Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 160 - 183, 31.08.2025
https://doi.org/10.47477/ubed.1718894

Öz

Bu çalışmada, okul öncesi öğretmen adaylarının öz düzenleme kavramına ilişkin metaforlarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakülteleri, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında eğitim görmekte olan üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak çevrimiçi anket formu(yarı yapılandırılmış görüşme formu)kullanılmıştır. Bu formda öğretmen adaylarının “Öz düzenleme…... gibidir. Çünkü ……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırma verileri, gerekli etik izinler alınarak elektronik ortamda toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının en fazla “ayna” metaforu olmak üzere toplam 60 çeşit metafor geliştirdikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının öz düzenleme kavramına yönelik en fazla “İlerleme ve Büyümenin Aracı” kategorisine yönelik metafor oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları literatür ışığında değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akawi, R.L. (2011). An investigation into the relationship between self-regulation skills and academic readiness in head start children. [Doctoral Thesis, State University]. https://www.proquest.com/docview/915643612/
  • Akgün, E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Alakoç, D., Soydan, S., & Akış, G. (2023). Öz düzenleme Becerilerini Desteklemede Okul Öncesi Öğretmenlerinin İnançları: Öz düzenleme Bilgi, Tutum ve Öz Yeterlik Ölçeği Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1324-1350. https://doi.org/10.17679/inuefd.1170178

Preschool Teacher Candidates Metaphors Regarding the Concept of Self-Regulation

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 160 - 183, 31.08.2025
https://doi.org/10.47477/ubed.1718894

Öz

In this study, it was aimed to determine pre-service preschool teachers' metaphors about the concept of self-regulation. Phenomenology design, one of the qualitative research models, was used in the study. The study group consisted of third and fourth grade pre-service teachers studying at Gazi University, Ankara University, Hacettepe University, Middle East Technical University, Faculty of Education, Department of Preschool Education. An online questionnaire form (semi-structured interview form) was used as a data collection tool. In this form, pre-service teachers were asked to complete the sentence “Self-regulation is like ....... Because ......”. The data obtained were analyzed by content analysis. The research data were collected electronically by obtaining the necessary ethical permissions. Within the scope of the research, it was seen that pre-service teachers developed a total of 60 types of metaphors, the most common of which was the “mirror” metaphor. It was concluded that pre-service teachers created metaphors for the concept of self-regulation mostly in the category of “Tool for Progress and Growth”. Research findings were evaluated in the light of the literature.

Kaynakça

  • Akawi, R.L. (2011). An investigation into the relationship between self-regulation skills and academic readiness in head start children. [Doctoral Thesis, State University]. https://www.proquest.com/docview/915643612/
  • Akgün, E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Alakoç, D., Soydan, S., & Akış, G. (2023). Öz düzenleme Becerilerini Desteklemede Okul Öncesi Öğretmenlerinin İnançları: Öz düzenleme Bilgi, Tutum ve Öz Yeterlik Ölçeği Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1324-1350. https://doi.org/10.17679/inuefd.1170178
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşegül Türker 0009-0008-1077-5156

Serap Demiriz 0000-0003-3369-5753

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2025
Kabul Tarihi 30 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türker, A., & Demiriz, S. (2025). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 8(2), 160-183. https://doi.org/10.47477/ubed.1718894
AMA Türker A, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları. UBED. Ağustos 2025;8(2):160-183. doi:10.47477/ubed.1718894
Chicago Türker, Ayşegül, ve Serap Demiriz. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8, sy. 2 (Ağustos 2025): 160-83. https://doi.org/10.47477/ubed.1718894.
EndNote Türker A, Demiriz S (01 Ağustos 2025) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8 2 160–183.
IEEE A. Türker ve S. Demiriz, “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları”, UBED, c. 8, sy. 2, ss. 160–183, 2025, doi: 10.47477/ubed.1718894.
ISNAD Türker, Ayşegül - Demiriz, Serap. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8/2 (Ağustos2025), 160-183. https://doi.org/10.47477/ubed.1718894.
JAMA Türker A, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları. UBED. 2025;8:160–183.
MLA Türker, Ayşegül ve Serap Demiriz. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 160-83, doi:10.47477/ubed.1718894.
Vancouver Türker A, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öz Düzenleme Kavramına İlişkin Metaforları. UBED. 2025;8(2):160-83.