Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1-2, 24 - 38, 31.12.2019

Öz

Araştırmada çalışanın işveren marka algısının iç
girişimcilik ile olan ilişkisi incelenmiş olup işveren marka algısının iç
girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi sorgulanmıştır. Çalışanların iç
girişimcilik eğilimi göstermelerinin işveren marka algısına bağlı olup olmadığı
belirlenmek istenmiştir. Yetenekli iş gören adaylarından beklenilen performanslardan
birisi rekabet avantajı elde edilmesi, farklılık yaratılması, değer
oluşturulması bağlamında son derece önemli olan iç girişimci performanstır.
İşletmeler organizasyonlarını iç girişimciliği artıracak şekilde düzenlemeye
çalışırken, iletişimden yapıya çeşitli kademelerde değişikliklere giderken
algılanan işveren markasının çalışanlarının iç girişimciliği üzerindeki
etkileri de bu bağlamda önemlidir.
Araştırma,
nicel yöntem kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırma verileri, 2019 yılında online
anket yöntemi kullanılarak elde edilmiş ve toplam 413 çalışana ulaşılmıştır.
Çalışmada; frekans ve yüzde analizi, güvenilirlik analizi, temel bileşenler
analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak; işveren marka algısının
çalışanların iç girişimcilik düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı
bir etkiye sahip olduğu
bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. ve Cingöz, A. (2006). İç Girişimciliğe Verilen Önem Düzeyi Ve İç Girişimciliği Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Kayseri İlinde Bir Araştırma. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 25-27 Mayıs 2016, Bişkek.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı TahminTeknikleri ve Bir Uygulama, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Ağca, V. ve Kurt, M. (2007). İç girişimcilik ve temel belirleyicileri: Kavramsal bir çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (29), 83-112.
  • Antoncic, B. (2007). “Intrapreneurship: A Comparative Structural Equation Modeling Study”, Industrial Management & Data Systems, 107(3), 309-325.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2001). Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of business venturing, 16(5), 495-527.
  • Backhaus, K. ve Tikoo, S. (2004). “Conceptualizing And Researching Employer Branding”, Career Development International, 9(5), 501-517.
  • Baş, T. (2011). İşveren Markası: Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde tutmanın Anahtarı, Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • Borch, O. J.,Huse, M., &Senneseth, K. (1999). Resource configuration, competitivestrategies, andcorporateentrepreneurship: An empiricalexamination of smallfirms. Entrepreneurshiptheoryandpractice, 24(1), 49-70.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chang, J. (2001). Intrapreneurship and exopreneurship in manufacturing firms: an empirical study of performance implications. Journal of Enterprising Culture, 9(2), 153-171.
  • Çekmecelioğlu, G. H. (2007). Örgüt ikliminin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 79-97.
  • Çorum, G. (2018). The Perception of Innovation Effect on Intrapreneurship: A Study on Private Companies. Bahçeşehir Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Demirel, Y., & Seçkin, Z. (2011). Örgütsel Adaletin Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkisi: İlaç Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, Bilig, (56), 99-119.
  • Dursun, M. T. ve Eriş, E. D. (2018). Konaklama İşletmelerinde Kuşaklar Bağlamında İşveren Marka Algısı İle Çalışma Yaşam Kalitesi İlişkisi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 160-179.
  • Engle, D. E.,Mah, J. J., & Sadri, G. (1997). An empiricalcomparison of entrepreneursandemployees: Implicationsforinnovation. CreativityResearchJournal, 10(1), 45-49.
  • Farahmand, N., Tagizadeh, H. ve Kheirandish, M. (2011). A strategy formulation model: A model based on the corporate entrepreneurship in industrial firms of Iran. Australian Journal of Basic &Applied Sciences, 5(12), 1221-1230.
  • Felício, C. Rodrigues (2012) Felício, J.,Caldeirinha, V. ve Rodrigues, R.(2012). Global mindset and the internationalization of small firms: The importance of characteristics of entrepreneurs. International Entrepreneurship Management Journal, 8(4), 467-485.
  • Hair Jr, J. F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R. E. (2014). Multivariate Data Analysis, 7. Edition, Pearson New International Edition.
  • Hayton, J. C. ve Kelley, D. J. (2006). A competency‐based framework for promoting corporate entrepreneurship. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 45(3), 407-427.
  • İçirgen, H. (2016). İşveren markası ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarının işten ayrılma niyetine etkileri: Turizm sektörü üzerine bir araştırma (Master'sthesis, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kanbur, E. (2015). “Çalışanların Bireysel Yaratıcılık Düzeylerinin Algılanan Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Yayımlanmış Doktora Tezi, Tokat.
  • Kocjančič, J. ve Bojnec, Š. (2013). Intrapreneurship, Competition and Company Efficiency. Managing Global Transitions: International Research Journal, 11(2).
  • Lumpkin, G. T., Gregory G. D. (1996). “Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance”, Academy of Management Review, 21(1), 135-172.
  • Moriano, J. A., Molero, F., Topa, G. ve Mangin, J. P. L. (2014). The influence of transformational leadership and organizational identification on intrapreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(1), 103-119.
  • Naktiyok, A. ve Bayrak Kök, S. B. (2006). Çevresel faktörlerin iç girişimcilik üzerine etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 77-96.
  • Öktem, M. K., Leblebici, D. N., Arslan, M., Kılıç, M., & Aydın, M. D. (2003). Girişimci Örgütsel Kültür Ve Çalışanların İç Girişimcilik Düzeyi: Uygulamalı Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 169-188.
  • Pinchot, G III. (1985). Intrapreneuring: Why You Dont't Have To Leave The Corporation To Become An Entrepreneur, New York, NY: Harper&Row.
  • Saetre, A. (2003). Entrepreneurial perspectives on informal venture capital. Venture Capital: An International Journal of Entrepreneurial Finance, 5(1), 71-94.
  • Sağır, M. (2016). İşveren Markası Algısı: İnsan Kaynakları Faaliyetleri, Çalışma Ortamı Ve Tazminat-Kazanç Boyutları İle Turizm Fakültelerinde Bir Uygulama, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 415-439.
  • Sharma, P. Chua, J. H. Ve Chrisman, J. J. (1999). “Defining The Family Business By Behavior”, Entrepreneurship Theory And Practice, 23(4), 19-39.
  • Şeşen, H. (2010). Öncülleri ve Sonuçları ile Örgüt içi Girişimcilik: Türk Savunma Sanayinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, KHO/SAVBEN - Savunma Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Uçar, Z. ve Erçelik, M. A. Küreselleşme Bağlamında Başarılı Bir Toplam Kalite Yönetimi İçin Psikolojik Sahiplenme ve İç Girişimciliğin Rolü: Kuramsal Bir Analiz. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 158-176.
  • Ürper, Y. (Ed.). (2016). Girişimcilik ve İş Kurma. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Yılmaz, G. ve Yılmaz, E. G. (2010). Personel Seçim Sürecinde İşveren Markalama ve Örgütsel Çekiciliğin Önemi, ‘’Yönetimde İnsan Kaynakları Çalışmaları’’, Ed.: YELBOĞA A., Ankara, Turhan Kitapevi, 2010.
  • Zenovia, C. P. (2011). Entrepreneurship versus intrapreneurship. Journal Review of International Comparative Management, 12(5), 971-980.
  • http://file.toraks.org.tr/TORAKSFD23NJKL4NJ4H3BG3JH/mse-ppt-pdf/Kenan_KOSE3.pdf, (Erişim tarihi: 25.07.2018).

The Effect of Employer Brand Perception on Intrapreneurship: A Research on Public-Private Sector Employees

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1-2, 24 - 38, 31.12.2019

Öz

The purpose of this study is to investigate the
effect of employees' perception of employer brand on their intrapreneurship
tendencies. In this context, the relationship between employees' perception of
employer brand and intrapreneurship tendencies was also revealed. One of the
expected performances of talented employees is intrapreneurial performance
which is extremely important in terms of achieving competitive advantage,
creating difference and creating value. It is important that businesses
perceive the effects of perceived employer brand on the internal
entrepreneurship of their employees as they make changes at various levels
while organizing their organizations to increase internal entrepreneurship. The
research was designed using quantitative method. Research data were obtained by
using online survey method in 2019 and a total of 413 employees were reached.
Frequency and percentage analysis, reliability analysis, principal components
analysis and regression analysis were performed in the study. As a result, it
was found that employer brand perception has a statistically significant effect
on employees' intrapreneurship levels.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. ve Cingöz, A. (2006). İç Girişimciliğe Verilen Önem Düzeyi Ve İç Girişimciliği Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Kayseri İlinde Bir Araştırma. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 25-27 Mayıs 2016, Bişkek.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı TahminTeknikleri ve Bir Uygulama, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Ağca, V. ve Kurt, M. (2007). İç girişimcilik ve temel belirleyicileri: Kavramsal bir çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (29), 83-112.
  • Antoncic, B. (2007). “Intrapreneurship: A Comparative Structural Equation Modeling Study”, Industrial Management & Data Systems, 107(3), 309-325.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2001). Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of business venturing, 16(5), 495-527.
  • Backhaus, K. ve Tikoo, S. (2004). “Conceptualizing And Researching Employer Branding”, Career Development International, 9(5), 501-517.
  • Baş, T. (2011). İşveren Markası: Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde tutmanın Anahtarı, Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • Borch, O. J.,Huse, M., &Senneseth, K. (1999). Resource configuration, competitivestrategies, andcorporateentrepreneurship: An empiricalexamination of smallfirms. Entrepreneurshiptheoryandpractice, 24(1), 49-70.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chang, J. (2001). Intrapreneurship and exopreneurship in manufacturing firms: an empirical study of performance implications. Journal of Enterprising Culture, 9(2), 153-171.
  • Çekmecelioğlu, G. H. (2007). Örgüt ikliminin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 79-97.
  • Çorum, G. (2018). The Perception of Innovation Effect on Intrapreneurship: A Study on Private Companies. Bahçeşehir Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Demirel, Y., & Seçkin, Z. (2011). Örgütsel Adaletin Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkisi: İlaç Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, Bilig, (56), 99-119.
  • Dursun, M. T. ve Eriş, E. D. (2018). Konaklama İşletmelerinde Kuşaklar Bağlamında İşveren Marka Algısı İle Çalışma Yaşam Kalitesi İlişkisi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 160-179.
  • Engle, D. E.,Mah, J. J., & Sadri, G. (1997). An empiricalcomparison of entrepreneursandemployees: Implicationsforinnovation. CreativityResearchJournal, 10(1), 45-49.
  • Farahmand, N., Tagizadeh, H. ve Kheirandish, M. (2011). A strategy formulation model: A model based on the corporate entrepreneurship in industrial firms of Iran. Australian Journal of Basic &Applied Sciences, 5(12), 1221-1230.
  • Felício, C. Rodrigues (2012) Felício, J.,Caldeirinha, V. ve Rodrigues, R.(2012). Global mindset and the internationalization of small firms: The importance of characteristics of entrepreneurs. International Entrepreneurship Management Journal, 8(4), 467-485.
  • Hair Jr, J. F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R. E. (2014). Multivariate Data Analysis, 7. Edition, Pearson New International Edition.
  • Hayton, J. C. ve Kelley, D. J. (2006). A competency‐based framework for promoting corporate entrepreneurship. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 45(3), 407-427.
  • İçirgen, H. (2016). İşveren markası ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarının işten ayrılma niyetine etkileri: Turizm sektörü üzerine bir araştırma (Master'sthesis, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kanbur, E. (2015). “Çalışanların Bireysel Yaratıcılık Düzeylerinin Algılanan Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Yayımlanmış Doktora Tezi, Tokat.
  • Kocjančič, J. ve Bojnec, Š. (2013). Intrapreneurship, Competition and Company Efficiency. Managing Global Transitions: International Research Journal, 11(2).
  • Lumpkin, G. T., Gregory G. D. (1996). “Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance”, Academy of Management Review, 21(1), 135-172.
  • Moriano, J. A., Molero, F., Topa, G. ve Mangin, J. P. L. (2014). The influence of transformational leadership and organizational identification on intrapreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(1), 103-119.
  • Naktiyok, A. ve Bayrak Kök, S. B. (2006). Çevresel faktörlerin iç girişimcilik üzerine etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 77-96.
  • Öktem, M. K., Leblebici, D. N., Arslan, M., Kılıç, M., & Aydın, M. D. (2003). Girişimci Örgütsel Kültür Ve Çalışanların İç Girişimcilik Düzeyi: Uygulamalı Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 169-188.
  • Pinchot, G III. (1985). Intrapreneuring: Why You Dont't Have To Leave The Corporation To Become An Entrepreneur, New York, NY: Harper&Row.
  • Saetre, A. (2003). Entrepreneurial perspectives on informal venture capital. Venture Capital: An International Journal of Entrepreneurial Finance, 5(1), 71-94.
  • Sağır, M. (2016). İşveren Markası Algısı: İnsan Kaynakları Faaliyetleri, Çalışma Ortamı Ve Tazminat-Kazanç Boyutları İle Turizm Fakültelerinde Bir Uygulama, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 415-439.
  • Sharma, P. Chua, J. H. Ve Chrisman, J. J. (1999). “Defining The Family Business By Behavior”, Entrepreneurship Theory And Practice, 23(4), 19-39.
  • Şeşen, H. (2010). Öncülleri ve Sonuçları ile Örgüt içi Girişimcilik: Türk Savunma Sanayinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, KHO/SAVBEN - Savunma Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Uçar, Z. ve Erçelik, M. A. Küreselleşme Bağlamında Başarılı Bir Toplam Kalite Yönetimi İçin Psikolojik Sahiplenme ve İç Girişimciliğin Rolü: Kuramsal Bir Analiz. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 158-176.
  • Ürper, Y. (Ed.). (2016). Girişimcilik ve İş Kurma. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Yılmaz, G. ve Yılmaz, E. G. (2010). Personel Seçim Sürecinde İşveren Markalama ve Örgütsel Çekiciliğin Önemi, ‘’Yönetimde İnsan Kaynakları Çalışmaları’’, Ed.: YELBOĞA A., Ankara, Turhan Kitapevi, 2010.
  • Zenovia, C. P. (2011). Entrepreneurship versus intrapreneurship. Journal Review of International Comparative Management, 12(5), 971-980.
  • http://file.toraks.org.tr/TORAKSFD23NJKL4NJ4H3BG3JH/mse-ppt-pdf/Kenan_KOSE3.pdf, (Erişim tarihi: 25.07.2018).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Hakkı Gürler

Ahmet Reşat Saraoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

APA Gürler, İ. H., & Saraoğlu, A. R. (2019). İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1-2), 24-38.
AMA Gürler İH, Saraoğlu AR. İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. AÜ UBF Dergisi. Aralık 2019;1(1-2):24-38.
Chicago Gürler, İsmail Hakkı, ve Ahmet Reşat Saraoğlu. “İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 1, sy. 1-2 (Aralık 2019): 24-38.
EndNote Gürler İH, Saraoğlu AR (01 Aralık 2019) İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 1 1-2 24–38.
IEEE İ. H. Gürler ve A. R. Saraoğlu, “İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, AÜ UBF Dergisi, c. 1, sy. 1-2, ss. 24–38, 2019.
ISNAD Gürler, İsmail Hakkı - Saraoğlu, Ahmet Reşat. “İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi 1/1-2 (Aralık 2019), 24-38.
JAMA Gürler İH, Saraoğlu AR. İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. AÜ UBF Dergisi. 2019;1:24–38.
MLA Gürler, İsmail Hakkı ve Ahmet Reşat Saraoğlu. “İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 1, sy. 1-2, 2019, ss. 24-38.
Vancouver Gürler İH, Saraoğlu AR. İŞVEREN MARKA ALGISININ İÇ GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE ETKİSİ: KAMU-ÖZEL SEKTÖR ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. AÜ UBF Dergisi. 2019;1(1-2):24-38.

Indexed by    18488     19312    19378   19546                                                            18973