Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Lisesi Öğrencilerinin Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlara ve Çözüm Önerilerine Yönelik Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 79 - 96, 26.04.2021
https://doi.org/10.32960/uead.879692

Öz

Bu araştırmanın genel amacı, spor lisesinde öğrenim gören öğrencilerin eğitimde karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma olgubilim desenine dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Kahramanmaraş ili Onikişubat ilçesindeki bir Spor Lisesi’nde öğrenim gören 20 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucuna göre öğrenciler çoğunlukla spor lisesini yönlendirilme, meslek edinme ve spor geçmişlerinin olması nedeniyle tercih ettiklerini; okulun fiziki donanımıyla ilgili yaşadıkları sorunların okulun bina yapısı, tesis eksikliği ve araç-gereç yetersizliğinden kaynaklandığını; kültür derslerinin sayısının az olduğunu ve uygulamalı derslerin yapılamadığını; okulda öğretmen sayısının yetersiz olduğunu ve öğretmenlerin alanlarında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını; okulun sporcu yetiştirme görevini gerçekleştirememesinin en önemli nedenlerinin tesis yetersizliği, ödenek sorunları ve malzeme eksikliği olduğunu belirtmektedirler. Öğrenciler, okulun daha etkili ve verimli olabilmesi için tesis yapılması, stadyumların içerisine derslik yapılması ve öğretmen alımının yapılması gibi bazı çözüm önerileri getirmişlerdir.

Kaynakça

  • Açıkada, C., Altay, F., Aslan, A., Bulca, Y., Demirhan, G., Güven, B., Güvenç, A., Hünük, D., Kangalgil, M., Koca, C. ve Şahin, R. (2008). Beden eğitimi öğretim programları ve programların yürütülmesine ilişkin paydaş görüşlerinin karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 157-180.
  • Alias, M. A. B. (2018). Parental support and pressure on athletes of high school students in Marang district. Research project report, Universiti Technologi Mara.
  • Altındaş, M. E. (2009). Türkiye’de açılan spor liselerinin amaç, hedef ve beklentilerinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Aslan, M., Soyalp, H., Karahan, O. ve Altuntaş, M. (2016). Okul öncesi eğitim programı değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 13(1), 657-683.
  • Ayaydın, A. (2013). Güzel sanatlar ve spor liselerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: öğretmenlerin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 435-453.
  • Boyalı, E., Ergin, M. ve Öçalan, M. (2018). Öğrencilerin spor liselerine yönelme ve tercih nedenlerinin belirlenerek seçili değişkenler açısından karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 10-21.
  • Bulca, Y., Demirhan, G., Kangalgil, M. ve Saçlı, F. (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 57-68.
  • Bulgu, N. (2005). Sporda şiddet ve alt-kültür. Spor Bilimleri Dergisi-Hacettepe Journal of Sport Sciences, 16(4), 229-250.
  • Büyükkalın, F. ve Kolukısa, Ş. (2001). Okullarda yapılan spor faaliyetlerinde aile-okul ve kulüp açısından karşılaşılan sorunlar. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 11-18.
  • Canal, E. (2008). Spor liselerindeki öğrencilerin problemleri ve beklentilerinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çakır, H. ve Karataş, S. (2012). Öğretim sistemleri geliştirilmesi sürecine bir bakış. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 19-35.
  • Çoban, B. (2006). Spor lisesi öğrencilerinin tercih ettikleri alana ilişkin tutum ve beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 322-324.
  • Çolakoğlu, T. ve Karaküçük, S. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin okullarda uygulamada karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 35-48.
  • Coşkuner, Z., Çoban, B., Devecioğlu, S. ve Genç, E. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin spor liselerini algılama düzeyleri. Sport Sciences, 4(4), 322-333.
  • Dee, T. S., & Goldhaber, D. (2017). Understanding and addressing teacher shortages in the United States. The Hamilton Project, Brookings Institution.
  • https://www.hamiltonproject.org/assets/files/understanding_and_addressing_teacher_shortages_in_us_pp.pdf adresinden 02.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Demirel, M. ve Kul, M. (2015). Lise öğrencilerinin spor değişkenine göre sosyal beceri ve atılganlık düzeylerinin karşılaştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies, 1, 41-54.
  • Göral, M. ve Nar, A. (2009). Türkiye’deki spor liselerinde okuyan öğrencilerin eğitim-öğretim açısından okullarından beklentileri. Eğitim Araştırmacıları Birliği 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi (1-3 Mayıs 2009), Çanakkale.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gündüz, N., Sunay, H. ve Tanılkan, K., (2002). Ortaöğretim kurumlarında uygulanan beden eğitimi ve spor derslerine ilişkin amaçların gerçekleşme düzeyleriyle öncelikleri üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 35-52.
  • Heinonen, J. (2018). Athletic and student identity development of student-athletes during the first two years of high school. Master’s thesis, University of Jyväskylä.
  • Karapınar, Y. (2007). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okula giriş nedenleri ve mesleki beklentilerinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Koçak, Ç., Özdurak Sıngın, R. ve Yıldız, R. (2020). Öğrencilerin spor liselerini seçme nedenleri ve beklentilerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 72-83.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expended sourcebook (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2014). 19. Milli Eğitim Şurası. https://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 02.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin görünümü. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No:1.
  • Nacar, E. (2019). Elazığ il merkezinde ilk ve ortaöğretim okullarındaki spor tesislerinin nicelik ve nitelik açısından araştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 55-63.
  • Nar, A. (2007). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin beklentilerinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • O'Neill, M. M., Calder, A. A., & Hinz, B. (2017). Student-athletes in my classroom: Australian teachers’ perspectives of the problems faced by student-athletes balancing school and sport. Australian Journal of Teacher Education, 42(9), 10.
  • Orunaboka, T. T., & Nwachukwu E. A. (2012). Management of physical education facilities, equipment and supplies in secondary schools in Nigeria: Issues and challenges. Journal of Education and Practice, 3(3), 43-47.
  • Öztürk Kuter, F. ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Peckham, K. J. ve diğerleri (2018). The influence of sport specialization on landing error scoring system scores in high school athletes. Athletic Training and Sports Health Care, 10(6), 253-259.
  • Resmi Gazete (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090616-7.htm adresinden 30.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Resmi Gazete (2010). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri ile Her Türdeki Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına Dair Yönetmelik. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/12/20101219-3.htm adresinden 24.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Şentürk, H. E. (2016). Avrupa Birliği spor eğitimi temelinde Türkiye spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi. Doktora tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Ülger, N. (2000). Sağlık meslek liseleri öğretmen ve öğrencilerinin meslek dersleri öğretimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Ankara ili örneği). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53(3), 181-191.
  • Varış, F. (1994). Eğitim bilimine giriş. Konya: Atlas Kitabevi.
  • Yazgan, Ç. (2018). Sermayenin temsili bağlamında meslek lisesi öğrencilerinin kültür ve meslek derslerine yönelik görüşleri: Eskişehir ili örneği. Journal of Economy Culture and Society, 58, 45-65.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Güner Berkant 0000-0003-0725-6036

Ebru Hekimoğlu 0000-0001-5363-1234

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Kabul Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Berkant, H. G., & Hekimoğlu, E. (2021). Spor Lisesi Öğrencilerinin Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlara ve Çözüm Önerilerine Yönelik Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 79-96. https://doi.org/10.32960/uead.879692