In this teacher-focused research on the quality of human relations in educational organizations, the relationship between the teacher and the administrator, colleague, student and parent was examined. The research conducted is a phenomenological study using qualitative method. The study group of the research was determined by the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. 28 teachers working at different school levels in Sivas city center constitute the study group of this research. A semi-structured interview form was used as a data collection tool and the data obtained was interpreted using the content analysis method. As a result of the research; According to teachers' opinions, it was determined that the nature of the relationships developed with the school administrator, colleagues, students and parents were formal and informal. Other results obtained in the research include sharing professional knowledge between teachers due to the good relationships developed, healthy communication with the school administrator, informal relationships developed with students facilitating compliance with classroom rules, and parents having no problems reaching the teacher when needed. In line with the results obtained, it is recommended to repeat a similar study in a different region. The quality of human relations can be addressed especially in educational organizations located in the Eastern and Southeastern regions where there are limited opportunities.
Educational organization teachers formal relationship informal relationship
Eğitim örgütlerinde insan ilişkilerinin niteliği üzerine öğretmen odaklı yürütülen bu araştırmada öğretmen ile yönetici, meslektaş, öğrenci ve veli arasındaki ilişki incelenmiştir. Yapılan araştırma, nitel yöntemin kullanıldığı olgu bilim deseninde bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme metodu ile belirlenmiştir. Sivas il merkezinde farklı okul kademelerinde görev yapmakta olan 28 öğretmen bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle yorumlanmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda; öğretmen görüşlerine göre okul yöneticisi, meslektaşlar, öğrenciler ve velilerle geliştirilen ilişkilerin niteliğinin formal ve informal özellikte olduğu belirlenmiştir. Geliştirilen iyi ilişkilere bağlı olarak öğretmenler arasında mesleki bilgi paylaşımının olması, okul yöneticisiyle sağlıklı iletişim gerçekleştirilmesi, öğrencilerle geliştirilen informal ilişkilerin sınıf kurallarına uyumu kolaylaştırması, velilerin ihtiyaç duyduğunda öğretmene ulaşmakta sorun yaşamaması araştırmada ulaşılan diğer sonuçlardır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda benzer bir araştırmanın farklı bir bölgede tekrarlanması önerilmektedir. Özellikle kısıtlı imkanların olduğu Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde yer alan eğitim örgütlerinde insan ilişkilerinin niteliği ele alınabilir.
çalışmama gönüllü olan tüm öğretmen meslektaşlarıma teşekkürler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |