YKS 2022 Biyoloji Öğretmenliği Programına Yerleşen Öğrencilerin Üniversite Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Karar Ağacı ile Sınıflandırılması
Yıl 2023,
Cilt: 6 Sayı: 1, 65 - 82, 29.04.2023
Meryem Konu Kadirhanoğulları
,
Esra Özay Köse
Öz
Bu araştırmada 2022 YKS sonuçlarına göre biyoloji öğretmenliği programlarına yerleşen öğrencilerin tercih ettikleri üniversiteler üzerinde etkisi olduğu düşünülen bağımsız değişkenlerden hangilerinin anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve bu değişkenlerin önem sırasının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Biyoloji Öğretmenliği Yükseköğretim girdi göstergeleri 2022 verileri yokatlas.yok.gov.tr sayfasından indirilmiş ve incelenerek bağımsız değişkenler belirlenmiştir. Sonrasında veri madenciliği yöntemleri ile veriler analiz edilmiştir. Araştırmada veri madenciliği yaklaşımlarından eldeki verilere en uygun olduğu düşünülen C&RT algoritması ile karar ağacı oluşturulmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre biyoloji öğretmenliği programlarına yerleşen öğrencilerin tercih ettikleri üniversiteler açısından tercih etme düzeyini; tavan başarı sırası, Ege bölgesi, üniversitenin bulunduğu şehirde yaşama, lise türü ve cinsiyet belirlemiştir.
Kaynakça
- Agarwal, S., Pandey, G. N., & Tiwari, M. D. (2012). Data mining in education: data classification and decision tree approach. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 2(2), 140. https://doi.org/10.7763/IJEEEE.2012.V2.97
- Akar, C. (2017). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: İktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(1), 97–120.
- Aksu, G., & Güzeller, C. O. (2016). PISA 2012 matematik okuryazarlığı puanlarının karar ağacı yöntemiyle sınıflandırılması: Türkiye örneklemi. Eğitim ve Bilim, 41(185), 101-122. https://doi.org/10.15390/EB.2016.4766
- Aktaş, Ö., & Aktaş, D. (2018). Yükseköğretim program atlası (2018) verilerine göre tarih bölümlerinin ve tarih öğretmenliği programlarının değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498. https://doi.org/10.17497/tuhed.565228
- Al, U. (2022). Üniversite Tercihlerinin Yansımaları: Bilgi ve Belge Yönetimi Programları Üzerine Bir Çalışma. Bilgi yönetimi dergisi,5(1), 1-20. https://doi.org/10.33721/by.1036933
- Alkhasawneh, M. S., Ngah, U. K., Tay, L. T., Mat Isa, N. A., & Al-Batah, M. S. (2014). Modeling and testing landslide hazard using decision tree. Journal of Applied Mathematics, 2014. https://doi.org/10.1155/2014/929768
- Atıcı, T. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının bölümü tercih etme nedenleri ve akademik başarıları. Turkish Journal of Education, 2(4), 4-12. https://doi.org/10.19128/turje.181066
- Bhargava, N., Sharma, G., Bhargava, R., & Mathuria, M. (2013). Decision tree analysis on j48 algorithm for data mining. Proceedings of international journal of advanced research in computer science and software engineering, 3(6), 1114–1119.
- Bozkır, A. S., Sezer, E., & Gök, B. (2009). Öğrenci seçme sınavında (öss) öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin veri madenciliği yöntemleriyle tespiti. 5. Uluslararası İleri Teknolojiler Sempozyumu (IATS’09), 13(15), 37-43.
- Cengiz, İ. Y. ve Ekici, G. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji eğitimi laboratuvar dersine ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1218-1258.