This study aimed to examine the relationship between sensory profile and academic achievement in university students. This cross sectional study was conducted with 252 university students (80 female and 172 male). The Adolescent/Adult Sensory Profile Questionnaire was used to assess the sensory processing characteristics of students. The grade point average used as a measure of academic achievement of students. All statistical analyses were conducted using the SPSS software (version 22.0). The Pearson correlation coefficient was used to determine the relationship between sensory profile and grade point average of students. A significant negative correlation was found between the grade point average and low registration (r=-0.358), sensory sensitivity (r=-0.244), and sensory avoiding (r=-0.246) quadrants of the Adolescent/Adult Sensory Profile of university students. Students classified in the 'low registration,' 'sensory sensitivity,' and 'sensation avoidance' quadrants of Dunn’s sensory processing model exhibit significantly lower academic performance compared to their peers. Considering the impact of students' academic success in university on their future careers, the importance of identifying sensory processing issues becomes apparent. Further research is needed to explore the long-term effects of sensory processing on academic success and to develop interventions that can help students overcome these challenges.
Ethical approval (protocol number: 2024/927) was granted by the Gazi University Ethics Committee and institutional permission was secured from the Department of Physiotherapy and Rehabilitation, Faculty of Health Sciences, Gazi University.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde duyusal profil ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Kesitsel olarak gerçekleştirilen bu çalışma, 80’i kadın ve 172’si erkek olmak üzere toplam 252 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin duyusal işlem özelliklerini değerlendirmek için Ergen/Yetişkin Duyusal Profil Anketi kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarı ölçütü olarak ise not ortalaması kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizler SPSS (sürüm 22.0) yazılımı ile gerçekleştirilmiştir. Duyusal profil ile öğrencilerin not ortalaması arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin Ergen/Yetişkin Duyusal Profili’nde “düşük kayıt” (r=-0.358), “duyusal hassasiyet” (r=-0.244) ve “duyusal kaçınma” (r=-0.246) kadranları ile not ortalaması arasında anlamlı bir negatif korelasyon bulunmuştur. Dunn’ın duyusal işleme modelinde “düşük kayıt,” “duyusal hassasiyet” ve “duyusal kaçınma” kadranlarına sınıflandırılan öğrenciler, akranlarına göre anlamlı ölçüde daha düşük akademik performans sergilemektedir. Üniversitede öğrencilerin akademik başarısının gelecekteki kariyerlerine etkisi göz önüne alındığında, duyusal işlem sorunlarının belirlenmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Duyusal işlemenin akademik başarı üzerindeki uzun vadeli etkilerini keşfetmek ve öğrencilerin bu zorlukları aşmalarına yardımcı olacak müdahaleler geliştirmek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .