Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleceğin Hekim Adaylarının Çevre Davranışı ve Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 296 - 304, 20.12.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1131960

Öz

Amaç: Bu çalışmada günümüzde hala dünyada önemli sorunlardan biri olarak güncelliğini koruyan çevre sorunlarına dikkat çekmek bağlamında geleceğin hekim adaylarının çevre davranışları ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırmanın evrenini, İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 110 hekim adayı oluşturmaktadır. Araştırma, çalışmaya katılmayı kabul eden 78 öğrenci (%73,6) ile gerçekleştirilmiştir. Anket formunda Çevre Davranış Ölçeği ve çevre davranışını etkileyebileceği düşünülen bazı değişkenler ile görüşler yer almaktadır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 20.0 paket programından yararlanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %31.2’si erkek olup çevre sorunlarına duyarlı olduklarını belirtenler %75,6’dır. Ölçekten alınan ortalama toplam puan 60,76±11,4 olup alt boyutlardan alınan en yüksek puanlar sırasıyla “Kişinin Ekonomik Yararına Olan Kaynak Koruma Aktiviteleri” [13,00 (11,00-14,00)], “Doğa ile İlgili Boş Zaman Aktiviteleri” (12,06±0,37) ve “Çevreye Duyarlı Tüketici” [12,00 (10,00-13,00)] şeklindedir.
Sonuç: Hekim adaylarının çevre davranışları oldukça olumlu yönde bulunmuş olmakla birlikte davranışlarının çevre sorunlarına duyarlı olma durumları ile cinsiyetlerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

None

Proje Numarası

None

Teşekkür

Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerine veri toplama sürecinde gösterdikleri çabadan dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Avarogullari, M., & Ayilmazdir, H. (2019). Teacher Candidates' Behaviors towards Environment and Some Factors Affecting Them. Online Submission, 14(4), 127-138.
  • Bakanlığı, K. (2017). Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Kapsamında Türkiye’nin Mevcut Durum Analizi Projesi: Ana Rapor. Retrieved from Ankara: http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/753_1.pdf
  • Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 189-198.
  • Erdoğan, M. (2009). Fifth grade students’ environmental literacy and the factors affecting students’ environmentally responsible behaviors. (Doktora Doktora Tezi). ODTÜ, Ankara.
  • Goldman, D., Yavetz, B., & Pe'er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behavior of new students. The Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Goulgouti, A., Plakitsi, A., & Stylos, G. (2019). Environmental literacy: Evaluating knowledge, affect, and behavior of pre-service teachers in Greece. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 15(1), e02202.
  • Güler, Ç., & Vaizoğlu, S. (2015). Çevre Sağlığı. In Ç. Güler & L. Akın (Eds.), Halk Sağlığı Temel Bilgiler (3. Baskı ed.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Gürlük, S. (2010). Sürdürülebilir kalkınma gelişmekte olan ülkelerde uygulanabilir mi? Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 85-99.
  • Karatekin, K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Koç, H., & Karatekin, K. (2013). Coğrafya öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi(28), 139-174.
  • Oregon, P. U. (2022). Advocacy & Activism. Retrieved from https://www.pacificu.edu/academics/academic-support/centers-institutes/center-civic-engagement/programs-and-activities/advocacy-activism
  • Organization, W. H. (2022). Enviromental Health. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/environmental-health#tab=tab_1 Parsons, E. C. M. (2016). “Advocacy” and “Activism” Are Not Dirty Words–How Activists Can Better Help Conservation Scientists. Frontiers in Marine Science, 3. doi:10.3389/fmars.2016.00229
  • Timur, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. (Doktora Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Timur, S., & Yılmaz, M. (2013). Çevre Davranış Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(2).
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Timur, B. (2013). Öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 125-141.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., Ertepinar, H., & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of educational development, 29(4), 426-436.
  • Tuncer Teksoz, G., Boone, J., Tuzun, O. Y., & Oztekin, C. (2014). An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis. Environmental Education Research, 20(2), 202-227.
  • Turkey, U. N. (2022). Sustainable Development Goals. Retrieved from https://turkey.un.org/en/sdgs
  • WHO. (2022a). Environmental health. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/environmental-health#tab=tab_1
  • WHO. (2022b). Preventing disease through healthy environments: a global assessment of the burden of disease from environmental risks. Retrieved from France: https://www.who.int/publications/i/item/9789241565196

Environmental Behavior of Future Physician Candidates and Investigation of Some Affecting Factors

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 296 - 304, 20.12.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1131960

Öz

Aim: In this study, it is aimed to examine the environmental behaviors of future physician candidates and some factors that are thought to be related in the context of drawing attention to environmental problems that are still one of the important problems in the world today.
Materials and Methods: The population of the cross-sectional study consists of 110 physician candidates studying at the Faculty of Medicine of a university located in the Central Anatolia Region. The research was carried out with 78 students (73.6%) who agreed to participate in the study. The questionnaire form includes the Environmental Behavior Scale and some variables that are thought to affect environmental behavior and opinions. SPSS 20.0 package program was used to analyze the data.
Results: 31.2% of the participants were male and 75.6% of them stated that they were sensitive to environmental problems. The mean total score obtained from the scale is 60.76±11.4, and the highest scores obtained from the sub-dimensions are “Resource Conservation Activities for the Economic Benefit of the Person” [13.00 (11.00-14.00)], “Nature-Related Leisure Activities” (12.06±0.37) and “Environmentally Conscious Consumer” [12.00 (10.00-13.00)].
Conclusion: Although the environmental behaviors of the physician candidates were found to be quite positive, it was concluded that their behaviors differed according to their sensitivity to environmental problems and their sexes.

Proje Numarası

None

Kaynakça

  • Avarogullari, M., & Ayilmazdir, H. (2019). Teacher Candidates' Behaviors towards Environment and Some Factors Affecting Them. Online Submission, 14(4), 127-138.
  • Bakanlığı, K. (2017). Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Kapsamında Türkiye’nin Mevcut Durum Analizi Projesi: Ana Rapor. Retrieved from Ankara: http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/753_1.pdf
  • Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 189-198.
  • Erdoğan, M. (2009). Fifth grade students’ environmental literacy and the factors affecting students’ environmentally responsible behaviors. (Doktora Doktora Tezi). ODTÜ, Ankara.
  • Goldman, D., Yavetz, B., & Pe'er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behavior of new students. The Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Goulgouti, A., Plakitsi, A., & Stylos, G. (2019). Environmental literacy: Evaluating knowledge, affect, and behavior of pre-service teachers in Greece. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 15(1), e02202.
  • Güler, Ç., & Vaizoğlu, S. (2015). Çevre Sağlığı. In Ç. Güler & L. Akın (Eds.), Halk Sağlığı Temel Bilgiler (3. Baskı ed.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Gürlük, S. (2010). Sürdürülebilir kalkınma gelişmekte olan ülkelerde uygulanabilir mi? Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 85-99.
  • Karatekin, K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Koç, H., & Karatekin, K. (2013). Coğrafya öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi(28), 139-174.
  • Oregon, P. U. (2022). Advocacy & Activism. Retrieved from https://www.pacificu.edu/academics/academic-support/centers-institutes/center-civic-engagement/programs-and-activities/advocacy-activism
  • Organization, W. H. (2022). Enviromental Health. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/environmental-health#tab=tab_1 Parsons, E. C. M. (2016). “Advocacy” and “Activism” Are Not Dirty Words–How Activists Can Better Help Conservation Scientists. Frontiers in Marine Science, 3. doi:10.3389/fmars.2016.00229
  • Timur, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. (Doktora Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Timur, S., & Yılmaz, M. (2013). Çevre Davranış Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(2).
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Timur, B. (2013). Öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 125-141.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., Ertepinar, H., & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of educational development, 29(4), 426-436.
  • Tuncer Teksoz, G., Boone, J., Tuzun, O. Y., & Oztekin, C. (2014). An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis. Environmental Education Research, 20(2), 202-227.
  • Turkey, U. N. (2022). Sustainable Development Goals. Retrieved from https://turkey.un.org/en/sdgs
  • WHO. (2022a). Environmental health. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/environmental-health#tab=tab_1
  • WHO. (2022b). Preventing disease through healthy environments: a global assessment of the burden of disease from environmental risks. Retrieved from France: https://www.who.int/publications/i/item/9789241565196
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülcan Demir 0000-0003-4639-399X

Ülken Tunga Babaoğlu 0000-0003-0275-0537

Erkan Pehlivan 0000-0002-4361-3355

Proje Numarası None
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir, G., Babaoğlu, Ü. T., & Pehlivan, E. (2022). Geleceğin Hekim Adaylarının Çevre Davranışı ve Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(3), 296-304. https://doi.org/10.32329/uad.1131960