Okul yöneticiliği kademelerinin ilk basamağı olan müdür yardımcılığı görevi; özellikle öğretmenler, veliler ve öğrenciler ile okul müdürleri arasında bağ kuran; okulun gelişimi ve eğitimin kalitesi için ciddi yoğun mesai harcayan bir görevdir. Bu araştırmanın amacı; ilk defa müdür yardımcısı olmak isteyen öğretmenlerin idareci olma tercihlerinin incelenmesidir. Araştırmada; öğretmenlerin idareci olma isteklerinin altında yatan sebepleri ele almak adına araştırma yöntemlerinden nitel araştırma kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu, İstanbul ili Tuzla ilçesinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 10 öğretmenden oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklem türü tercih edilmiştir. Görüşme sonucunda ulaşılan nitel verilerden elde edilen temaların ortaya çıkarılmasında betimsel analiz; alt tema ve kodların belirlenmesinde de içerik analizi yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler analiz edildiğinde öğretmenlerin yönetici olma adına düşünceleri “Mevcut Durum ve Öz değerlendirme.” adı altında iki kategori ve “Yönetici Olmayı İsteme Gerekçeleri, Eğitim Yöneticilerinin Tutumu, Mesleki Değerlendirme ve Yenilikçi Uygulamalar” olarak dört alt kategori altında toplanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda yönetici olma kararı veren öğretmenlerin bu kararı almalarında en önemli faktörlerin başında; kendilerini mesleki olarak tükenmiş hissetmeleri olduğu görülmektedir.
The duty of assistant principal, which is the first step of school management levels;
especially connecting teachers, parents and students with school principals; it is a task that
takes a lot of time for the development of the school and the quality of education. The
purpose of this research; the aim of this study is to examine the preferences of teachers who
want to be assistant principals for the first time. In the research; qualitative research method
was used to address the underlying reasons for teachers' desire to be administrators. The
study group of the research consists of 10 teachers working in primary, secondary and high
schools in Tuzla district of Istanbul province. Maximum diversity sample type was preferred
in determining the study group. Descriptive analysis in revealing the themes obtained from
the qualitative data obtained as a result of the interview; content analysis was also carried out
to determine sub-themes and codes. When the data obtained from the interviews were
analyzed, the teachers' thoughts on being a manager were "Current Situation and Self-
Evaluation." and under four sub-categories as “Reasons for wanting to be a manager, Attitude
of Education Managers, Professional Evaluation and Innovative Practices”. As a result of the
research, one of the most important factors in the decision of teachers to become
administrators; It is seen that they feel professionally exhausted.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |