İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Narsist Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 93 - 112, 30.08.2024

Öz

Yapılan bu araştırma spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı ve narsistlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla dizayn edilmiştir. Bu çalışma doğrultusunda Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 60 erkek ve 46 kız öğrenci çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Bu araştırmada tarama yöntemi uygulanmıştır ve araştırma grubuna anket uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış kişisel bilgi formuna ek olarak katılımcıların benlik saygısını belirlemek için Rosenberg (1965) tarafından geliştirilen 10 maddelik benlik saygısı alt kategorisi ölçeği kullanılmıştır. Grubun narsistlik özelliklerini belirlemek için ise Ames, Rose ve Anderson (2006) tarafından geliştirilen Narsistik Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Toplanan veriler dijital ortama aktarılıp SPSS 20.0 paket programı ile istatiksel analizi yapılmıştır. Ölçeklerin normallik dağılımını ölçmek için normallik testi, ölçekler arası değerlendirme için ise korelasyon testi uygulanmıştır. Cinsiyetin farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek için t-testi ve diğer değişkenler için OneWay Anova testi kullanılmıştır. T-testi sonucunda kadın katılımcıların benlik saygısının erkek katılımcılara göre daha fazla olduğu narsistlik düzeylerinde ise erkek katılımcılar kız katılımcılara göre daha fazla narsistlik seviyesi olduğu belirlenmiştir. Yapılan ANOVA testinde yaşı grubun en genç katılımcıları olan 18-20 yaş grubunun benlik saygısının diğer yaş gruplarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Narsizm düzeyinde ise 24-26 yaş grubunun diğer yaş gruplardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Korelasyon testi sonucu ölçekler incelendiğinde ise pozitif anlamlı sonuçlar bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Altıok, H. Ö., Nurcan, E. K., ve Koruklu, N. (2010). üniversite öğrencilerinin benlik saygı düzeyi ile ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 99-120.
  • Altun, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde dindarlık ve narsisizm ilişkisi (Sinop örneği) (Doktora Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Altunay, A., Öz, F. (2006) Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, (131), 46-59.
  • Ames, D. R., Rose, P., ve Anderson, P. C. (2006), The Npı-16 as a short measure of narcissism. Journal of Research in Personality, 40, 440-450.
  • Arıcak, O. (2005). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı. Psikoloji Çalışmaları, 25, 19-30. Aslan, M., Havva Şeyma, M., ve Yıldız, M. (2016). Narsistik kişilik ile affedicilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2. Uluslararası Çin’den Adriyatik’e Sosyal Bilimler Kongresi, 147-153.
  • Atay S. (2009). Narsistik Kişilik Envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 181-196.
  • Aydın, O., (2019). Üniversitede öğrenim gören elit düzey bocce sporcularının rekreasyon faaliyetlerine yönelik tatmin ve benlik algısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Biddle, M. (2015). Study: Men tend to be more narcissistic than women, 07.06.2023 tarihinde Https://Www.Buffalo.Edu/News/Releases/2015/03/009.Html adresinden alınmıştır. Bradlee, P. M., ve Emmons, R. A. (1992). Locating narcissism within the interpersonal circumplex and the five-factor model. Personality And Individual Differences, 13(7), 821-830.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğaner, B. (2014). Romantik ilişkileri olan üniversite öğrencilerinin narsistik kişilik eğilimi düzeylerine göre ilişki bağlanımı, ilişki doyumu ve benlik saygılarının incelenmesi: İstanbul ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erman K. A., Şahan A., Can S., (2007). Sporcu bayan ve erkeklerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Turkey.
  • Ersoy, S. (2013). Determination of narcissistic tendencies of the students in secondary education institutions. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 533-542.
  • Foster, J. D., Campbell, W. K., ve Twenge, J. M. (2003). Individual differences in narcissism: Inflated self-views across the lifespan and around the world. Journal of Research in Personality, 37(6), 469– 86.
  • Geukes, K., Nestler, S., Hutteman, R., Dufner, M., Küfner, A. C. P., Egloff, B., Denissen, J. J. A., ve Back, M. D. (2017). Puffed-up but shaky selves: State Self-esteem level and 110
  • variability in narcissists. Journal of Personality and Social Psychology, 112(5), 769- 786.
  • Grijalva, E., Newman, D. A., Tay, L., Donnellan, M. B., Harms, P. D., Robins, R.W., ve Yan, T. (2015). Gender differences in narcissism: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 141, 261-310.
  • Gülmez, N. (2009). Narsistik liderlik. (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hamedoğlu, M. A. (2009). Örgütsel narsisizm düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. (Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • İnanç, N. (1997). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki başarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Jersild, A. (1963). Gençlik psikolojisi (N. Özgür Çevirisi). İstanbul: Eko Matbaası.
  • Kaplan, V. (2021). Lise öğrencilerinin narsistik hayranlık ve rekabet ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 61-81.
  • Karadağ, G., Güner, İ., Çuhadar, D., Uçan, Ö. (2008). Gaziantep Üniversitesi Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3, 29-42.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-yöntemler. (28. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karataş, S., ve Taş, A. (2017). İlk ve ortaokuldaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 92-121.
  • Kariman İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cü Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9, 24-31.
  • Kiraz, C. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin empatik eğilimleri ile narsistik kişilik özellikleri. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Knox, M., Funk, J., Elliot, R., ve Bush, E. G. (1998). Adolescents' possible selves and their relationship to global self-esteem. Sex Roles, 39(1-2), 61-80.
  • Kocakula, Ö. (2012). Narsistik ve obsesif kompulsif kişilik bozukluklarının kararsüreçlerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kohut, H. (1968). The psychoanalytic treatment of narcissistic personality disordersoutline of a systematic approach. Psychoanalytic Study of The Child, 23, 86- 113.
  • Koşan, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımının narsisizm ve saldırganlık düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. Ankara: Remzi Kitapevi.
  • Levy, K. N., Ellison, W. D., ve Reynoso, J. S. (2011). A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell ve J. D. Miller (Eds.), The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder, theoretical approaches, empirical findings, and treatments (Pp. 3-13). Hoboken, Nj: John Wiley & Sons, Inc.
  • Määttä, K., ve Uusiautti, S. (2012). How to raise children to be good people? Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 33(1), 83-91.
  • Maşrabacı, T. S., (1994). Hacettepe Üniversitesi birinci sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mcgregor, I., Nail, P. R., Kocalar, D., ve Haji, R. (2007). Smug, low empathy: a side-effect of praising narcissists. (Unpublished Manuscript), York University.
  • Mehdizadeh, S. (2010). Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on facebook. Cybersychology, Behaviour And Social Networking, 357-358.
  • Orhan, G. (2014). Narsisizm etiyolojisi ve dindarlıkla ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Özel, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin rekreasyon faaliyetlerine yönelik yaşam doyum, tatmin ve benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Paulhus, D. L. (2001). Normal narcissism: Two minimalist accounts. Psychological Inquiry, 12(4), 228-230.
  • Paulhus, D. L., ve Williams, K. M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research İn Personality, 36(6), 556- 563.
  • Piff, P. K. (2014). Wealth and The inflated self class, entitlement, and narcissism. Personality and Social Psychology Bulletin, 40(1), 34-43.
  • Rogers, C. (1980). The foundations of the person-centered approach: a way of being. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-ımage, New Jersey: Princeton University Press.
  • Rosenberg, M. (1965).v(Akt. Dilmaç ve Ekşi 2008). Society and the adolescent self-ımage. New Jersey: Princeton University Press.
  • Salman-Akhtar, M. D., ve Thomson, J. A. (1982). Overview: Narcissistic personality disorder. American Journal of Psychiatry, 139(1).
  • Super, D. E. (1963). Career development: self-concept theory. New York: Colombia University Teachers College Press.
  • Taşgit, M. S. (2012). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve karar verme düzeylerinin incelenmesi. (Doktora Tezi), Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • Tazegül, Ü. (2013). Bayan badmintoncuların benlik saygısı ve narsisizm düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 983- 996.
  • Twenge, J. M., ve Campbell, W. K. (2010). Narsisizm illeti (Çev. Özlem Korkmaz) İstanbul: Kaktüs Yayınları.
  • Twenge, J. M., Konrath, S., Foster, J. D., Campbell, W. K., ve Bushman, B. J. (2008). Egos inflating over time: a cross-temporal meta-analysis of the narcissistic personality inventory. Journal of Personality, 76(4), 875–901.
  • Twenge, J., ve Campbell, W. (2015). Asrın vebası: Narsizim illeti. (Çev. Korkmaz, Ö), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Uçar, M. E., ve Konal, B. (2018). Öğretmenler ile lise ve üniversite öğrencilerindeki narsisizm kişilik özellikleri benlik saygısı ve duygu gereksinimi arasındaki ilişkiler. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 92-136.
  • Vazire, S., L. P., Rentfrow, P. J., ve Gosling, S. D. (2008). Portrait of a narcissist: Manifestations of narcissism in physical appearance. Journal of Research in Personality, 42, 1439–1447.
  • Vernon, P. A., Villani, V. C., Vickers, L. C., ve Harris, J. A. (2008). A behavioral genetic investigation of the dark triad and the big 5. Personality and Individual Differences, 44(2), 445-452.
  • Yabancı, C. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile narsisizm ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Yörükoğlu, A. (1985). Gençlik çağı. Ankara: Tisa Matbaası.
  • Yumuşak, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin flört şiddetine yönelik tutumları, toplumsal cinsiyetçilik ve narsisistik kişilik özellikleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Yüksekkaya, S. (1995). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 2
Yazarlar

Batıkan Karavelioğlu Bu kişi benim

Mihri Barış Karavelioğlu Bu kişi benim

Adnan Ersoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karavelioğlu, B., Karavelioğlu, M. B., & Ersoy, A. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Narsist Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 93-112.