Teknolojinin gelişmesi ile mesafeler daha kolay bir şekilde kat edilmektedir. Bu durum avantajının yansıra birçok dezavantajı da getirmektedir. Uluslararası koridor ve güzergahların dışında kalan ülkeler ekonomik olarak rekabet ortamında var olma başarısı gösterememektedir. Diğer yandan uluslararası krizlerde çok hızlı yayılabilmektedir. Örneğin, Covid-19, Süveyş Kanalı’nın kaza sebebiyle tıkanması, Rusya-Ukrayna savaşı ve Kızıldeniz çevresindeki güvenlik endişeleri gibi küresel krizler, ulaşım güzergâhlarının çeşitlendirilmesi ihtiyacını ortaya koymuş ve dikkatleri kombine taşımacılığa çevirmiştir. Türkiye, Hazar Geçişli Doğu-Batı Orta Koridoru ve Basra Körfezi’ni Türkiye ve Avrupa’ya bağlamak amacıyla güneyden kuzeye büyük bir demiryolu ve karayolu altyapısının inşasını içeren Kalkınma Yolu Projesi (Kalkınma Yolu) gibi hali hazırda kullanılan ve planlanmakta olan çeşitli uluslararası ulaşım güzergâhlarının bir parçası olmuştur.
Kalkınma Yolu sadece Irak ile Türkiye arasında değil, aynı zamanda kıtalar arasında da fırsatlar barındırmaktadır. Makale, Kalkınma Yolu’nun uluslararası ulaştırma bağlantısallığına katkılarını ele almakta, Irak ile Türkiye arasında doğrudan demiryolu tesis etmenin ve mevcut karayolunun kapasitesini artırmanın bağlantısallığa etkilerini irdelemektedir. Aynı zamanda, bu etkilerin en üst seviyede olabilmesi için altyapı yatırımları, sınır geçiş prosedürleri ve tarife düzenlemelerinin bir araya getirilmesiyle kapsamlı bir yatırım ve iş birliği mekanizması ihtiyacını ortaya koymaktadır. Ayrıca, ekonomik kalkınma perspektifinden Irak ekonomisini "Kaynak Laneti" ve "Hollanda Hastalığı" tanımları üzerinden inceleyerek Kalkınma Yolu’nun nasıl hafifletici bir rol oynayabileceğini açıklamaktadır.
Kalkınma Yolu Projesi ulaştırma bağlantısallığı kaynak laneti ekonomik kalkınma emisyon azaltımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ulaşım Ekonomisi, Ulaşım ve Trafik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 1 |