İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinin Pozitif ve Negatif Duygu Durumları Üzerine Bir Karşılaştırma

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 211 - 220, 30.04.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, sporcu ve sedanter üniversite öğrencilerinin pozitif ve negatif duygu durumlarını
karşılaştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Yozgat Bozok
Üniversitesi’nde öğrenim gören 133 kadın 155 erkek olmak üzere toplam 288 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu’nun yanı sıra Pozitif ve Negatif
Duygu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t-testi
(Independent Samples t Test) kullanılırken diğer değişkenler için tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA)
kullanılmıştır. Yapılan varyans analizlerinde ise varyansın kaynağını tespit etmek amacıyla da Tukey testine
başvurulmuştur ve .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda, cinsiyet değişkeni açısından
pozitif ve negatif duygu puan ortalamaları arasında anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Spor yapma
değişkenine göre spor yapan bireylerin pozitif duygu puan ortalamaları spor yapmayan öğrencilerin puan
ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek negatif duygu durumlarının ise spor yapmayan öğrencilerden anlamlı
düzeyde düşük olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca negatif duygu alt boyutunda sosyo-ekonomik durumu düşük ve
orta olarak değerlendirilen öğrencilerin puan ortalamaları sosyo-ekonomik durumu yüksek olarak değerlendirilen
öğrencilerin puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Belzak, W. C., Thrash, T. M., Sim, Y. Y., & Wadsworth, L. M. (2017). Beyond hedonic and eudaimonic well-being: Inspiration and the self-transcendence tradition. In The happy mind: Cognitive contributions to well-being (117-138). Springer, Cham.
  • Bostani, M., & Saiiari, A. (2011). Comparison emotional intelligence and mental health between athletic and non-athletic students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2259-2263. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.441.
  • Bozdağ, B. ve Ergin, M. (2021). The effect of empathic tendencies of university students on their leadership behaviors preferred in sports, International Journal Of Eurasian Education And Culture , 6(12), 60-87. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.347
  • Bozdağ, B. (2020). Examination of psychological resilience levels of high school students. World Journal of Education, 10(3), 65-78. https://doi.org/10.5430/wje.v10n3p65
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Casuso, L., Gargurevich, R., Van den Noortgate, W. & Van den Bergh, O. (2016). Psychometric properties of the positive and negative affect scale for children (PANAS-C) in Peru. Revista Interamericana de Psicologia/Interamerican Journal of Psychology, 50(2), 170-185.
  • Çelik, O. B., Esentürk, O. ve İlhan, L. (2020). Sporcularla sedanter bireylerin olumlu düşünme becerileri üzerine bir karşılaştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 50- 58.
  • Cİhan, B. B. ve Ilgar, E. A. (2018). spor yapan ve spor yapmayan sedanter lise öğrencilerinin meraklilik düzeylerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1649-1660.
  • Cotigă, M. (2012). Development and validation of a Romanian version of the expanded version of Positive and Negative Affect Schedule (PANAS-X). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 248-252. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.121
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z. ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 428- 446.
  • Diener, E., & Diener, C. (1996). Most people are happy. Psychological science, 7(3), 181- 185.
  • Dufey, M., & Maria Fernandez, A. (2012). Validity and reliability of the positive affect and negative affect schedule (panas) in chilean college students. Revısta Iberoamerıcana De Dıagnostıco Y Evaluacıon-E Avalıacao Psıcologıca, 1(34), 157-173.
  • Erus, S. M., Zeren, Ş. G., Amanvermez,Y. ve Buyruk-Genç, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları, pozitif ve negatif duyguları: istanbul’da bir devlet üniversitesinde profil çalışması1. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(2), 563-595.
  • Eryılmaz, G. ve Unur, K. (2019). Açık alan rekreasyon etkinliklerine katılan bireylerin pozitif ve negatif duygu durumlarının karşılaştırılması. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 562-578.
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kuyumcu, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin pozitif ve negatif duygu durumlarının psikolojik iyi oluşlarını yordama gücü. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 62-76.
  • Kuyumcu, B. ve Kabasakaloğlu, A. (2018). otantik olmanın duyuşsal iyi oluşu (pozitif-negatif duygu durumu) yordama gücü: Türk ve ingiliz üniversite öğrencileri arasında otantik olma ve pozitif-negatif duygu durumu. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 8(1).
  • Kuyumcu, B., Güven, M. ve Kara, F. İ. (2019). Türk ve Amerikan üniversite öğrencilerinin duygularını tanıma ve ifade etme zorluğunun pozitif-negatif duygu durumlarını yordama gücü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 451-482.
  • Niedenthal, P. M., & Ric, F. (2017). Psychology of emotion. Psychology Press.1-30.
  • Özcalık, F. (2017). Pozitif ve negatif duygusallığın örgütsel sinizm üzerindeki etkisinde psikolojik sermayenin rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Özdevecioğlu, M., Can, Y. ve Akın, M. (2013). Organizasyonlarda pozitif ve negatif duygusallık ile bireysel ve örgütsel saldırganlık arasındaki ilişkiler: Fiziksel aktivitelere katılımın rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 159-172.
  • Özer, B. U. ve Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23).
  • Öztürk, A. ve Çetinkaya, R. S. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(42), 335-356.
  • Peterson, C. (2006). A primer in positive psychology. Oxford university press.
  • Rogatko, T. P. (2009). The influence of flow on positive affect in college students. Journal of happiness studies, 10(2), 133.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology, 52(1), 141- 166.
  • Simonov, P. V. (2013). The emotional brain: physiology, neuroanatomy, psychology, and emotion. Springer Science & Business Media.1-9
  • Steptoe, A., & Wardle, J. (2011). Positive affect measured using ecological momentary assessment and survival in older men and women. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(45), 18244-18248.
  • Steptoe, A., Deaton, A., & Stone, A. A. (2015). Subjective wellbeing, health, and ageing. The Lancet, 385(9968), 640-648.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. California: Pearson Education.
  • Topal, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma stilleri ile pozitif ve negatif duygu arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Venne, S. A., Laguna, P., Walk, S. & Ravizza, K. (2006). Optimism levels among collegiate athletes and non‐ athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 4(2), 182-195. https://doi.org/10.1080/1612197X.2006.9671792.
  • Watson, D. Clark, L.A. & Tellegen, A. (1988) Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scale. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (6) 1063-1070.
  • Watson, D., & Tellegen, A. (1985). Toward a consensual structure of mood. Psychological bulletin, 98(2), 219.
  • Yanardağ, M. Z. (2017). Üniversite öğrencilerinde pozitif/negatif duygu ve sosyal desteğin incelenmesi: mehmet akif ersoy üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 278-294.
  • Yüceant, M., Ünlü, H. ve Balanlı, O. F. (2019). Üniversitelerin spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin pozitif ve negatif duygularının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(1), 69-80.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Sosyolojisi
Bölüm 2021 Cilt: 2 Sayı : 1
Yazarlar

Berkan Bozdağ Bu kişi benim

Esin Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bozdağ, B., & Kaplan, E. (2021). Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinin Pozitif ve Negatif Duygu Durumları Üzerine Bir Karşılaştırma. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 211-220.