Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 135 - 153, 25.12.2020
https://doi.org/10.47477/ubed.836675

Öz

21. yüzyıl becerileri arasında yer alan ve gelecek nesillerin sahip olması gerektiği vurgulanan becerilerden birisi girişimcilik becerisidir. Girişimcilik becerilerinin tüm eğitim kademelerinde ve özellikle ilkokulda öğrencilere kazandırılması, hızla değişen dünyanın gereklerini yerine getirebilecek girişimci bireylerin yetiştirilmesi ve toplumun gelişmesi açısından son derece önemlidir. Okullarda öğrencilerin girişimcilik becerilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar lise ya da daha çok üniversite düzeyinde mevcut iken, bu kapsamda özellikle ilkokul düzeyinde yok denecek kadar azdır. Bu nedenle bu çalışmada literatür taramasına dayalı olarak, ilkokulda girişimcilik becerilerinin geliştirilmesi amacıyla uygulanacak eğitim faaliyetlerinde “amaçların, öğretilmesi gerekli olan konu ve kavramların ve uygulanabilecek etkinliklerle birlikte öğretim yöntemi ve tekniklerinin” neler olabileceğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla bir derleme çalışması olarak hazırlanan bu çalışmada, ilkokulda girişimcilik eğitimi konusunda temel bir çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Ulaşılan sonuçların ülkemizde bu konudaki mevcut eksikliğin giderilmesine ve ilkokullarda uygulanacak girişimcilik eğitimlerine katkı sunması umulmaktadır.

Kaynakça

  • Adegun, O. A. (2013). Entrepreneurship education and youth empowerment in contemporary Nigeria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 4(5), 746-751.
  • Akpınar, S. (2011). Girişimciliğin Temel Bilgileri. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Areo, A. B. (2014). Early child entrepreneurship development: a paradigmatic approach to unemployment challenges. Research on Humanities and Social Sciences, 4(4), 41-48.
  • Arıkan, S. (2002). Girişimcilik Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ASTEE Proje Konsorsiyumu. (2014). How to assess and evaluate the influence of entrepreneurship education, Astee Proje Raporu. http://asteeproject.eu/results adresinden 01.02.2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ataseven, Ö (2016). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerindeki ilkokul öğrencilerinin girişimcilik yeterliliklerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Athayde, R. (2009). Measuring enterprise potential in young people. Entrepreneurship Theory And Practice, 33(2), 481-500.
  • Avrupa Komisyonu (European Commission) (2002). http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/support_measures/training_education/education_final_en.pdf adresinden 13.11.2015 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(1), 609-629.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133–147.
  • Barba-Sánchez, V. & Atienza-Sahuquillo, C. (2016). The development of entrepreneurship at school: The Spanish experience. Education + Training, 58(7/8), 783-796.
  • Bartulović, P. & Novosel, D. (2014). Entrepreneurial competencies in elementary Schools. Obrazovanje za poduzetništvo: znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 4(1), 83-87.
  • Başar, M. (2013). Girişimcilik: Girişimcilik ve Girişimcilik Süreçleri, (Ed. Ürper, Y.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Begović, V., Stanković, D. & Tkalec, Z. (2009). Strategije učenja i poučavanja za razvoj poduzetničke kompetencije u neformalnom obrazovanju. Zagreb, VŠNŠ Zrinski.
  • Curth, A. (2011). Mapping of teachers' preparation for entrepreneurship education. Final Report, Framework Contract No EAC, 19(06).
  • Çelik, H., Gürpınar, C., Başer, N. ve Erdoğan, S. (2015). Öğrencilerin yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerine yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 277-307.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye'de Girişimciler Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2015). Çocuklara Girişimcilik Kazandırmada Sosyal Bilgilerin Rolü: Bir Araştırma Örneği. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Deveci, İ. & Seikkula-Lein, J. (2016). Finnish Science Teacher Educators' Opinions about the Implementation Process Related to Entrepreneurship Education. Electronic Journal of Science Education, 20(4), 1-20.
  • Deveci, İ., Zengin, M. N. ve Çepni, S. (2015). Fen Tabanlı girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 59-80.
  • Ernest, K., Matthew, S. K. & Samuel, A. K. (2015). Towards Entrepreneurial Learning Competencies: The Perspective of Built Environment Students. Higher Education Studies, 5(1), 20-30.
  • EURYDİCE (2016). Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 36.
  • Fayolle, A. & Gailly, B. (2015). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial attitudes and intention: Hysteresis and persistence. Journal of small business management, 53(1), 75-93.
  • Florian, J. Karri, R. & Rossiter N. (2007). Fostering entrepreneurial drive in business education: An attitudinal approach. Journal of Management Education, 31, 17-42.
  • Gibb, A. (2005). The future of entrepreneurship education – determining the basis for coherent policy and practice? in Kyro¨, P. and Carrier, C. (Eds), In The Dynamics of Learning Entrepreneurship in a Cross-Cultural University Context, University of Tampere, Research Centre for Vocational and Professional Education, Entrepreneurship Education Series, Ha¨meenlinna, 44-67.
  • Göktaş, P. ve Parmaksız, S. (2019). Bir uygulamalı girişimcilik eğitimi örneği olarak; ağ ve teknoloji odaklı uygulamalı girişimcilik projesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(24), 275-289.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 1, 39-49.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güney, S. (2015). Girişimcilik- Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economics Education, 15(2), 83-103.
  • Heilbrunn, S. (2010). Entrepreneurial opportunities in changing communities. Journal of Small Business and Enterprise Development, 17(2), 247–259.
  • Hisrich, D. R. & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship. Mc. Graw-HillIrwin, USA. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-365_tr.htm adresinden 11.12.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Hotaman, D. (2008). Yeni ilköğretim programının kazandırmayı öngördüğü temel becerilerin öğretmen, veli ve öğrenci algıları doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Huber, L. R., Sloof, R. & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review. 72, 76-97.
  • İşcan, Ö. F. ve Kaygın, E. (2011) Potansiyel girişimciler olarak üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 275-286.
  • JA Europe Commerce. (2015). Entrepreneurshıp educatıon: ınspırıng the next generatıon. http://jaeurope.org/index.php?option=com_attachments&task=download&id=167:JA_AnnualReport_2015. adresinden 12.12.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Jusoh, R., Ziyae, B., Asimiran, S. & Kadir, S. A. (2011). Entrepreneur training needs analysis: Implications on the entrepreneurial skills needed for successful entrepreneurs. International Business & Economics Research Journal (IBER), 10(1), 143- 148.
  • Kahya, L. A. (2016). Ortaokul ve ortaöğretimde girişimcilik eğitimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Keleş, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2012). Ön lisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (9), 107-118.
  • Keskin, O. (2013). Öğretim programlarında yer alan temel beceriler, http://www.tvted.org.tr/blogs/osman+keskin/24-ogretim-programlarinda-yer-alan-temel-beceriler.html. adresinden 12.11.2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yö¬nelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği. AKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Kutlu, Ö. (2006). Üst Düzey Süreçleri Belirleme Yolları: Yeni Durum Belirleme Yaklaşımları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 31(335), 15-21.
  • Lackeus, M. (2015). Entrepreneurship in education: what, why, when, how. Entrepreneurship 360. Background paper. www.oecd.org/. adresinden 23.11.2018 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Luca, M. R., Cazan, A. M. & Tomulescu, D. (2012). To be or not to be an entrepreneur. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 173-177.
  • Marangoz, M. (2013). Girişimcilik. İstanbul: Beta Yayıncılık,
  • Moberg, K. (2014). Two approaches to entrepreneurship education: the different effects of education for and through entrepreneurship at the lower secondary level. The International Journal of Management Education, 12(3), 512-528.
  • Özdemir, Ş., Yılmaz, N., Arsu, T. ve Polat, Y. (2016). Türkiye’de girişimcilik eğitimi üzerine bir inceleme. Journal of Human Sciences, 13(1), 569-581.
  • Özen, A. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Paço, A. D. & Palinhas, M. J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: a case study. Journal of Vocational Education & Training, 63(4), 593-608.
  • Paiva, T. & Tadeu, P. (2015). Produz@ ıdeıa–an approach project to develop entrepreneurship in primary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1908-1915.
  • Pfeifer, S., Oberman–Peterka, S. & Jeger, M. (2008). Assessing entrepreneurship education programmes in Croatian higher educationarea. Erenet Profile, 3(3), 25-35.
  • Polat, S., Koçak, B., Çermik, F., Meral, E. ve Boztaş, M. (2015). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitaplarının girişimcilik kazanımı açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 62(62), 455-470.
  • Rodrigues, R.G., Dinis, A., do Paço, A., Ferreira, J. & Raposo, M. (2012). The effect of an entrepreneurial training programme on entrepreneurial traits and intention of secondary students. In T. Burger-Helmche (Ed.), Entrepreneurship–Born, made and educated (77–92). Rijeka, Croatia: InTech.
  • Rossano, S., Meerman, A., Kesting, T. & Baaken, T. (2016). The Relevance of problem‐based learning for Policy development in university‐Business Cooperation. European Journal of Education, 51(1), 40-55.
  • Ruskovaara, E. Y. & Pıhkala, T. (2013) Teachers ımplementing entrepreneurship education-classroom practices. Education + Training, 55(2) 204 -216.
  • Ruskovaara, E., Pihkala, T., Rytkölä, T. & Seikkula-Leino, J. (2010). Studying Teachers‟ Teaching Methods and Working Approaches in Entrepreneurship Education. Proceedings of the 7th ESU Conference, 14-18 July 2014, Denmark.
  • Seikkula-Leino, J. (2011). The implementation of entrepreneurship education through curriculum reform in Finnish comprehensive schools. Journal of Curriculum Studies, 43(1), 69-85.
  • Seikkula-Leino, J., Satuvuori, T., Ruskovaara, E. & Hannula, H. (2015). How do Finnish teacher educators implement entrepreneurship education?. Education+ Training, 57(4), 392-404
  • Ay, T. S. ve Acar, Ş. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin GiriĢimcilik Becerisi Kazandırmaya Yönelik GörüĢleri. Electronic Journal of Social Sciences, 15(58), 960-979.
  • Sezer, U. (2015). Girişimcilik programları eğitimlerinin öğrencilerin girişimcilik eğilimleri üzerine etkilerinin analizi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Shahiwala, A. (2017). Entrepreneurship skills development through project-based activity in bachelor of pharmacy program.Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9(4), 698-706.
  • Sirelkhatim, F. & Gangi, Y. (2015). Entrepreneurship education: A systematic literature review of curricula contents and teaching methods. Cogent Business & Management, 2(1), 1052034.
  • Suryanti, H. H. S. (2013). The problem based learning (PBL) based entrepreneurship learning model development to improve the life skills of the teacher training students in private universities throughout solo raya. Dewantara, International Journal of Education, 1(1), 1-15.
  • Tarhan, M. (2018). Sosyal bilgiler dersinde girişimcilik becerisinin kazandırılması üzerine bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • TDK (2002). Türk Dil Kurumu güncel sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 01.10.2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tekin M. (2016). Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü Girişimcilik (7.Baskı). Konya: Günay Ofset.
  • Tsakiridou, H. & Stergiou, K. (2014). Entrepreneurial competences and entrepreneurial ıntentions of students in primary education. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 1(9), 106-117.
  • Uğur, B. (2015). Girişimcilik eğitiminin ilköğretim programlarına konulmasına yönelik model önerisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ulucan, S. (2015). Girişimcilik eğiliminin ve girişimcilik eğilimini etkileyen faktörlerin analizi: ortaöğrenimde lise 3. ve 4. sınıf öğrencileri üzerinde bir uygulama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Vaidya, S. (2007). Developing entrepreneurial life skills: an experiment in ındian schools. Institute for Small Business and Entrepreneurship. Glasgow, Scotland.
  • Wee, B. V. & Banister, D. (2016). How to write a literature review paper?. Transport Reviews, 36(2), 278-288.
  • Yetti, E. & Azizah, S. A. (2016). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. 3rd International Conference on Early Childhood Education, Vizianagaram, India, ss. 399-403.
  • Yılmaz, A. S. (2014). Bir sosyal değişim ajanı olarak girişimcilik eğitimi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6(1), 297-310.
  • Yüceol, N. (2018). Girişimcilik eğitimi alan kişilerin girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik eğilimi arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zengin, Y. ve Deniz, M. (2016). Girişimcilik becerilerinin firma rekabetine etkisinin elmas modeli ile incelenmesi: TRA2 bölgesindeki imalat ve hizmet işletmelerinde bir uygulama. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56), 49-69.
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Yurtseven 0000-0001-9963-8642

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yurtseven, R. (2020). İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 3(2), 135-153. https://doi.org/10.47477/ubed.836675
AMA Yurtseven R. İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci. UBED. Aralık 2020;3(2):135-153. doi:10.47477/ubed.836675
Chicago Yurtseven, Ramazan. “İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik Ve Öğretim Süreci”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2020): 135-53. https://doi.org/10.47477/ubed.836675.
EndNote Yurtseven R (01 Aralık 2020) İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3 2 135–153.
IEEE R. Yurtseven, “İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci”, UBED, c. 3, sy. 2, ss. 135–153, 2020, doi: 10.47477/ubed.836675.
ISNAD Yurtseven, Ramazan. “İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik Ve Öğretim Süreci”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3/2 (Aralık 2020), 135-153. https://doi.org/10.47477/ubed.836675.
JAMA Yurtseven R. İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci. UBED. 2020;3:135–153.
MLA Yurtseven, Ramazan. “İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik Ve Öğretim Süreci”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 3, sy. 2, 2020, ss. 135-53, doi:10.47477/ubed.836675.
Vancouver Yurtseven R. İlkokulda Girişimcilik Eğitimi: Amaç, İçerik ve Öğretim Süreci. UBED. 2020;3(2):135-53.