Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Neoliberal Politikaların Spor Eğitimine Etkisi: Teorik Bir Yaklaşım

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 22 - 33, 23.12.2024

Öz

Bu çalışma, neoliberal politikaların eğitim ve spor yönetimi üzerindeki kapsamlı etkilerini detaylı bir şekilde analiz etmektedir. Neoliberalizm çerçevesinde devlet müdahalesinin azaltılması ve serbest piyasa odaklı yapıların teşvik edilmesi, eğitim kurumları ile spor organizasyonlarının hızla özelleştirilmesine yol açmıştır. Bu süreç, eğitimin ve sporun geleneksel toplumsal işlevlerini zayıflatarak, bireysel çıkarlar ve ekonomik kazançların ön plana çıkmasına sebep olmuştur. Özellikle spor eğitiminde özel sektörün artan hakimiyeti, elit sporculara daha fazla kaynak sağlanmasını sağlarken, düşük gelirli bireylerin spor faaliyetlerine erişimini önemli ölçüde zorlaştırmış ve fırsat eşitsizliklerini derinleştirmiştir. Eğitim yönetiminde hesap verebilirlik ve performans odaklı yapıların benimsenmesi, kamusal eğitim hizmetlerinin kalitesinin düşmesine ve dezavantajlı topluluklarda eşitsizliklerin artmasına neden olmuştur. Spor eğitiminde ise rekabetçi ve başarı odaklı sistemlerin yaygınlaşması, sporun toplumsal faydalarını geri planda bırakarak bireysel başarıya dayalı rekabeti ön plana çıkarmıştır. Literatür taraması yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışma, neoliberal politikaların eğitim ve spor üzerindeki uzun vadeli yapısal etkilerini sorgulamakta ve daha eşitlikçi, toplumsal faydayı ön planda tutan politika reformlarının gerekliliğini vurgulamaktadır. Öneriler arasında kamusal spor programlarının desteklenmesi, spor eğitmenlerinin çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve eşit fırsatlar yaratacak politika reformlarının geliştirilmesi yer almaktadır. Ayrıca, sporun toplumsal entegrasyon ve karakter gelişimi gibi işlevlerinin yeniden güçlendirilmesi için stratejiler önerilmektedir. Bu sayede, spor eğitiminin daha kapsayıcı, adil ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşturulması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Angus, L. (2015). Neoliberalism, education and the politics of possibility. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(3), 317-331. https://doi.org/10.1080/01596306.2015.1014577
  • Ball, S. J. (2003). The teacher's soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18(2), 215-228. https://doi.org/10.1080/0268093022000043065
  • Ball, S. J. (2017). The education debate (3rd ed.). Policy Press. Bayram, A. (2018). The reflection of neoliberal economic policies on education: Privatization of education in Turkey. European Journal of Educational Research, 7(2), 341-347. https://doi.org/10.12973/eu-jer/768010
  • Connell, R. (2007). Southern theory: The global dynamics of knowledge in social science. Polity Press.
  • Cin, F. M. (2013). Neoliberal policies and education in Turkey: The case of disadvantaged groups. International Journal of Educational Development, 33(5), 525-535.
  • Cinoglu, M. (2006). Neoliberal education reforms in Turkey: A critical review. Educational Policy, 23(4), 987-1003.
  • Demirtaş, H. (2019). Neoliberal policies and their impact on education in developing countries. Journal of Educational Sciences Research, https://doi.org/10.1016/j.jesma.2018.11.004
  • Gönel, F., ve Akçalı, E. (2007). Türkiye’de neoliberal politikaların eğitim yönetimine yansımaları. Eğitim Bilim ve Toplum, 5(20), 4-29.
  • Gray, J., O'Regan, P., ve Wallace, M. (2018). Neoliberalism and its impact on the sports education workforce. International Journal of Sport Policy and Politics, 10(1), 112 129. https://doi.org/10.1080/19406940.2017.1381633
  • Gök, F. (2004). Neoliberal reforms and their effects on Turkish education. Journal of Educational Policy, 19(2), 155-168.
  • Harvey, D. (2005). A brief history of neoliberalism. Oxford University Press.
  • Houlihan, B. (2014). Sport and neoliberalism: New perspectives on the state and the economy. Journal of Sport and Social Issues, 38(5), 451-469. https://doi.org/10.1177/0193723513501281
  • Liasidou, A. (2015). Neoliberal reforms and the crisis of education. Palgrave Macmillan.
  • Macdonald, D. (2014). The social construction of sports education under neoliberalism. Sociology of Sport Journal, 31(4), 389-412. https://doi.org/10.1123/ssj.2013-0123
  • Mudge, S. (2008). What is neoliberalism? Socio-Economic Review, 6(4), 703-731.
  • Ouyang, Y., Lee, P.-C., ve Ko, L.-M. (2023). A systematic review of the development of sport policy research (2000–2020). Sustainability, 15(1), 389. https://doi.org/10.3390/su15010389
  • Parnell, D., Roberts, J., Walker, M., ve Hayton, J. (2017). Neoliberalism, austerity and sport: Challenging the sporting commons in the UK. International Review for the Sociology of Sport, 52(2), 99-116. https://doi.org/10.1177/1012690216646760
  • Robertson, S. (2008). Education, governance and the global economic crisis. British Journal of Sociology of Education.
  • Ryan, G. W. (2010). Performance-based policy reform: Neoliberal education policies and the push for accountability. Policy Futures in Education, 8(5), 591-600. https://doi.org/10.2304/pfie.2010.8.5.591 Salisbury, P., Tinaz, C., ve Turco, D. (2014). The role of sport and leisure activities in Turkey's development objectives. In Sport and development in Turkey: Policy frameworks and national identity (pp. 53-74). Routledge.
  • Ulum, Ö. G. (2020). Neoliberal policies and English language education in Turkey. English Language Teaching, 13(9), 63.
  • Van Rheenan, D. (2015). Academics versus athletics? The protection and prioritization of college athletics in an era of neoliberal austerity. Critical Criminology, 23(1), 15-29. https://doi.org/10.1007/s10612-015-9264-9
  • Freire, P. (2017). Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury Academic. 9(3), 15-25.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 3
Yazarlar

Can Nakip 0000-0002-9369-2426

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Nakip, C. (2024). Neoliberal Politikaların Spor Eğitimine Etkisi: Teorik Bir Yaklaşım. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 22-33.