Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Fakülteli Olmak (Kırıkkale Üniversitesi Örneği)

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 112 - 130, 26.04.2021
https://doi.org/10.32960/uead.898199

Öz

Araştırmada, Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde okuyan ve bu bölümden mezun olan bireylerin eğitim fakülteli olmak noktasındaki bakış açılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini sınıf öğretmenliği lisans programının birinci sınıfına devam eden 15 ve dördüncü sınıfına devam eden 14 öğretmen adayı ve bu programdan mezun olmuş 13 mezun/öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında katılımcıların öğretmenliği öğrenmeyi, öğretmeyi seven, çocukların hayatına dokunan onlara ilham veren, heyecanlı ve keyifli bir meslek olarak gördükleri ve bu mesleği çocuk sevgisi, kolay iş imkanı, kendine uygun bulma gibi nedenlerle tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğretmenlik eğitiminden mesleki bilgi kazanma, etkinliklere dayalı ve uygulamalı eğitim alma vb. beklentileri olan adaylar programa yönelik derslerin uygulama boyutunun azlığı, sınava dayalı değerlendirmenin tercih edilmesi ve meslek derslerinin sayısının yetersiz olması gibi eksiklikler üzerinde durarak uygulamalı ve çocukları anlamalarını sağlayan, onların seviyesine nasıl inilebileceğini gösteren derslerin ve meslek bilgisi derslerinin artması gerektiğini belirtmişlerdir. Katılımcılara göre iyi bir öğretmende sabır, hoşgörü, güler yüz gibi kişilik özellikleri, iletişim becerisi, öğrenme merakı ve araştırma becerisi bulunmalıdır. Adaylar mezuniyet sonrası süreçte atanana kadar KPSS’ye hazırlanma, ücretli öğretmenlik yapma ya da özel okulda öğretmenlik yapma gibi tercihlerde bulunmuşlardır.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Proje Numarası

Herhangi bir proje tarafından desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1998). Öğretmenlik mesleğinde istihdam. Çağdaş Eğitim. 241, 12-18.
  • Ayhan, R. (2009). Aramızdan ayrılışının 40. yılında Prof. Dr. Mümtaz Turhan sempozyumu kitabı. Ankara: Gazi Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev. Ed.). Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: EDAM.
  • Çakır, S. & Akkaya, R. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri ve öğretmenlik eğitimi ile ilgili beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 78-98. doi:10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304622
  • Çermik, H. Doğan, B. & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (Temmuz II), 201-212. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11115/132919, adresinden alınmıştır.
  • Darling Hammond, L. (2007). Building a system for powerful teaching and learning. R. Whehling R. (Ed.) Building a 21st Century U.S. education system içinde (s. 65-74). Washington, DC: National Commission on Teaching and America’s Future.
  • Darling Hammond, L. & Baratz Snowden, J. (2005). A good teacher in every classroom: Preparing the highly qualified teachers our children deserve. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Elçiçek, Z. & Barut, Y. (2016). Aday öğretmenlerin öğretmen olmadan önce öğretmenlik mesleğinden beklentileri ve bu beklentilerin karşılanma durumunun incelenmesi. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 8(32), 434-443. https://www.turansam.org/TURAN-SAM_32.pdf, adresinden alınmıştır.
  • Eret, E. (2013). An assessment of pre-service teacher education in terms of preparing teacher candidates for teaching. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ergen, Y. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının nedenlerinin incelenmesi (Bayburt Eğitim Fakültesi örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 62-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/befdergi/issue/23139/247171, adresinden alınmıştır.
  • ETUCE. (2008). Teacher education in Europe An ETUCE policy paper. https://www.csee-etuce.org/images/attachments/ETUCE_PolicyPaper_en.pdf, adresinden alınmıştır.
  • Gökçe, A.T. (2010). Alternatively certified elementary school teachers in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2, 1064–1074. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.150
  • Güngör, E. (1999). Dünden bugünden tarih, kültür ve milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hacıömeroğlu G. & Şahin Taşkın Ç. (2009, 1-3 Mayıs). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale, Türkiye.
  • Hasanoğlu, G. & Girmen, P. (2014). The problems faced by primary school teachers about inclusive education in the teaching-learning process in multigrade classes. The International Journal of Pedagogy and Curriculum, 20(4), 25-34. doi:10.18848/2327-7963/CGP/v20i04/48976
  • İncikabı, L., Biber, A. Ç. & Mercimek, O. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının programı tercih nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22), 165-188. doi: 10.14520/adyusbd.67923
  • Kılıç Özmen, Z. (2019). 2018 Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 521-548. doi: 10.18039/ajesi.577387
  • Korkmaz, A. (2008). Mümtaz Turhan, M. Ç. Özdemir (Ed.). Türkiye’de sosyoloji isimler-eserler (ss. 703-738). Ankara: Phoenix.
  • MEB. (2020a). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı 2019 Yılı İdari Faaliyet Raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/12144540_28191618_Milli_EYitim_BakanlYYY_2019_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu_28.02.2020.pdf, adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2020b). 2020 Ocak Sözleşmeli Öğretmen Atama Kontenjanları. personel.meb.gov.tr/www/2020-ocak-sozlesmeli-ogretmen-atama-kontenjanlari/icerik/1023, adresinden alınmıştır.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • ÖSYM. (2019). 2019 KPSS Lisans Oturumlara Göre Aday Sayısı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/KPSS/sayisalbilgiler29082019.pdf, adresinden alınmıştır.
  • Öztürk, M. (2008). Induction into teaching: adaptation challenges of novice teachers. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, 24.06.). Resmî Gazete (Sayı 14574) https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14574.pdf, adresinden alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (2007). Öğrenci görüşlerine göre öğretmen yeterlikleri. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/ogretmen_yeterli.htm, adresinden alınmıştır.
  • Kırbaş, Ş. & Atay, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies, 12(28). 517-538. doi: 10.7827/TurkishStudies.12451
  • Taş, İ. D., Kunduroğlu Akar, T. & Kıroğlu, E. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans programının öğretim üyeleri ve öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7(3), s. 578-592. doi: 10.5961/jhes.2017.234
  • Taş, İ. D. (2020). Türkiye'de eğitim sosyolojisinin gelişimi. Müjdat Avcı ve Ahmet Özalp (Ed.) Eğitim Sosyolojisi içinde (s. 99-130). İstanbul: Lisans.
  • Thwala, S. (2015). Challenges encountered by teachers in managing ınclusive classrooms in Swaziland. Mediterranean Journal Of Social Sciences, 6(1), 495. https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/view/5489, adresinden alınmıştır.
  • Topçu, N. (2018). Türkiye’nin Maarif Davası. İstanbul: Dergah.
  • Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ideal öğretmen ve mesleki yeterliklerle ilgili değerlendirmeleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4). 324-341. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21640/232606, adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, N. & Öner, S. (2016). Etkili / başarılı sınıf öğretmenleri üzerine nitel bir analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3). 135-155. kefad.ahievran.edu.tr/Kefad/ArchiveIssues/PDF/96b34d85-a251-e711-80ef-00224d68272d, adresinden alınmıştır.
  • YÖK (2006). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.memurlar.net/haber/749268/25-ogretmenlik-lisans-programi-guncellendi.html, adresinden alınmıştır.
  • YÖK (2018). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı, Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari, adresinden alınmıştır.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499. doi: 10.7816/ulakbilge-06-29-10
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Nur Duman 0000-0002-4535-2144

İlkay Doğan Taş 0000-0002-1418-1688

Proje Numarası Herhangi bir proje tarafından desteklenmemiştir.
Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Kabul Tarihi 8 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duman, S. N., & Taş, İ. D. (2021). Eğitim Fakülteli Olmak (Kırıkkale Üniversitesi Örneği). Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 112-130. https://doi.org/10.32960/uead.898199