Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri

Yıl 2023, , 38 - 62, 31.08.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1301808

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin sürdürülebilir çevreye ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak, Hayat Bilgisi dersinde öğrencilere sürdürülebilir çevre bilinci kazandırmak adına yapmış oldukları etkinlikler ve yürüttükleri projeler hakkında bilgi edinmek, sürdürülebilir çevre bilincinin oluşmasına engel olan etmenler ve bu bilincin oluşturulması için öğretmen önerilerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021/2022 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ilinin merkezinde bulunan devlet okullarında görev yapan ve ölçüt örnekleme ile belirlenen 9 kadın, 7 erkek olmak üzere 16 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri açık uçlu on sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanmış, toplanan veriler tematik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunluğunun sürdürülebilir çevre bilincinin küçük yaşlarda kazandırılması gerektiğini, bu bilincin oluşturulmasında ailenin bilinçli olmasının ve aile desteğinin olmasını ön koşul olarak bildirmişlerdir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenler, rol model olunması, eğitim yöneticilerinin desteğinin artırılması, öğretim programlarında sürdürülebilir çevreyle ilgili kazanımların artırılması, kazanımların içeriğinin uygulamaya ve yaparak-yaşayarak öğrenmeye dayalı bir şekilde düzenlenmesi, velilerin bilinçlendirilmesi önerisinde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Adıyaman, M. (2021). İlkokul ve ortaokulda güncel öğretim programlarının çevre eğitimi açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akpulat, F. (2019). Sürdürülebilirlik kavramına farklı yaklaşımlar: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Alpak-Tunç, (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevreye yönelik etik yaklaşımları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Belen, B. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir çevre hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Prentice Hall Upper Saddle River, NJ
  • Çavuş, R., Umdu Topsakal, Ü. & Öztuna Kaplan, A. (2013). İnformal Öğrenme Ortamlarının Çevre Bilinci Kazandırmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Kocaeli Bilgievleri Örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Karakaya 0000-0003-1320-2050

Nuray Kurtdede Fidan 0000-0002-2056-1994

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Karakaya, A., & Kurtdede Fidan, N. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(2), 38-62. https://doi.org/10.47477/ubed.1301808
AMA Karakaya A, Kurtdede Fidan N. Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. UBED. Ağustos 2023;6(2):38-62. doi:10.47477/ubed.1301808
Chicago Karakaya, Ayşegül, ve Nuray Kurtdede Fidan. “Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 6, sy. 2 (Ağustos 2023): 38-62. https://doi.org/10.47477/ubed.1301808.
EndNote Karakaya A, Kurtdede Fidan N (01 Ağustos 2023) Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6 2 38–62.
IEEE A. Karakaya ve N. Kurtdede Fidan, “Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri”, UBED, c. 6, sy. 2, ss. 38–62, 2023, doi: 10.47477/ubed.1301808.
ISNAD Karakaya, Ayşegül - Kurtdede Fidan, Nuray. “Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6/2 (Ağustos 2023), 38-62. https://doi.org/10.47477/ubed.1301808.
JAMA Karakaya A, Kurtdede Fidan N. Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. UBED. 2023;6:38–62.
MLA Karakaya, Ayşegül ve Nuray Kurtdede Fidan. “Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 6, sy. 2, 2023, ss. 38-62, doi:10.47477/ubed.1301808.
Vancouver Karakaya A, Kurtdede Fidan N. Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersinde Sürdürülebilir Çevre Bilinci Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. UBED. 2023;6(2):38-62.