Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Lisesi Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Kavramına Yönelik Düşünceleri ve Spor Liselerini Tercih Etmelerinin Nedenlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 151 - 163, 30.08.2024

Öz

Çalışmanın amacı; spor lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine, beden eğitimi ve spor öğretmenliği mesleğine bakışları, spor liselerini tercih nedenleri ve spor liselerine yönelik düşüncelerinin derinlemesine incelenmesidir. Bu amaçla araştırmanın deseni olarak, nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim (fenomenoloji) yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden rastgele örnekleme yöntemi ile 2023-2024 belirlenen eğitim- öğretim yılında spor liselerinde öğrenim gören 14 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada öncelikle katılımcıların görüşmelerde verdikleri yanıtlar araştırmanın amacı ve soru başlıkları dikkate alınarak kodlanmış ve ardından temalar oluşturulmuş ve 5 soru için 6 ana kategoride 18 tema elde edilmiştir. Sonuç olarak; spor lisesini tercih eden öğrencilerin hayatlarını sporla şekillendirmek istedikleri ve bu hedefleri ve amaçlar doğrultusunda kariyerlerini şekillendirmek istedikleri söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgül, F., Yıldırım, M., Dinç, F., İnan, M., ve Kurtuldu, T. (2024). Ortaokul öğrencilerinin dürüstlük eğilimlerinin spor yapma durumlarına göre incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 73-82.
  • Altındaş, ME. (2009). Türkiye’de açılan spor liselerinin amaç hedef ve beklentilerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Arabacı, S. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitim algısı ve öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Ayçiçek, C. N. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının serbest zaman aktivitelerine katılımını kolaylaştıran ve engelleyen faktörlerin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Aydın O. (2000). Davranış bilimlerine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1027.332.
  • Aydoğan, Ş. Y. (2021). Yerel yönetimlerin eğitim uygulamalarının çankaya belediyesi özelinde değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Azar, A. (2011). Türkiye'deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 36-38.
  • Berkant, H. G. ve Hekimoğlu, E. (2021). Spor lisesi öğrencilerinin eğitimde karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 79-96.
  • Ceylan, O. ve Karaç Öcal Y. (2021). Spor lisesi ve güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin çoklu zeka alanları ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 5 (1), 96-110.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Corbin, J. ve Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çoban, B. (2006). Spor lisesi öğrencilerinin tercih ettikleri alana ilişkin tutum ve beklentileri. Millî Eğitim Dergisi, 35(172), 322-334.
  • Genç, E., Batmaz, H.Ç., Coşkuner, Z., Pala, R., Çınar, V. ve Biçer, S.Y. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi, spor bölümü öğrencilerinin sayısal derslere karşı tutumları (Elâzığ Örneği). The Journal of Academic Social Science Studies 6(3):1163-1177.
  • Göktaş, N. ve Şentürk, H. E. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 78-92.
  • Karapınar, Y. (2007). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okula giriş nedenleri ve mesleki beklentilerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karaşahinoğlu, T. ve İlhan, E. L. (2019). Beden eğitimi öğretmeni algısına yönelik öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 1-15.
  • Knowles, M. S., Swanson, R. A. ve Holton, E. F. (2015). Yetişkin eğitimi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Öçalan, M., Boyalı, E. ve Ergin, M. (2018). Öğrencilerin spor liselerine yönelme ve tercih nedenlerinin belirlenerek seçili değişkenler açısından karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 3(3): 10-21.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu, A. D. ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291.,
  • Şentürk H.E. (2016). Avrupa birliği spor eğitimi temelinde Türkiye spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi (Doktora Tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Manisa.
  • Üren, G., Doğan, M., Akkaya, E., Özbay, B. (2021). Öğrencilerin gözünden beden eğitimi dersi öncelikli amaçları ve farkındalık: Bir nitel betimsel çalışma. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 58-66.
  • Var L, Cihan B. B, Araç Ilgar E. (2024). İlkokullarda beden eğitimi dersi işlevselliğini okul yöneticileri gözüyle keşfetmek: Nitel araştırmalar. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 194-201.
  • Yamaner, F. (2001). Beden eğitimi ve sporda temel ilkeler. Bursa: Ekin Kitapevi. Yıldız, R., Koçak, Ç. V. ve Sıngın, R. H. Ö. (2020). Öğrencilerin spor liselerini seçme nedenleri ve beklentilerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 72-83.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Sosyolojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 2
Yazarlar

Ebru Araç Ilgar Bu kişi benim

Cüneyt Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2024
Kabul Tarihi 10 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Araç Ilgar, E., & Yıldırım, C. (2024). Spor Lisesi Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Kavramına Yönelik Düşünceleri ve Spor Liselerini Tercih Etmelerinin Nedenlerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 151-163.