Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Harmanlanmış Öğrenme Modeli Üzerine Yayınlanan Ulusal Araştırmaların İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 145 - 155, 26.10.2022
https://doi.org/10.32960/uead.1119698

Öz

Harmanlanmış öğrenme, yüz-yüze öğrenmenin yanında teknolojiyi de öğretime katarak öğretmen rehberliğinde daha verimli öğrenme ortamları oluşturmak için başvurulan bir yöntemdir. Son yıllarda teknolojinin hayatımızda daha fazla yer alması ve Covid-19 pandemisi nedeniyle yüz-yüze öğrenmede teknoloji desteği ve çevrimiçi öğrenme ortamlarına ilgi artmıştır. Bu araştırmada harmanlanmış öğrenmeye yönelik 2007 ve 2021 yılları arasında yapılan tez, makale ve bildiri çalışmalarının çeşitli ölçütlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmada dokümanlara ulaşmada YÖK Akademik ve YÖK Tez Merkezi’nden yararlanılmıştır. Tarama sonucunda, tez, makale ve bildiri olmak üzere toplam 235 bilimsel araştırmaya ulaşılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, incelenen araştırmaların çoğunluğunun lisans düzeyindeki öğrenci gruplarında ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanında yürütüldüğü tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırmaların yarıdan fazlasının nicel araştırma yaklaşımına uygun ve yarı deneysel yöntem kullanılarak hazırlandığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonunda harmanlanmış öğrenmeyle ilgili çalışmalar yürütecek olanlara varılan sonuçlar ışığında gerekli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Al‑Maskari, A., Al‑Riyami, T., & Kunjumuhammed, S. K. (2021). Students academic and social concerns during COVID‑19 pandemic. Education and Information Technologies, 27, 1–21. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10592-2
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkaya, M., Aydın, I. E., & Kumtepe, E. G. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET (2008-2011). Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), 264-277.
  • Chaeruman, U. A., Wibawa, B., & Syahrial, Z. (2018). Determining the appropriate blend of blended learning: A formative research in the context of spada-Indonesia. American Journal of Educational Research, 6(3), 188-195. https://doi.org/10.12691/education-6-3-5
  • Cheng, G., & Chau, J. (2016). Exploring the relationships between learning styles, online participation, learning achievement and course satisfaction: An empirical study of a blended learning course. British Journal of Educational Technology, 47(2), 257–278. https://doi.org/10.1111/bjet.12243
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Thousand Oaks: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209922
  • Dikmen, C. H., Ocak, M. A., & Efe, A. A. (2018). Harmanlanmış öğrenme ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. 6. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, 12-14 Eylül 2018, Edirne.
  • Dikmen, C. H., & Ocak, M. A. (2020). Investigation of opinions of students participating mobile programming course in blended learning environment. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 147-166. https://doi.org/10.33710/sduijes.664026
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Hebebci, M. T., & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğilimleri: bir literatür çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(19), 195-219. https://doi.org/10.14520/adyusbd.23061
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2021). Probleme dayalı harmanlanmış öğrenme ortamının etkililiğinin ve öğrencilerin tutumlarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 81-103. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.884752
  • Hrastinski, S. (2019). What do we mean by blended learning? TechTrends, 63(4), 1–6. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
  • Mailizar, Almanthari, A., Maulina, S., & Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on e-learning implementation barriers during the COVID-19 Pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-9. https://doi.org/10.29333/ejmste/8240
  • Müller, C., & Mildenberger, T. (2021). Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review, 34, 100394. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100394
  • Nguyen, V. A. (2017). A peer assessment approach to project based blended learning course in a Vietnamese higher education. Education and Information Technologies, 22(5), 2141–2157. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9539-0
  • Özmen, H., & Karamustafoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786052417867
  • Pınar, M. A., & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Smith, K., & Hill, J. (2019). Defining the nature of blended learning through its depiction in current research. Higher Education Research and Development, 38(2), 383–397. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1517732
  • So, H.-J., & Bonk, C. J. (2010). Examining the roles of blended learning approaches in computer-supported collaborative learning (CSCL) environments: A Delphi study. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 189–200.
  • Sungur Alhan, S. (2020). Harmanlanmış öğrenme ortamına yönelik fen bilimleri öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 397–414. https://doi.org/10.17556/erziefd.633189
  • Talan, T., & Gülseçen, S. (2018). Ters-yüz sınıf ve harmanlanmış öğrenmede öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinin ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(3), 563-580. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.403618
  • Yapar, N. E., Bozgün, K., & Uluçınar Sağır, Ş. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde EBA platformu online uzaktan eğitimleri hakkında öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1891-1933.
  • Yılmaz, A., & Deniş Çeliker, H. (2022). 2010-2020 yılları arasında teknoloji temelli fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), s.213-231. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1087868

Examination of National Studies on the Blended Learning Model

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 145 - 155, 26.10.2022
https://doi.org/10.32960/uead.1119698

Öz

Blended learning is a method used to create more productive learning environments under the guidance of teacher by incorporating technology into teaching in addition to face-to-face learning. The interest in technology support and online learning environments in face-to-face learning has increased due to the fact that technology has become more involved in our lives and the Covid-19 pandemic in recent years. The purpose of this research is to examine the thesis, article, and conference proceedings on blended learning between 2007 and 2021 using various criteria. For this purpose, the research was carried out using document analysis, one of the qualitative research methods. In the research, YÖK Academic and YÖK Thesis Center were used to access the documents. A total of 235 scientific studies, including theses, article and conference proceedings were found as a result of the research. The obtained data were analyzed by descriptive analysis. As a result of the research, it was determined that the majority of the studies examined were carried out in undergraduate sample groups and in the field of computer and instructional technology education. In addition, it was revealed that more than half of the studies were prepared using the quasi-experimental method in accordance with the quantitative research approach.

Kaynakça

  • Al‑Maskari, A., Al‑Riyami, T., & Kunjumuhammed, S. K. (2021). Students academic and social concerns during COVID‑19 pandemic. Education and Information Technologies, 27, 1–21. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10592-2
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkaya, M., Aydın, I. E., & Kumtepe, E. G. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET (2008-2011). Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), 264-277.
  • Chaeruman, U. A., Wibawa, B., & Syahrial, Z. (2018). Determining the appropriate blend of blended learning: A formative research in the context of spada-Indonesia. American Journal of Educational Research, 6(3), 188-195. https://doi.org/10.12691/education-6-3-5
  • Cheng, G., & Chau, J. (2016). Exploring the relationships between learning styles, online participation, learning achievement and course satisfaction: An empirical study of a blended learning course. British Journal of Educational Technology, 47(2), 257–278. https://doi.org/10.1111/bjet.12243
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Thousand Oaks: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209922
  • Dikmen, C. H., Ocak, M. A., & Efe, A. A. (2018). Harmanlanmış öğrenme ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. 6. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, 12-14 Eylül 2018, Edirne.
  • Dikmen, C. H., & Ocak, M. A. (2020). Investigation of opinions of students participating mobile programming course in blended learning environment. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 147-166. https://doi.org/10.33710/sduijes.664026
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Hebebci, M. T., & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğilimleri: bir literatür çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(19), 195-219. https://doi.org/10.14520/adyusbd.23061
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2021). Probleme dayalı harmanlanmış öğrenme ortamının etkililiğinin ve öğrencilerin tutumlarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 81-103. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.884752
  • Hrastinski, S. (2019). What do we mean by blended learning? TechTrends, 63(4), 1–6. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
  • Mailizar, Almanthari, A., Maulina, S., & Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on e-learning implementation barriers during the COVID-19 Pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-9. https://doi.org/10.29333/ejmste/8240
  • Müller, C., & Mildenberger, T. (2021). Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review, 34, 100394. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100394
  • Nguyen, V. A. (2017). A peer assessment approach to project based blended learning course in a Vietnamese higher education. Education and Information Technologies, 22(5), 2141–2157. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9539-0
  • Özmen, H., & Karamustafoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786052417867
  • Pınar, M. A., & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Smith, K., & Hill, J. (2019). Defining the nature of blended learning through its depiction in current research. Higher Education Research and Development, 38(2), 383–397. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1517732
  • So, H.-J., & Bonk, C. J. (2010). Examining the roles of blended learning approaches in computer-supported collaborative learning (CSCL) environments: A Delphi study. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 189–200.
  • Sungur Alhan, S. (2020). Harmanlanmış öğrenme ortamına yönelik fen bilimleri öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 397–414. https://doi.org/10.17556/erziefd.633189
  • Talan, T., & Gülseçen, S. (2018). Ters-yüz sınıf ve harmanlanmış öğrenmede öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinin ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(3), 563-580. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.403618
  • Yapar, N. E., Bozgün, K., & Uluçınar Sağır, Ş. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde EBA platformu online uzaktan eğitimleri hakkında öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1891-1933.
  • Yılmaz, A., & Deniş Çeliker, H. (2022). 2010-2020 yılları arasında teknoloji temelli fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), s.213-231. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1087868
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Sontay 0000-0003-4199-8674

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2022
Kabul Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2022). Harmanlanmış Öğrenme Modeli Üzerine Yayınlanan Ulusal Araştırmaların İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(2), 145-155. https://doi.org/10.32960/uead.1119698