The aim of this study is to understand the effects of social media usage, particularly on the identity construction processes of university students, and to develop a valid and reliable scale to measure these effects. The fieldwork of this research was conducted on a total of 493 university students who are enrolled in formal education programs in over 70 universities located in different geographical regions of Turkey and the Turkish Republic of Northern Cyprus. Of these participants, 293 are female and 200 are male. The disproportionate stratified sampling method was employed to represent meaningful and necessary strata (geographical regions or layers) of the population (total student population) with a appropriate sample size. The results of this research indicate that social media plays a significant role in identity construction processes. Based on the analysis results, the 'Social Media Identity Construction Scale' (SMICS) consists of 19 items and three distinct factors. The obtained factor structure reflects three fundamental dimensions: 'Content-Focused Interaction,' 'Privacy and Security,' and 'Personal Development and Self-Expression.' These dimensions or factors demonstrate that they influence different aspects of participants' identity construction processes. Furthermore, analyses conducted regarding the validity and reliability of the scale yield positive results. It was observed that factor loading values exceed acceptable threshold values. Item-total correlations indicate that the items of the scale are significantly associated with the total scale score. The Cronbach's Alpha (α) coefficients confirm the internal consistency and reliability of the scale. Calculating a Cronbach's Alpha of 0.845 demonstrates a strong relationship among the items of the scale.
Social Media; Identity Construction; Scale Development; Factor Analysis; Reliability.
Bu çalışmanın amacı, sosyal medya kullanımının, özellikle üniversite öğrencilerinin kimlik inşası süreçlerine olan etkilerini anlamak ve bu etkileri ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu araştırmanın saha çalışması, Türkiye'nin farklı coğrafi bölgeleri ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde (KKTC) yer alan 70'in üzerindeki üniversitede örgün öğrenim gören toplam 493 sosyal medya kullanan öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu katılımcıların 293'ü kadın ve 200'ü erkektir. Evrenin (toplam öğrenci nüfusu) farklı coğrafi bölgelerini (tabakalarını) anlamlı ve gerekli bir örneklem büyüklüğünde temsil etmek amacıyla orantısız tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçları, sosyal medyanın kimlik inşası süreçlerinde önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Analiz sonuçlarına dayanarak “Sosyal Medyada Kimlik İnşası Ölçeği”nin (SMKİÖ) 19 maddeden ve üç ayrı faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Elde edilen faktör yapısı, “İçerik Odaklı Etkileşim”, “Gizlilik ve Güvenlik” ve “Kişisel Gelişim ve Kendini İfade Etme” olarak üç temel boyutu yansıtmaktadır. Bu boyutlar ya da faktörler, katılımcıların kimlik inşası süreçlerinde farklı yönleriyle etkili olduklarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, ölçeğin geçerliliği ve güvenirliği açısından yapılan analizler olumlu sonuçlar vermektedir. Faktör yük değerlerinin kabul edilebilir eşik değerlerini aştığı gözlemlenmiştir. Madde-toplam korelasyonları, ölçeğin maddelerinin ölçek toplam puanıyla anlamlı düzeyde ilişkili olduğunu göstermektedir. Cronbach Alfa (α) katsayıları ise ölçeğin iç tutarlılığını ve güvenirliğini doğrulamaktadır. Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısının 0,845 olarak hesaplanması, ölçeğin öğeleri arasındaki güçlü bir ilişki olduğunu göstermektedir.
sosyal medya kimlik İnşası Ölçek geliştirme Faktör analizi Güvenirlik
Bu araştırma için etik kurul izni Bitlis Eren Üniversitesi Etik İlkeleri ve Etik Kurulu’nun 2023/05-13 ve E.3761 sayılı kararı ile alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .