterdikleri görülmüştür. Zorba rolündekilerin ise mağdur rolündekilere yönelik olumsuz düşüncelere sahip oldukları, çoğunlukla olumsuz duygular hissettikleri ve mağdur rolünde olsalar çoğunlukla eyleme geçmeyeceklerini ifade ettikleri görülmüştür. Seyirci rolündekilerin daha çok zorba rolündekilere ilişkin olumsuz düşüncelere sahip oldukları, olumsuz duygular hissettikleri ve mağdur rolünde olsalar çoğunlukla eyleme geçme bağlamında durumla ilgili başkalarıyla iletişime geçme davranışında bulunacakları tespit edilmiştir.
Siber zorbalık Siber zorbalık rolleri Mağdur rolü Zorba rolü Seyirci rolü
This study was carried out in order to examine what cyberbullying roles university students experience and to understand their views on the role of being a victim according to the roles of cyberbullying they experienced. For these purposes, a questionnaire developed by researchers was sent to university students via the internet. 22 university students answered this questionnaire. Content analysis method was used in the analysis of the data. When analyzing qualitative data, phrases and sentences were used as data analysis units. According to the findings of the study, university students experience being the victim of cyberbullying roles the most, being a bystander later and being the least bully. Moreover, according to the study findings, three (13.64%) of the participants experienced all roles in cyberbullying (victim, bully, bystander), while four (18.18%) did not experience any role (victim, bully, bystander) in cyberbullying. It was observed that those in the role of victim have negative thoughts about those in the role of bully, mostly feel negative feelings and show block behavior towards in the role of bully in the context of taking action. It was observed that those in the role of bully have negative thoughts about those in the role of victim, mostly feel negative feelings and if they are in the role of victim, they mostly will not to act in the context of action. It was determined that those in the role of bystander have negative thoughts about those in the role of bully, mostly feel negative feelings and if they are in the role of victim, they mostly will contact with other about situation in the context of the taking action.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |