Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tasarım Odaklı Düşünme Yönteminin Grafik Tasarım Öğrencilerinin Yaratıcılıkları Üzerine Etkisi: Sosyobilimsel Konular Örneği

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 400 - 414, 20.12.2024
https://doi.org/10.32329/uad.1525945

Öz

Bu araştırmanın amacı, tasarım odaklı düşünme yönteminin grafik tasarım ana sanat dalında öğrenim gören öğrencilerin yaratıcılıkları üzerinde bir etkisinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gazi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, grafik tasarım ana sanat dalı üçüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 12 öğrenci ile toplanmıştır. Araştırma, karma araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmada tek gruplu ön-test son-test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri katılımcılara uygulama öncesi ve uygulama sonrasında uygulanan “Ne Kadar Yaratıcısınız?” ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise uygulamanın öncesinde ve sonrasında, araştırmacı/araştırmacılar tarafından belirlenen sosyobilimsel konular başlıklı dört konu öğrencilere dağıtılarak konu hakkındaki afiş tasarımları ve gönüllü olarak seçilen altı öğrenci ile tasarım odaklı düşünme yöntemi ile ilgili yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen nicel veriler SPSS paket programı ile nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrenciler üzerinde ön test ve son test olarak uygulanan “Ne Kadar aratıcısınız” yaratıcılık ölçeği ön test ve son test uygulamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Fakat yapılan afiş tasarımlarının değerlendirmesi sonucu ön afiş tasarımı ve son afiş tasarımlarının arasında son afiş tasarımları lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Uygulama sonrası öğrenciler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme neticesinde ise öğrencilerin büyük bir kısmının tasarım odaklı düşünme yönteminin mesleki açıdan kendilerini geliştirdikleri düşüncesine sahip oldukları görülmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Gazi Üniversitesi Etik Komisyonunun 27.12.2023 tarih ve E-77082166-604.01.02-836668 sayılı onayı ile yürütülmüştür.

Destekleyen Kurum

Bildirilmedi.

Kaynakça

  • Aras, R. (2018). Ortaokul 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının üst düzey düşünme becerilerine ve yaratıcılık düzeyine etkisi (Yüksek Lisans tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, A. (2019). Sosyal bilgilerde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, A., & Çetin, T. (2021). Tasarım Odaklı Düşünme Yaklaşımı Aracılığıyla Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Geliştirilen Ürünlerin Etkililiği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 885-910. https://doi.org/10.17152/gefad.825049
  • Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 85-92.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1997). Research methods in education. London and New York:Routledge.
  • Creswell, J. W. (2017). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S. B. Demir, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed Methods Research. Los Angeles: Sage Publications.
  • Çaydere, O. (2016). Grafik tasarım eğitiminde temel tasarım eğitiminin etkisi. Fine arts, 11(2), s. 93-97.
  • Duman, B., & Kayalı, D. (2016). Teknopedagojik Öğretme Yaklaşımının Tasarım Odaklı Düşünme Becerilerine Etkisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education. New York:Mc Graw Hill Higher Education.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2012). Educational research: Competencies for analysis and applications. New York:Pearson.
  • Girgin, D. (2019a). 21. Yüzyılın öğrenme deneyimi: öğretmenlerin tasarım odaklı düşünme eğitimine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(226), 53-91.
  • Girgin, D. (2019b). Öğretmenlerin tasarım odaklı düşünmeye ilişkin bilişsel yapıları ve kavramsal değişimleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 459-482
  • Girgin, D. & Toker, Z. (2023). Eğitimde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı ve uygulama örnekleri. Ankara: Nobel Akademik
  • Hasso Plattner Institute of Design. (2010). An introduction to design thinking process guide. Standford University.  22 Aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf
  • Heller, S. (2015). The education of graphic design. New York: Allworth.
  • Henriksen, D., Richardson, C., & Mehta, R. (2017). Design thinking: A creative approach to educational problems of practice. Thinking Skills and Creativity, 26, 140-153.
  • Hollis Richard (1994). Graphic design, a concise history. London: Thames & Hudson,
  • Ambrose, G., Harris, P. & Ball, N. (2020). The fundamentals of graphic design. London: Bloomsbury
  • IDEO. (2019a). “IDEO Design Thinking |Design Thinking”. 18 aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://designthinking.ideo.com/#design-thinking-in-context.
  • IDEO. (2019b,). New Applications | IDEO | Design thinking”  18 aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://designthinking.ideo.com/new-applications.
  • Kendir Çopurlar, C., & Kılıç Öztürk, Y. (2015). Giotto hareketi 2. Ulusal kongresi tasarım odaklı düşünme çalıştayı izlenimleri. Türk Aile Hekimliği Dergisi, 19(1), 6-8.
  • Kömürcü, H. Ş., Soyer, M. K., & Yalın, H. S. (2019). Psikolojik danışma sürecinde ve danışman eğitiminde yaratıcılık: Modeller ve teknikler. M. K. Soyer (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lee, J., Jung, Y., & Yoon, S. (2019). Fostering group creativity through design thinking projects. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 378–392. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2019.11.020.
  • Landa, R. (2017). Graphic design solutions. Boston: Cengage.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mukul, E., & Büyüközkan, G. (2023). Digital transformation in education: A systematic review of education 4.0. Technological Forecasting and Social Change, 194, 1-21.
  • Müezzinoğlu, M. K., & Noraslı, M. (2022). İç mekân tasarımında tasarım odaklı düşünme modeli; kırmızılı kadın belgeseli. Bodrum Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), s. 17-28.
  • Owen, C. (2007). Design thinking: Notes on its nature and use. Design Research Quarterly, 2(1), 16-27.
  • Plattner, H., Meinel, C., & Leifer, L. (2011). Design thinking: understand-ımprove-apply. Berlin: Springer-Verlag. http://doi.org/10.1007/978-3-642-13757-0
  • Putnik, G., & Alves, C. (2022). Social Network-based Education and Education 3.0: Application for education on Design and teaching of Industry 4.0 concepts. Procedia CIRP, 109, 659-665. https://doi.org/10.1016/j.procir.2022.05.310.
  • Rumahlatu, D., Sangur, K., Berhitu, M. M., Kainama, S. Y., Kakisina, V. V., & Latupeirissa, C. (2021). Resource based learning design thinking (RBLDT): A learning model to improve students’ creative thinking skills, concept gaining, and digital literacy. Cypriot Journal of Educational Science, 16(1), 288-302. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i1.5528.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sarıkoç, Z., & Ersoy, H. (2022). Tasarım Odaklı Düşünme Yaklaşımıyla STEM Uygulamaları: SPAM eTwinning Projesi Örneği. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(2), 98-122.
  • Scheer, A., Noweski, C., & Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3).
  • Sharma, P. (2019). Digital revolution of education 4.0. Int. J. Eng. Adv. Technol. 9(2), 2249–8958.
  • Vanada, D. I. (2014). Practically creative: The role of design thinking as an improved paradigm for 21st century art education. Techne Series A, 21(2), 21-33.
  • Whetton, D. A., & Cameron, K. S. (2002). Answers to exercises taken from developing management skills. 8th Edition. At Northwestern Univ.  22 Aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/developing_management_skills8th_edition.pdf.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yücebaş, Ç. (2006). Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

The Effect of Design Thinking Method on Graphic Design Students’ Creativity: The Case of Socioscientific Issues

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 400 - 414, 20.12.2024
https://doi.org/10.32329/uad.1525945

Öz

The purpose of this research is to determine the effect of the design thinking method on the creativity of students studying in the graphic design department. The study group of the research consisted of 12 students who were in their third year at Gazi Faculty of Education, Department of Art Education during the 2023-2024 spring semester. The research was conducted using a mixed research method. A single-group pre-test and post-test experimental design was used in the study. Quantitative data were collected using the “How Creative Are You?” scale administered to the participants before and after the application. Qualitative data were collected through poster designs related to four sociological topics, which were distributed to the students before and after the application, and through semi-structured interviews with six students who voluntarily participated regarding the design thinking method. The quantitative data obtained were analyzed using the SPSS package program, and the qualitative data were analyzed through content analysis. According to the results of the study, no significant difference was found between the pre-test and post-test applications of the “How Creative Are You?” creativity scale administered to the students. However, a significant difference was found in favor of the final poster designs when the initial and final poster designs were evaluated. The semi-structured interviews conducted with the students after the application revealed that most of the students believed that the design thinking method contributed to their professional development.

Etik Beyan

This study was conducted with the approval of the Ethics Committee of Gazi University, dated 27.12.2023, and numbered E-77082166-604.01.02-836668.

Kaynakça

  • Aras, R. (2018). Ortaokul 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının üst düzey düşünme becerilerine ve yaratıcılık düzeyine etkisi (Yüksek Lisans tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, A. (2019). Sosyal bilgilerde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydemir, A., & Çetin, T. (2021). Tasarım Odaklı Düşünme Yaklaşımı Aracılığıyla Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Geliştirilen Ürünlerin Etkililiği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 885-910. https://doi.org/10.17152/gefad.825049
  • Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 85-92.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1997). Research methods in education. London and New York:Routledge.
  • Creswell, J. W. (2017). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S. B. Demir, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed Methods Research. Los Angeles: Sage Publications.
  • Çaydere, O. (2016). Grafik tasarım eğitiminde temel tasarım eğitiminin etkisi. Fine arts, 11(2), s. 93-97.
  • Duman, B., & Kayalı, D. (2016). Teknopedagojik Öğretme Yaklaşımının Tasarım Odaklı Düşünme Becerilerine Etkisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education. New York:Mc Graw Hill Higher Education.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2012). Educational research: Competencies for analysis and applications. New York:Pearson.
  • Girgin, D. (2019a). 21. Yüzyılın öğrenme deneyimi: öğretmenlerin tasarım odaklı düşünme eğitimine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(226), 53-91.
  • Girgin, D. (2019b). Öğretmenlerin tasarım odaklı düşünmeye ilişkin bilişsel yapıları ve kavramsal değişimleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 459-482
  • Girgin, D. & Toker, Z. (2023). Eğitimde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı ve uygulama örnekleri. Ankara: Nobel Akademik
  • Hasso Plattner Institute of Design. (2010). An introduction to design thinking process guide. Standford University.  22 Aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf
  • Heller, S. (2015). The education of graphic design. New York: Allworth.
  • Henriksen, D., Richardson, C., & Mehta, R. (2017). Design thinking: A creative approach to educational problems of practice. Thinking Skills and Creativity, 26, 140-153.
  • Hollis Richard (1994). Graphic design, a concise history. London: Thames & Hudson,
  • Ambrose, G., Harris, P. & Ball, N. (2020). The fundamentals of graphic design. London: Bloomsbury
  • IDEO. (2019a). “IDEO Design Thinking |Design Thinking”. 18 aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://designthinking.ideo.com/#design-thinking-in-context.
  • IDEO. (2019b,). New Applications | IDEO | Design thinking”  18 aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://designthinking.ideo.com/new-applications.
  • Kendir Çopurlar, C., & Kılıç Öztürk, Y. (2015). Giotto hareketi 2. Ulusal kongresi tasarım odaklı düşünme çalıştayı izlenimleri. Türk Aile Hekimliği Dergisi, 19(1), 6-8.
  • Kömürcü, H. Ş., Soyer, M. K., & Yalın, H. S. (2019). Psikolojik danışma sürecinde ve danışman eğitiminde yaratıcılık: Modeller ve teknikler. M. K. Soyer (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lee, J., Jung, Y., & Yoon, S. (2019). Fostering group creativity through design thinking projects. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 378–392. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2019.11.020.
  • Landa, R. (2017). Graphic design solutions. Boston: Cengage.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mukul, E., & Büyüközkan, G. (2023). Digital transformation in education: A systematic review of education 4.0. Technological Forecasting and Social Change, 194, 1-21.
  • Müezzinoğlu, M. K., & Noraslı, M. (2022). İç mekân tasarımında tasarım odaklı düşünme modeli; kırmızılı kadın belgeseli. Bodrum Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), s. 17-28.
  • Owen, C. (2007). Design thinking: Notes on its nature and use. Design Research Quarterly, 2(1), 16-27.
  • Plattner, H., Meinel, C., & Leifer, L. (2011). Design thinking: understand-ımprove-apply. Berlin: Springer-Verlag. http://doi.org/10.1007/978-3-642-13757-0
  • Putnik, G., & Alves, C. (2022). Social Network-based Education and Education 3.0: Application for education on Design and teaching of Industry 4.0 concepts. Procedia CIRP, 109, 659-665. https://doi.org/10.1016/j.procir.2022.05.310.
  • Rumahlatu, D., Sangur, K., Berhitu, M. M., Kainama, S. Y., Kakisina, V. V., & Latupeirissa, C. (2021). Resource based learning design thinking (RBLDT): A learning model to improve students’ creative thinking skills, concept gaining, and digital literacy. Cypriot Journal of Educational Science, 16(1), 288-302. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i1.5528.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sarıkoç, Z., & Ersoy, H. (2022). Tasarım Odaklı Düşünme Yaklaşımıyla STEM Uygulamaları: SPAM eTwinning Projesi Örneği. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(2), 98-122.
  • Scheer, A., Noweski, C., & Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3).
  • Sharma, P. (2019). Digital revolution of education 4.0. Int. J. Eng. Adv. Technol. 9(2), 2249–8958.
  • Vanada, D. I. (2014). Practically creative: The role of design thinking as an improved paradigm for 21st century art education. Techne Series A, 21(2), 21-33.
  • Whetton, D. A., & Cameron, K. S. (2002). Answers to exercises taken from developing management skills. 8th Edition. At Northwestern Univ.  22 Aralık 2023 tarihinde erişilmiştir: https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/developing_management_skills8th_edition.pdf.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yücebaş, Ç. (2006). Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nail Akgün 0000-0003-0838-2587

Esra Benli Özdemir 0000-0002-2246-2420

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akgün, N., & Benli Özdemir, E. (2024). Tasarım Odaklı Düşünme Yönteminin Grafik Tasarım Öğrencilerinin Yaratıcılıkları Üzerine Etkisi: Sosyobilimsel Konular Örneği. Journal of University Research, 7(4), 400-414. https://doi.org/10.32329/uad.1525945

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.